Guiness kallkrash

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Guiness kallkrash

Inlägg av arer »

Hej
Gjorde en Guiness variant 31/10 som jäste ut (blandade från https://pilsnerbryggeriet.wordpress.com/dry-stout/ och https://byo.com/recipe/guinness-draught-clone/) Maris Otter + Irish Ale WLP004
Den jäste i ca 19 grader i 10 dagar och bubblade knappt något när jag flyttade ut den till ladugården med 6-8 grader (hoppade över steget att flytta till sekundärt kärl)

Eftersom det ska vara kring nollan nu denna helg så tänkte jag kallkrascha den men när jag skulle ställa ut den så bubblade det i den fortfarande

Ska jag
1) fortsätta med planen att kallkrascha den och hälla upp på flaskor
2) ta in den för fortsatt jäsning i 19 grader
3) fortsatt jäsning i 6-8 grader

Annat förslag
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Guiness kallkrash

Inlägg av Djonk »

Sannolikt är det inte jäsning du ser men det enda sättet att veta är att ta prover.
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: Guiness kallkrash

Inlägg av arer »

nej det var nog inte, hade provat att ställa in kärlet i viltkylen för att se hur lågt jag kunde få temperaturen så det kan ju varit övertryck som gick ut när jag öppnade dörren
Tack för svar, ska försöka mäta lite mer än temperaturen
Skriv svar