Har idag kört min andra kokdag någonsin, och den första där jag inte följer ett färdig recept med ingredienser. Har ett par frågor som jag undrar över, där googling varit svårt...
Låter det här vettigt som recept och tillvägaggånssätt? Använder Brew in a bag om det spelar roll!
Recept:
3kg pale ale malt
1kg carapils malt
Chinook och Eureka humle, 100g var
Kör 7L vatten till 72g, mäskning i 1h med vändning efter 30m i ca 68-71 grader. Lakar sedan med 72g vatten till ca 9-9,5 liter.
Kokar sedan med 3 humlegivar, totalt blir det 50g av varje humlesort (1 efter 45m, en efter 55m och en efter 59m koktid).
Kyler till 25g och överför sedan till jäsning, späder då till ca 10 liter med kranvatten.
Sätter till jäsning, och torrhumlar efter 10 dagar med resterande 50g av vardera humle - så totalt 100g. Jäser sedan 4 dagar till innan flaskning.
Jäser i ett rum som håller 19-21 grader
Primar med sockerlag innan flaskning
Flaskjäser i 14 dagar
Frågorna då
1. Är receptet/tillvägagångssättet ovan vettigt?
2. När jag tagit OG efter jag spätt med vatten (både idag och på recept-satsen) får jag 1,05 - Vad är det egentligen som "bestämmer" og-värdet? Är det mängden jäsbart socker? Jag tänker att OG-värdet bör ha skiljt mellan dessa satser, men jag kanske tänker fel?
3. Har köpt jäst som klarar upp till 20L, men tagit drygt hälften av jästen för att vara safe. Vad är riskerna om jag använder hela påsen med jäst till 10L?
Andra tips mottages tacksamt! Låter något fel, dumt, omvänt eller onödigt bara skrik!