Julöl ?!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Julöl ?!

Inläggav Bosse Dalenius » onsdag 2021-01-20 13:41

Jag har bryggt en dubbel IPA på pale ale malt havreflingor och brunt socker efter eget nytt recept. Irish moss. Jäst med kveik M12. OG 1.082 FG stannade på 1.018. Nu har jag testat en första flaska efter en vecka med sockerprima. Helt ok, klar och god MEN ..... den har en enorm stor bottensats. Lite som den där snögubben i glaskulan. Vänd upp och ner och det snöar ..... julöl ?! Ett lager på ungefär 1 cm, väldigt "grovflockigt". Övanför är ölen kristallklar. Jag har gjort som jag brukar med min vanliga IPA, dekanterat över till en annan hink när jäsningen slutat, "cold chrashat" i 1-3 grader i fyra dagar.
Varför blev det så här? Är det jäst eller nått annat som inte fällts ut tidigare eller vad?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Julöl ?!

Inläggav Djonk » onsdag 2021-01-20 23:08

Låter som att du flaskade för tidigt eller rörde upp bottensatsen vid flaskningen. Mangrove M12 är isolerad från Sigmund Gjernes (Voss) kveik, som har rykte att flockulera extremt bra i originalblandningen... men labb-versionerna är baserade på enstaka stammar som inte alltid flockar särskilt bra alls. Själv har jag använt https://www.theyeastbay.com/kveik/sigmunds-voss-kveik och den har varit lite nyckfull - ibland har den flockulerat snabbt men för det mesta inte. Bottensatsen jag har fått vid flaskjäsning har varit minimal men det har varit i form av "flingor" som visserligen smakar angenämt (apelsinskal) men inte ser särskilt aptitretande ut om man får med bottensatsen i glaset :mrgreen: för tankarna till kinesisk äggsoppa.

Lösningen är enkel: kyl flaskorna ordentligt och sluta hälla upp så fort strålen ändrar utseende. Lagra ölet längre och/eller var försiktigare vid tappningen nästa gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Julöl ?!

Inläggav Bosse Dalenius » torsdag 2021-01-21 13:52

Djonk skrev:Låter som att du flaskade för tidigt eller rörde upp bottensatsen vid flaskningen. Mangrove M12 är isolerad från Sigmund Gjernes (Voss) kveik, som har rykte att flockulera extremt bra i originalblandningen... men labb-versionerna är baserade på enstaka stammar som inte alltid flockar särskilt bra alls. Själv har jag använt https://www.theyeastbay.com/kveik/sigmunds-voss-kveik och den har varit lite nyckfull - ibland har den flockulerat snabbt men för det mesta inte. Bottensatsen jag har fått vid flaskjäsning har varit minimal men det har varit i form av "flingor" som visserligen smakar angenämt (apelsinskal) men inte ser särskilt aptitretande ut om man får med bottensatsen i glaset :mrgreen: för tankarna till kinesisk äggsoppa.

Lösningen är enkel: kyl flaskorna ordentligt och sluta hälla upp så fort strålen ändrar utseende. Lagra ölet längre och/eller var försiktigare vid tappningen nästa gång.


Hej och tack för ditt svar. Det låter som du har sett samma sak. Det är just som flingor som du säger, väldigt "lätta". Dom sedimenterar inte alls som vanligt jästfällning. Det som är underligt i sammanhanget är att det är lika i alla flaskor vilket jag tolkar som att det var "löst" när jag tappade det på flaskorna. I annat fall tänker jag att det skulle vara stor skillnad mellan första och sista flaska. Men det kanske är så att det var så himla "flygigt" att det inte han sätta sig innan jag tappade om. För tidigt flaskat, jaa jag vet inte ... iofs så fick jag inte ner FG som jag ville men jäsningen hade helt avstannat och varit så under en vecka. MEN igen, jag skaffade kveiken när det var varmare. Nu när jag bryggde hade jag nog 21 grader och kanske var det för kallt?!
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Julöl ?!

Inläggav martinb » torsdag 2021-01-21 17:03

Bosse Dalenius skrev: Nu när jag bryggde hade jag nog 21 grader och kanske var det för kallt?!

Kveik kan jäsas väldigt varmt, men den behöver inte jäsas väldigt varmt. Det är nog många som fått för sig det. Hade du 21 grader i omgivningstemperatur hade du ett par grader till i jäskärlet med.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Julöl ?!

Inläggav Djonk » torsdag 2021-01-21 22:51

Ja, jobbar långsammare i svalare temperatur gör den dock. En annan egenhet med labb-varianterna är också att de kan ha en tendens att stanna av halvvägs och behöva ganska god tid på sig att komma igång ordentligt igen. Väntar man blir det god, klar öl i vilket fall som helst, men just flockulering och hastighet behöver inte vara lika bra som man tror. Just att det går att jäsa rejält varmt utan att stöta på problem är den största fördelen i mina ögon, tillsammans med att kveik överlever torkning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Julöl ?!

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2021-01-25 12:52

martinb skrev:
Bosse Dalenius skrev: Nu när jag bryggde hade jag nog 21 grader och kanske var det för kallt?!

Kveik kan jäsas väldigt varmt, men den behöver inte jäsas väldigt varmt. Det är nog många som fått för sig det. Hade du 21 grader i omgivningstemperatur hade du ett par grader till i jäskärlet med.


Oj, ökar det så pass. Då gissar jag att om man vill få ännu högre temp så gör nån sorts isolering runt tunnan stor skillnad. Låter bra. Men apropå jästemperatur. Om jag ger mig på en lager, hur funkar det om temperaturen varierar mycket? Om jag skulle jäsa utomhus just nu här i Portugal så skulle det variera kanske mellan dag och natt mellan 4-10 under en längre period ... vissa perioder så håller det sig snarare mellan 10-16 grader .... vad tror du om det?
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Julöl ?!

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2021-01-25 12:54

Djonk skrev:Ja, jobbar långsammare i svalare temperatur gör den dock. En annan egenhet med labb-varianterna är också att de kan ha en tendens att stanna av halvvägs och behöva ganska god tid på sig att komma igång ordentligt igen. Väntar man blir det god, klar öl i vilket fall som helst, men just flockulering och hastighet behöver inte vara lika bra som man tror. Just att det går att jäsa rejält varmt utan att stöta på problem är den största fördelen i mina ögon, tillsammans med att kveik överlever torkning.

Kveik får bli till mina sommarbryggningar! :) Nått jag upptäckte nu är att dom här som var kristallklara i rumstemperatur blir grumliga när dom kommit i kylen. Fortfarande smakar dom helt ok vilket är det viktigaste så klart. Men det är intressant.
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal

Re: Julöl ?!

Inläggav Djonk » måndag 2021-01-25 13:56

Låt de kylas längre så kommer de klarna till slut. Mer läsning på t.ex. https://byo.com/article/conquer-chill-haze/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Julöl ?!

Inläggav Bosse Dalenius » måndag 2021-01-25 14:52

Djonk skrev:Låt de kylas längre så kommer de klarna till slut. Mer läsning på t.ex. https://byo.com/article/conquer-chill-haze/
Tackar! :)
Bosse Dalenius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2020-02-20 16:21
Ort: Óbidos Portugal


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster