infusionsmäskning

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

infusionsmäskning

Inläggav lyxvillan » söndag 2021-06-13 11:32

Hej alla!
Jag ska ta klivet från delmalts bryggning till helmalts, och har fixat/byggt allt jag tror behövs för det. Jag tänker sikta på infusionsmäskning med ett hembyggt välisolerat mäskkärl, med bazooka screen i botten.
Jag tänker mig 20liter färdig öl, och då verkar det va 5kg malt som gäller. 5kg X 2,5liter mäskvatten borde bli ca 17,5 liter mäsk.
Temperaturen har jag koll på, men undrar sen vilken temperatur jag bör ha på vattnet jag tillsätter för att laka ur samt hur man beräknar mängden vatten att tillsätta. för det lär ju koka bort en del vid koket.
Vet någon var jag hittar info om detta?
Tänker jag rätt


Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: infusionsmäskning

Inläggav HakanO » söndag 2021-06-13 20:13

Fyll kärlet med 20-25 liter vatten och låt det koka i 60 minuter och sen mät hur mycket vatten du har kvar så får du ett ungefärligt riktvärde på hur mycket som har förångas
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: infusionsmäskning

Inläggav Djonk » måndag 2021-06-14 00:04

Vad sägs om wikin? http://wiki.shbf.se/index.php/Lakning

För enkelhetens skull kan du räkna med att malten tar upp ungefär dubbelt så många liters volym som kilovikten. Sen är det inte en dum idé att mäska med mycket vatten tycker jag, så länge det får plats. Malten absorberar i alla fall en liter per kg.

Det går bra att laka med kallvatten om man inte har något smidigt sätt att hetta upp lakvattnet. Samla i alla fall så mycket vört du behöver till jäskärlet (tänk på att 20L färdig öl kräver lite mer på grund av förluster till humle och bottensats), sen kan du räkna hur mycket du behöver späda med för bibehållen volym så slipper du testa bortkoket på förhand.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: infusionsmäskning

Inläggav ecmik » tisdag 2021-06-15 12:58

Hos mig (med liknande utrustning som dig) tycker jag ca 86c på lakvattnet nästan alltid prickar 75-77c i mäsken innan jag börjar laka. Blir en naturlig höjning till utmäskning om det önskas. Kan rekommendera att satslaka med dina prylar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: infusionsmäskning

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-06-15 13:47

Nu förstår jag inte. Lakar du med vatten som håller 86 grader eller är det vattnet du tillsätter för utmäskning?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: infusionsmäskning

Inläggav ecmik » tisdag 2021-06-15 14:16

Hövdingen skrev:Nu förstår jag inte. Lakar du med vatten som håller 86 grader eller är det vattnet du tillsätter för utmäskning?
Kom på att det inte funkar om man flödeslakar.. Sorry för förvirringen! Men jag värmer alltså lakvattnet till 86c, tillsätter det i till tunnan efter tömning av mäsken. Då kommer man upp i utmäskningstemperatur i mäsken innan jag tömmer ut även den volymen. Med första volymen jag tömt ut påbörjar jag uppkoket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: infusionsmäskning

Inläggav lyxvillan » tisdag 2021-06-15 14:59

aha då börjar jag förstå, jag undrar hur ni gör för att få klar öl när ni börjar laka, och hur mycket ska rinna genom bazooka screenen, typ volym/min ca.
Jag jobbar som elektriker och har "fixat" genomföringar i plast(sk förskruvning) som klarar 130° och håller livsmedelskvalitét. mitt isolerade mäskkärl är klätt med 120mm extruderad frigolit runt en 30l plastjäshink oxå i livsmedelskvalitét.
Frågan är för jag har anslutit bazookan till ett 8mm koppar rör utv., kan det bli för klen dimension tror ni.... det kan kanske påverka mitt flöde vid lakning, inte tänkt på det förräns nu

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
lyxvillan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2021-02-11 19:49

Re: infusionsmäskning

Inläggav Karl R » tisdag 2021-06-15 15:34

utflödet ska vara lågt. typ 1/2 liter per minut. Så minns jag det i vart fall. Längesedan jag körde denna setup. Sen brukar det ofta gå lite fortare. Sätt en slang på utkranen så du inte låter för mycket syre blanda sig i vörten.
De första litrarna brukar man hälla tillbaka uppepå, då de innehåller mycket skrot, det kallas vorlauf.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: infusionsmäskning

Inläggav ecmik » tisdag 2021-06-15 15:51

Karl R skrev:utflödet ska vara lågt. typ 1/2 liter per minut. Så minns jag det i vart fall.


Flödet behöver du bara tänka på om du flödeslakar. Vid satslakning tömmer du så fort som ditt system klarar av helt enkelt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: infusionsmäskning

Inläggav Saint » onsdag 2021-06-16 08:26

Känns som en väldigt krångligt upplägg. Vad kokar du i?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

infusionsmäskning

Inläggav ecmik » onsdag 2021-06-16 09:48

Saint skrev:Känns som en väldigt krångligt upplägg. Vad kokar du i?


Vad känns krångligt tänker du?

Annars kanske ut-dimensionen är i minsta laget, men du kan ju testa! Du kan säkert sakta öppna kranen fullt (efter en långsam vorlauf) istället, utan att lakningen fastnar. Eller om du flödeslakar så spelar det ju ingen roll alls, då kanske det räcker med halvöppet ändå. Prova och se som sagt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av ecmik onsdag 2021-06-16 13:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

infusionsmäskning

Inläggav ecmik » onsdag 2021-06-16 10:21

Kom att tänka på att flödeslakning nog inte är nån bra idé med bazookafilter, utan då behöver du nog någon falskbotten tänker jag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: infusionsmäskning

Inläggav Saint » torsdag 2021-06-17 08:08

Hej

Jag menar krångligt upplägg med separat mäskkärl. Värm upp vattnet direkt i kokkärl och använd en BIAB-påse eller korg. Mäska, lyft ur och koka.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: infusionsmäskning

Inläggav ecmik » torsdag 2021-06-17 09:02

Saint skrev:Hej

Jag menar krångligt upplägg med separat mäskkärl. Värm upp vattnet direkt i kokkärl och använd en BIAB-påse eller korg. Mäska, lyft ur och koka.
Separat mäskkärl har man använt i alla tider och är inte alls speciellt krångligt. BIAB är också smidigt om man gillar den metoden. Men det är inte det vi diskuterar i den här tråden..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: infusionsmäskning

Inläggav Djonk » torsdag 2021-06-17 15:49

En bra mäsktunna är mindre krångel om man vill ha blank vört, laka och ha så jämn temperatur som möjligt.

BIAB är mindre investering, disk och man kan väl vara nästan helt säker på att slippa att den sätter igen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster