Igår bryggde jag min fjärde batch öl. Lakade ur 16,5L vört. Efter 1h kok och blev det ganska exakt 10l ned i jäshinken.
Använde hela humlekottar 100g och det blir ju att dom suger åt sig lite, pressade ur så mycket jag kunde ur dom med en slev när dom låg i saftsilen, men kan ju knappast vara mer än en halvliter som blev kvar där?
Är det inte en väldigt hög boiloff? Räknar vi på att 6l kokade bort så är det ju dryga 36% på en timme. Jag kokar ute på balkongen med gasolbrännare, det blir ett ganska kraftigt kok men inte överdrivet. Påverkar temperaturen något? Var 1-2 minus igår när jag bryggde.
Kokar i en 25L biltema-gryta.
Hög boil-off/avkok?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- JW Bottomtooth III
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 41
- Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04
Re: Hög boil-off/avkok?
Det är inte helt orimligt om du kör gasol. Då är det svårare att reglera intensiteten på koket.Humlen suger åt sig men inte så mycket. Testa att dra ner på gasen lite inför nästa bryggning.
- JW Bottomtooth III
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 41
- Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04
Re: Hög boil-off/avkok?
Ska pröva det, får nog ha brännaren på det absoluta minimum-läget.
Omkringgivande temperatur, spelar det någon roll för avdunstningen?
Omkringgivande temperatur, spelar det någon roll för avdunstningen?
Re: Hög boil-off/avkok?
Det finns nog någon fysiker som förklarar bättre, eller förkastar mina erfarenheter, men:
Jag brygger också utomhus, och jag upplever att bortkoket är större ju kallare det är i omgivande temperatur. För mig kokar det bort mer under kalla vintern än under värmeböljesommaren. Kanske en liters skillnad på 60 min kok.
Jag brygger också utomhus, och jag upplever att bortkoket är större ju kallare det är i omgivande temperatur. För mig kokar det bort mer under kalla vintern än under värmeböljesommaren. Kanske en liters skillnad på 60 min kok.
//Perwaste
Re: Hög boil-off/avkok?
Alltså, det finns en formel som jag hittade på någon skum blogg om att
Bortkok= (kW*Sekunder)/2250. Den har funkat hyfsat på mig men jag har alltid undrat hur den förhåller sig till olika kokvolymer och olika ambient temperaturer. Nu är den visserligen svår att applicera på gasol om man inte kan omvandla gasflödet till watt. Det går säkert men det är inget jag kan.
Bortkok= (kW*Sekunder)/2250. Den har funkat hyfsat på mig men jag har alltid undrat hur den förhåller sig till olika kokvolymer och olika ambient temperaturer. Nu är den visserligen svår att applicera på gasol om man inte kan omvandla gasflödet till watt. Det går säkert men det är inget jag kan.
Re: Hög boil-off/avkok?
Jodå det går att räkna ut: https://sciencing.com/convert-gas-press ... 90701.html (sen får man omvandla från BTU till W). Men det tillkommer ändå fler faktorer som vind, luftfuktighet osv.