WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av Hövdingen »

Hej!
Min senaste förkultur på WLP800 har betett sig underligt. Redan i vitalitetkulturen på 1.020 (fryser jästen så måste väcka den) var det ett högt ihållande krausen och mycket co2 som bildades. Under den riktiga förkulturen blev det fontän av den. Jag kör förkulturer på 1.036 och i det här fallet 3 liter i en 5 liters ekolv. Har aldrig fått en översvämning förut och det är skumt att det sker med en lagerjäst. Det är ingen pellikel än så länge och då har den ändå fått gott om syre, särskilt som foliepappret flög av.

Nu är det bara andra gången jag brygger med den jästen. Vad säger ni som använt den mer, brukar den bete sig underligt i krausenavseende eller tror ni det är infektion? En möjlig förklaring tänker jag kan vara att det varit väldigt varmt sista veckan. Vill dock inte chansa och offra ett jäskärl för den sakens skull.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av ekstedt »

Aldrig använt den, men en intressant kuriositet är att den är S. cerevisiae: https://sykesey.id.au/yeasts-aint-yeasts/
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av Rennstam »

Jag har använt den ett par gånger. Har även gjort förkultur (2l i en 3 l-kolv, i rumstemperatur). Men jag har aldrig upplevt det problemet som du har.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av Hövdingen »

Tack för svaren. Gjorde ett beslut i sista minuten att hälla batchen i vasken så det blev inget av det. Ville inte riska att infektera ett rostfritt jäskärl. Better safe than sorry.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av Djonk »

Å andra sidan är just rostfria kärl enklare att sanera. Tror inte att man behöver vara så bekymrad över sånt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av Hövdingen »

Djonk skrev:Å andra sidan är just rostfria kärl enklare att sanera. Tror inte att man behöver vara så bekymrad över sånt.
Det går men du behöver utrustning för att kunna ånga av den. Det har jag inte. Det räcker inte med att köra lite extra koncentrad starsan.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: WLP800 - intensiv jäst eller infektion?

Inlägg av HakanO »

Natriumhydroxid (Lut, kaustiksoda) dödar det mesta och på köpet får du det rostfria blankt och fint.

Noga med att skölja efteråt bara
Skriv svar