Mäskningtider. Experiment.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Mäskningtider. Experiment.

Inläggav Jab » söndag 2021-04-11 19:41

Hej! Har ägnat dagen åt att provmäska Maris Otter, Polenta (Majsgryn/kross) och Ris.

Planen var att testa hur Maris Otters enzymer bryter ned majs och ris vid normal mäskningstemp.

Jag hade tre blandningar (alla krossade i en liten MattMill):

a) 1000g vatten och i 100g MO. Referensblandning för att se MO:s egenskaper

b) 1000g vatten och i 100g MO och dessutom 100g Polenta (Molino Favero, finns på CityGross).

c) 1000g vatten och i 100g MO och dessutom 100g Arborioris (Zeta, rundkornigt, finns på CityGross)

Samtliga dessa mäskade jag vid 65 grader men höjde lite efter hand. Tanken är att 65C är normalt för malten medan kanske de övriga mäskar bättre på högre temp (70-ish).

Kod: Markera allt
TID   a)      b)      c)
 5   1.022   1.032   1.022
10   1.024   1.036   1.026
15   1.024   1.037   1.029
20   1.024   1.039   1.034
25   1.024   1.040   1.035
30   1.024   1.040   1.036
35   1.024   1.044   1.037
45   1.024   1.046   1.038
55   1.024   1.044   1.039


Tiden är i minuter från att jag eliminerat klumpar ur mäsken.

a) med enbart MO överraskade: Efter 10 minuter var den klar och inget hände mer.

b) Polentan var också snabb i början med tog en halvtimme på sig att plana ut.

c) Riset upplevdes långsammast men efter en dryg halvtimme hade den inte mer att ge.

Jag blev överraskad över att MO:n var klar efter en kvart men också att både polenta och rundkornigt ris faktiskt gick att mäska sådär "rakt av".

Så.. Vad får man för nyttigheter av att mäska den "vanliga timmen"? Densiteten är avklarad mycket tidigare.
Jab
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 23:21

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav martinb » måndag 2021-04-12 09:23

Nu har jag inte exakta siffrorna i huvudet, men 75% av konverteringen av stärkelse till sockerarter är oftast klart inom 15 minuter. Sedan har du dock 25% kvar vilka tar "resten" av tiden. DEt finns lite grafer om sånt i bland annat How to Brew. Enklaste sättet att bedöma ifall det är redo är att ta ett stärkelsetest.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav Jab » måndag 2021-04-12 10:34

martinb skrev:Nu har jag inte exakta siffrorna i huvudet, men 75% av konverteringen av stärkelse till sockerarter är oftast klart inom 15 minuter. Sedan har du dock 25% kvar vilka tar "resten" av tiden. DEt finns lite grafer om sånt i bland annat How to Brew. Enklaste sättet att bedöma ifall det är redo är att ta ett stärkelsetest.


Så med enbart MO som ovan är mäskningen över på en kvart. Det talar ju för smash :D

Jag gjorde en 5 liters provbryggning med Polenta och Ris enligt ovan igår. Ska bli intressant.

En fortsättning på detta är "Cereal cooking" dvs att koka majs och ris för gelatinisering och sedan mäska som vanligt. Måste prova...
Jab
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 23:21

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav SGP » måndag 2021-04-12 11:57

Det förvånar mig lite att enbart MO inte ökar alls efter 10 minuter. Jag har gjort egna tester att mäska länge där jag mätte densiteten var 15:e minut och det går väldigt fort i början men fortfarande efter 2h så blev det skillnad, dock väldigt liten. Det var visserligen i en vanlig bryggning så det var kanske specialmalt som påverkade.

Att koka riset kommer troligen att göra stor skillnad. Polentan gick ju rätt fort ändå
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav skyking » måndag 2021-04-12 14:38

Jämför vi inte äpplen och päron lite här. Det du mäter är ju OG och att OG stabiliserats behöver ju i sig inte betyda att mäskningen är klar. Mäskningen har två syften: dels att lösa upp kolhydraterna och dels att bryta ner stärkelsen till förjäsbara sockerarter. För att konstatera att bägge av dessa är uppfyllda måste du både konstatera stabiliserat OG och göra ett stärkelsetest. Om du bara konstaterat att OG stabiliserats så kan det ju vara så att du bara lyckats lösa upp massa okonverterade kolhydrater som inte kan förjäsas. Du har med andra ord inte konstaterat att mäskningen är färdig efter 15min och heller inte konstaterat att man kan mäska polenta/ris på det här viset eller att man kan få full konvertering med så mycket omältat.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav Jab » måndag 2021-04-12 22:30

skyking skrev:Jämför vi inte äpplen och päron lite här. ...Om du bara konstaterat att OG stabiliserats så kan det ju vara så att du bara lyckats lösa upp massa okonverterade kolhydrater som inte kan förjäsas. Du har med andra ord inte konstaterat att mäskningen är färdig efter 15min och heller inte konstaterat att man kan mäska polenta/ris på det här viset eller att man kan få full konvertering med så mycket omältat.


Det låter som en vettig tanke. Tack. När det gäller MO var den så tydligt stabil så den litar jag på. Och tempen var så båda alfa- och beta-amylasen kunde göra sitt. Men de andra som ändrade sig långsammare och blev högre när jag av misstag ökade över 65-67 grader kan ju vara dextrin i huvudsak.
Jab
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 23:21

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav skyking » tisdag 2021-04-13 10:37

Jab skrev:
skyking skrev:Jämför vi inte äpplen och päron lite här. ...Om du bara konstaterat att OG stabiliserats så kan det ju vara så att du bara lyckats lösa upp massa okonverterade kolhydrater som inte kan förjäsas. Du har med andra ord inte konstaterat att mäskningen är färdig efter 15min och heller inte konstaterat att man kan mäska polenta/ris på det här viset eller att man kan få full konvertering med så mycket omältat.


Det låter som en vettig tanke. Tack. När det gäller MO var den så tydligt stabil så den litar jag på. Och tempen var så båda alfa- och beta-amylasen kunde göra sitt. Men de andra som ändrade sig långsammare och blev högre när jag av misstag ökade över 65-67 grader kan ju vara dextrin i huvudsak.


Men som sagt det kan ju vara massa stärkelser och andra högre kolhydrater som bidrar till det. Att det är vid försockringstemperatur betyder ju bara att amylaset kan göra sitt, det betyder inte att det är färdigt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäskningtider. Experiment.

Inläggav Jab » måndag 2021-05-10 19:39

Lite resultat nu. Testbatchen på 6 liter jag gjorde var

71% MO
16% Arborioris
13% Polenta grovmalen

Humlegivor 20IBU Target @60, 10IBU Saaz @15, 3 IBU Saaz @5.
Jäste med S-04.

Jag har aldrig sett en öl klarna så totalt som denna gjorde, precis som koncentrerad äpplejuice i färgen. Smakade nu en vecka efter flaskning och den var helt ok. Överväger att göra en större batch som "gräsklipparöl" under sommaren.
Jab
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2021-01-13 23:21


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster