Brew in bag och vattentillsats

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Eastby91 » måndag 2021-05-03 18:34

Hej gott folk, tänkte höra lite med er mer erfarna om möjligheterna med brew in bag samt det här med vattentillsats efter koket.

Jag har hittils bryggt stouts och har just flaskat en NEIPA men är i övrigt en nybörjare i bryggvärlden. Alla öl jag hittils bryggt har varit med brew in bag påse, ca 9-10 L öl och i recepten har jag tillsatt en hel del vatten efter koket inför jäsningen (10-25% av vörtvolymen). Här näst funderar jag på att göra en lite lättare och somrig pale ale, och tänkte att det kanske kunde vara gött att dubbla mängden färdigt öl för detta recept.

Eftersom jag enbart kokar i ett 15 L-kärl skulle dock detta isåfall kräva att jag späder mäsken betydligt mer, kanske upp till cirka 40-50%. Min frågor är:

1. Hur mycket funkar det att späda utan att det blir problem?
(Förstår så klart att ölet blir tunnare ju mer man späddr men ponera att man vill göra ett tunnt öl)

2. Ger det stor skillnad att späda efteråt jämfört med att koka en större volym vatten i mäsken/vörten redan innan?

3. Är metoden att späda efter kok tillämpbar för alla ölsorter? Vilka bör man annars absolut undvika att göra det med?
Eastby91
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2021-04-07 12:38

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Djonk » måndag 2021-05-03 23:55

Det kommer gå fint så länge du inte vill brygga extra stark öl. Du får sämre och sämre utbyte desto tjockare mäsk du har med BIAB. Efter en punkt är det enklast att komplettera med torkat maltextrakt, om du skulle vilja brygga en stor sats barley wine eller liknande.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav ekstedt » tisdag 2021-05-04 12:40

ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-05-05 09:07

Min spontana tanke är att räkna receptet som vanligt men helt enkelt bara förflytta en del av vattnet till efteråt, istället för att ha det med från början i mäskning/kok. Borde rimligtvis bli samma OG, IBU etc förutsatt att du inte gör mäsken allt för tjock, som nämnts ovan.

Antar att det blir en variant av Maxi-BIAB.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Djonk » onsdag 2021-05-05 12:22

Nja, både OG och IBU blir lite lägre om man späder efter koket. Men inom rimliga ramar är skillnaden antagligen inte så stor.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Olof Fager » onsdag 2021-05-05 15:10

Tänker att pre-boil SG och IBU blir högre och att det efter spädning landar någotsånär där man vill ha det. Tänkte själv experimentera med det för att jag heller inte har möjlighet att skaffa större kastrull än jag redan har.

Men du har ju säkert helt rätt i att det inte är perfekt och helt linjärt det där, med tanke på alla möjliga parametrar inblandade. Tänker som alltid, att man smakar av sen och ser om man gillar vad man fick och om inte så justerar man till nästa gång :)
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Brew in bag och vattentillsats

Inläggav Bee » lördag 2021-06-05 09:08

Eastby91 skrev:Eftersom jag enbart kokar i ett 15 L-kärl skulle dock detta isåfall kräva att jag späder mäsken betydligt mer, kanske upp till cirka 40-50%. Min frågor är:

Jag tror detta är ditt största problem, om du mäskar i samma kärl.
Det kallas Maxi-BIAB att maxad vörtstyrkan och koka koncentrerat, men det kräver att man har tillräckligt med malt

Eastby91 skrev:1. Hur mycket funkar det att späda utan att det blir problem?
(Förstår så klart att ölet blir tunnare ju mer man späddr men ponera att man vill göra ett tunnt öl)

Du kan späda så mycket du vill, bara du bryggtekniskt kompenserar vörtkoket mot den slutliga volymen. Alltså tillsätter humle, kryddor mm i koket som om det är den slutliga volymen.

Eastby91 skrev:2. Ger det stor skillnad att späda efteråt jämfört med att koka en större volym vatten i mäsken/vörten redan innan?

Man får något sämre utbyte från humlen, men inget du behöver tänka på första gången. Du kanske får kompensera i framtiden om du upplever att det inte är tillräckligt.
Man kan få viss karamellisering i koket om du kokar häftigt då koncentrationen är större än normalt.
Om du tillsätter kallt vatten efter kok får du snabbare kylning.

Eastby91 skrev:3. Är metoden att späda efter kok tillämpbar för alla ölsorter? Vilka bör man annars absolut undvika att göra det med?

Ja


Skickat från min J9110 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster