Jag har köpt en kolsyretub från Humlegården.
Jag tänkte fylla på den och pratade då med ett lokalt företag. De hade kolsyra för industri och sade att det inte var någon skillnad, och att det är fler hembryggare som fyllt kolsyra hos dem.
Vad jag läst mig till så är det skillnad på hantering och förvaring av livsmedelklassad kolsyra.
Så min fråga är om firmans behållare m.m. (hur de nu förvarar sin kolsyra) kan innehålla skadliga ämnen som gör att kolsyran inte blir lämplig för livsmedel?
Kolsyra
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Kolsyra
Jag har använt både Aligal (livsmedelsklassad koldioxid) och vanlig koldioxid (industrikvalité) utan att mörka någon skillnad.
Gissar friskt men tillverkningen sker nog i samma utrustning, den livsmedelsklassade är dock spårbar.
Koldioxiden är flytande och under tryck när den är i flaska så hanteringen är nog tillräckligt bra för att inte bli kontaminerad av diverse jox.
Jag hade inte tvekat.
Gissar friskt men tillverkningen sker nog i samma utrustning, den livsmedelsklassade är dock spårbar.
Koldioxiden är flytande och under tryck när den är i flaska så hanteringen är nog tillräckligt bra för att inte bli kontaminerad av diverse jox.
Jag hade inte tvekat.