Surkörsbär

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Surkörsbär

Inläggav Hövdingen » tisdag 2021-01-12 22:06

Hallå!
Det här var ursprungligen en (obesvarad) tråd startad om beerguns men frågan är löst. Kan istället passa på att fråga om surkörsbär. Det är rätt svårt att få tag på men det finns en del koncentrat på marknaden. Tror ni man kan använda det som substitut (det är billigare än puré) och isf, hur skulle ni dosera ml/l?

Här är ett exempel på koncentrat
https://naturprodukter.se/produkt/surko ... TjEALw_wcB
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Surkörsbär

Inläggav Saint » onsdag 2021-01-13 09:22

Har turen att känna en granne som har två träd som har sjukliga mängder bär varje år. Med det sagt så tycker jag inte att du ska köpa koncentrat. Vanliga frysta körsbär i butik fungerar utmärkt. Bara slänga i frysta bär direkt från lådan/påsen Har gjort det med utmärkt resultat innan jag snubblade över grannens träd. Skulle du sedan få för dig att blanda med hallon så blir det mmmmmm.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Surkörsbär

Inläggav Karl R » torsdag 2021-01-21 20:02

På porter/stoutträffen härom året så drack jag en porter (?) med just sån tillsats.
Den funkade bra. Tyckte det var bra grejer. Sen är det väl inte samma samma om man kriek eller så, kärnorna är ju inte med å sånt där. Men till en del bärsa tänker jag att det funkar bra.

Men såklart, alltid roligare om man får tag i äkta vara.

Jag är inte lika säker som Saint om att man kan byta ut moreller mot vanliga körsbär. Nu är jag förvisso allergisk mot bären, men det funkar av nån anledning när de är i öl, men av källor nära mig är det inte samma sak. Har ett skuggmorell-träd i trädgården även jag.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Surkörsbär

Inläggav Saint » måndag 2021-01-25 09:12

Jag är ganska säker då jag gjort det flera gånger..
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster

cron