Syre i koldioxidpatron
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Syre i koldioxidpatron
En känd tillverkare uppger <30ppm syre. Man kan nog anta att det är liknande siffror andra tillverkare har för sin koldioxid. Att man skulle få bort syret genom att pysa ut ett par sekunder är nog bara nys, men jag skall kanske kolla upp det vid tillfälle.
-
Max Damage
- Torrhumlare

Tjena,
Gustav Lindh har en del intressant info i detta inlägg
https://www.lindhcraftbeer.com/2018/05/ ... -till-fat/
Jag brukar seriekoppla ett par fat med jäskärlet och sätta spundventilen på det sista.
Syftet är ju främst att bli av med syre i faten men eftersom de blir trycksatta går det ju fint att nyttja kolsyran till det man önskar.
Minns att du inte var så förtjust i att tryckjäsa av olika anledningar.
Har man verkligen gett sig fan på att få ren kolsyra kanske det är enklare och billigare att jäsa sockervatten och turbojäst än att leta gas av labratoriekvalitet?
Sen bygger ju på resonemanget att kolsyran man jäser fram är helt ren, där har jag långt ifrån torrt på fötterna...
-Fredrik-
Gustav Lindh har en del intressant info i detta inlägg
https://www.lindhcraftbeer.com/2018/05/ ... -till-fat/
Jag brukar seriekoppla ett par fat med jäskärlet och sätta spundventilen på det sista.
Syftet är ju främst att bli av med syre i faten men eftersom de blir trycksatta går det ju fint att nyttja kolsyran till det man önskar.
Minns att du inte var så förtjust i att tryckjäsa av olika anledningar.
Har man verkligen gett sig fan på att få ren kolsyra kanske det är enklare och billigare att jäsa sockervatten och turbojäst än att leta gas av labratoriekvalitet?
Sen bygger ju på resonemanget att kolsyran man jäser fram är helt ren, där har jag långt ifrån torrt på fötterna...
-Fredrik-
Bönan skrev:syret kommer ut först ur co2 flaskan, så vill man, kan man ju pysa 2 sek, så är garanterat all syre ute, då har man bara ren co2 i flarran kvar.
N e j.
https://www.youtube.com/watch?v=_oLPBnhOCjM&list=LL&index=13
skyking skrev:En känd tillverkare uppger <30ppm syre. Man kan nog anta att det är liknande siffror andra tillverkare har för sin koldioxid.
Det stämmer, jag fick svar från AGA idag och dom säger att ”tillåtna föroreningar” är <30 ppm syre. Får anta att det är likadant för Sodastreams patroner.
Att spunda ölet och servera ur samma kärl är ju maximalt syrefritt (100%?), men just torrhumling i dessa unitank-liknande kärl gör det lite mer komplicerat om man inte vill tappa om. Jag tror aldrig det finns något som ”syrefri överföring till fat”, utan det finns alltid syre i tomma kärl, inte minst i den lilla skvätten desinfektionsvätska som oundvikligen blir kvar på botten i fatet efter man tömt det inför tappning gissar jag.
Som någon sa, aktiv jäsning är den bästa antioxidanten vid torrhumling. Frågan är bara vad som är näst bäst;) Ska prova detta lite mer sen är det nog det som gäller.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
STMF videon du länkar till visar hur gaser blandas i vakuum och i atmosfärstryck. I en gascylinder är trycket 50 bar på co2 i rumstemperatur.
Bönan skrev:STMF videon du länkar till visar hur gaser blandas i vakuum och i atmosfärstryck. I en gascylinder är trycket 50 bar på co2 i rumstemperatur.
Va? Det är verkligen inget vakuum när han/hon drar bort skiljeglaset mellan gaserna
Trycket har ingen påverkan på hur gaser blandar sig.
Jag menar inte att verka upprörd men det här med "täcke av co2", "CO2 är tyngre så det faller till botten" osv har ingen som helst bäring i det vi håller på med. Gaser blandar sig, punkt slut.
STMF, fast nu är det ju inte två gaser vi pratar om, så resonemanget faller tyvärr. I en koldioxidflaska är trycket ca 60 bar vid rumstemperatur, vilket är tillräckligt högt för att koldioxiden ska vara i flytande form. Syrgas kräver mycket högre tryck för att befinna sig i flytande form i rumstemperatur. Så det är snarare frågan om hur löslig syrgas är i koldioxid i vätskeform, vilket är en annan femma.
/Erik
/Erik
Jag har då aldrig hört något skvalpa runt i vätskeform i mina kolsyrepatroner från (Aga/Sodastream) likt en gasoltub.
Nej, det hörs inte så mycket genom det tjocka godset i en koltioxidtub. Gasoltuber kan vara betydligt tunnare pga lägre tryck än i koldioxidtuber. Åtminstone för några år sedan fanns det gasoltuber i komposit, där man såg vätskenivån. Men vätska är det i båda gasol- och koldioxidtuber.
Annars skulle inte trycket vara konstant i en koldioxidtub vartefter man tömmer den, vilket man enkelt ser på tryckmätaren. Skulle det vara i gasform så skulle trycket naturligtvis sjunka vartefter man tömmer den. Först när den är nästan tom, dvs gå all CO2 i vätskeform har förångat, så ser man att trycket sjunker vid användning, och då går det rätt fort tills den är helt tom.
/Erik
Annars skulle inte trycket vara konstant i en koldioxidtub vartefter man tömmer den, vilket man enkelt ser på tryckmätaren. Skulle det vara i gasform så skulle trycket naturligtvis sjunka vartefter man tömmer den. Först när den är nästan tom, dvs gå all CO2 i vätskeform har förångat, så ser man att trycket sjunker vid användning, och då går det rätt fort tills den är helt tom.
/Erik
Jag hör vad du säger, och när jag kikar på fasdiagramet så stämmer det väl med att co2 kokar vid 60 bar och 20 C.
En spontan tanke här är att skulle man kunna pysa lite för att få 100 % ren co2 hade väl tillverkarna gjort det?
Men precis som för vatten, att syre kan lösas i vatten (aq) , borde syre kunna lösas i co2 (aq) och därmed är alltså kolsyran kontaminerad med syre genom hela flaskans livslängd.
Hittar tyvärr inga lika fina scheman med syre i kolsyra som med kolsyra i vatten.
Men denna länk beskriver problemet med oren kolsyra bra:
https://www.themodernbrewhouse.com/carb ... de-purity/
TL/DR: Accelererad degradering av öl, 150 ppb löst syre. Tvångskolsyrad och serverad öl 100-157 ppb löst syre. Med 99,9 % ren co2 och 30 ppm syre.
En spontan tanke här är att skulle man kunna pysa lite för att få 100 % ren co2 hade väl tillverkarna gjort det?
Men precis som för vatten, att syre kan lösas i vatten (aq) , borde syre kunna lösas i co2 (aq) och därmed är alltså kolsyran kontaminerad med syre genom hela flaskans livslängd.
Hittar tyvärr inga lika fina scheman med syre i kolsyra som med kolsyra i vatten.
Men denna länk beskriver problemet med oren kolsyra bra:
https://www.themodernbrewhouse.com/carb ... de-purity/
TL/DR: Accelererad degradering av öl, 150 ppb löst syre. Tvångskolsyrad och serverad öl 100-157 ppb löst syre. Med 99,9 % ren co2 och 30 ppm syre.

Det blev ju rätt intressant det här. Jag googlade också, utan framgång, på lösligheten av syrgas i flytande CO2. Jag har egentligen inte en aning om hur stor den kan tänkas vara. Om man tar exemplet vatten och syrgas: Är båda i gasform (tänk innestänga i ett kärl som håller över 100 grader) så blandar dom sig, i vilka proportioner som helst. Om däremot vattnet är i vätskefas och syret i gasfas så är lösligheten för syrgas ynka 20 ppm i vatten vid rumstemperatur.
Sodastream rapporterar samma sak, <30 PPM syre är tillåtet i deras CO2.
Inte oväntat. Har för mig att jag läste på lodo-forumet att co2-tuber över lag har mycket syre I sig. Har svårt att tänka mig att geme sodastreamanvändare bryr sig om syrehalten i deras vatten så länge det blir kolsyrat
Jag vet inte om 30 ppm är så mycket, det är ju dessutom en övre gräns. För LODO-kulten är förstås allt för mycket förvisso. Man ska dock komma ihåg att detta är standarden för den koldioxid som säljs till kommersiella bryggerier. Är det gott nog för Spendrups och Pripps så är det gott nog för mig.
Absolut, jag håller med dig. Jag påstår såklart inte att det inte är gott nog åt mig heller..SGP skrev:Jag vet inte om 30 ppm är så mycket, det är ju dessutom en övre gräns. För LODO-kulten är förstås allt för mycket förvisso. Man ska dock komma ihåg att detta är standarden för den koldioxid som säljs till kommersiella bryggerier. Är det gott nog för Spendrups och Pripps så är det gott nog för mig.