WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Hej!
Min senaste förkultur på WLP800 har betett sig underligt. Redan i vitalitetkulturen på 1.020 (fryser jästen så måste väcka den) var det ett högt ihållande krausen och mycket co2 som bildades. Under den riktiga förkulturen blev det fontän av den. Jag kör förkulturer på 1.036 och i det här fallet 3 liter i en 5 liters ekolv. Har aldrig fått en översvämning förut och det är skumt att det sker med en lagerjäst. Det är ingen pellikel än så länge och då har den ändå fått gott om syre, särskilt som foliepappret flög av.
Nu är det bara andra gången jag brygger med den jästen. Vad säger ni som använt den mer, brukar den bete sig underligt i krausenavseende eller tror ni det är infektion? En möjlig förklaring tänker jag kan vara att det varit väldigt varmt sista veckan. Vill dock inte chansa och offra ett jäskärl för den sakens skull.
Min senaste förkultur på WLP800 har betett sig underligt. Redan i vitalitetkulturen på 1.020 (fryser jästen så måste väcka den) var det ett högt ihållande krausen och mycket co2 som bildades. Under den riktiga förkulturen blev det fontän av den. Jag kör förkulturer på 1.036 och i det här fallet 3 liter i en 5 liters ekolv. Har aldrig fått en översvämning förut och det är skumt att det sker med en lagerjäst. Det är ingen pellikel än så länge och då har den ändå fått gott om syre, särskilt som foliepappret flög av.
Nu är det bara andra gången jag brygger med den jästen. Vad säger ni som använt den mer, brukar den bete sig underligt i krausenavseende eller tror ni det är infektion? En möjlig förklaring tänker jag kan vara att det varit väldigt varmt sista veckan. Vill dock inte chansa och offra ett jäskärl för den sakens skull.
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Aldrig använt den, men en intressant kuriositet är att den är S. cerevisiae: https://sykesey.id.au/yeasts-aint-yeasts/
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Jag har använt den ett par gånger. Har även gjort förkultur (2l i en 3 l-kolv, i rumstemperatur). Men jag har aldrig upplevt det problemet som du har.
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Tack för svaren. Gjorde ett beslut i sista minuten att hälla batchen i vasken så det blev inget av det. Ville inte riska att infektera ett rostfritt jäskärl. Better safe than sorry.
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Å andra sidan är just rostfria kärl enklare att sanera. Tror inte att man behöver vara så bekymrad över sånt.
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Det går men du behöver utrustning för att kunna ånga av den. Det har jag inte. Det räcker inte med att köra lite extra koncentrad starsan.Djonk skrev:Å andra sidan är just rostfria kärl enklare att sanera. Tror inte att man behöver vara så bekymrad över sånt.
Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?
Natriumhydroxid (Lut, kaustiksoda) dödar det mesta och på köpet får du det rostfria blankt och fint.
Noga med att skölja efteråt bara
Noga med att skölja efteråt bara
