Torrhumla kveikjäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumla kveikjäsning

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2020-11-16 13:45

Har testat Kveik för första gången (Lallemand Voss). Kör en IPA med Whirlpool och en omgång torrhumling 5 gr/liter C-humle. Tänker peta i torrhumlen när det är några pinnar kvar på jäsningen. Nu till det jag vill fråga: ni som kört kveik och torrhumlat, hur har ni tänkt med temperatur och kontakttid för humlen? Jag jäser denna sats i 35gr, så det är ju rätt mkt varmare än traditionell torrhumling som brukar sägas vara bäst effekt runt 20gr. Min plan är att köra i det och sen låta det jäsa ut i 1-3 dygn, sen kallkrascha i 2 dygn innan det går på fat. Förstår att det inte är nåt problem, men är nyfiken på hur ni tänkt och framförallt vad ni upplevt för resultat. Vill ju optimera effekten av humlen :)
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Torrhumla kveikjäsning

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-16 16:32

Jag har kört med den temperatur som är praktisk av andra skäl, dvs. allt mellan 0-30 grader beroende på var och när den åker i. Kan inte säga att jag har märkt att det ena skulle vara bättre än det andra - men teoretiskt finns det fördelar att torrhumla varmt som du säger, å andra sidan håller smaken bättre i kyla..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla kveikjäsning

Inläggav Humlegatan » tisdag 2020-11-17 10:23

Skogstorpsbryggarn skrev:Har testat Kveik för första gången (Lallemand Voss). Kör en IPA med Whirlpool och en omgång torrhumling 5 gr/liter C-humle. Tänker peta i torrhumlen när det är några pinnar kvar på jäsningen. Nu till det jag vill fråga: ni som kört kveik och torrhumlat, hur har ni tänkt med temperatur och kontakttid för humlen? Jag jäser denna sats i 35gr, så det är ju rätt mkt varmare än traditionell torrhumling som brukar sägas vara bäst effekt runt 20gr. Min plan är att köra i det och sen låta det jäsa ut i 1-3 dygn, sen kallkrascha i 2 dygn innan det går på fat. Förstår att det inte är nåt problem, men är nyfiken på hur ni tänkt och framförallt vad ni upplevt för resultat. Vill ju optimera effekten av humlen :)


Jag har bryggt en liknande öl med Voss (från Omega) som jag tryckjäste i 35 grader och torrhumlade när jag tillsatte jästen. Ölen nådde FG på 1.012 efter 48h. Men, jag är väl en av få just nu som är inte tycker om att torrhumla under aktiv jäsning och detta i kombination med den höga temperaturen blev inte alls gott. Jag upplevde att jag tappade toppnoterna från humlen (Galaxy, Nelson och Vic Secret).

Min erfarenhet är att om du vill maximera humlen så fungerar whirlpool/hop stand bra. Jag brygger alla mina "moderna" apa/ipa med enbart den metoden på varma sidan. Sedan låter jag ölen jäsa färdigt och tappar ur så mycket jäst som möjligt för att sedan torrhumla i 3-4 dagar i 17-19 grader. Det har gett bäst resultat för mig. Kvalité på humle spelar givetvis en stor roll. Sedan spelar även humlekombinationer en viss roll. Möjligen lider jag av en viss konfirmeringsbias men efter att jag lyssnade på Hop & Brew School-podden där de från Yakima Valley pratade om "lifter hops", vilket jag sedan prövat en del själv, så vill jag gärna tro att det finns mer humlesmak att hämta även där. Man ska inte heller underskatta val av jäst. Just Voss tycker jag är bättre att brygga med om du faktiskt vill låta jästens smaker ta lite plats. Imperial Juice tycker jag är ett bra val från humlig och torrhumlad öl.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Torrhumla kveikjäsning

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2020-11-17 12:05

Tack för inspel. Torrhumlade när SG låg på 1.017, med förväntat FG på 1.013, i 35gr. Lät det stå i ett dygn för utjäsning och har nu påbörjat gradvis temperatursänkning ner till 0 gr, sokm jag kommer hålla i ett dygn innan fatning.
Intressant det här med jäskraft kvar vid torrhumling eller inte. Köper ditt resonemang Humlegatan, men har provat så många ggr att torrhumla efter jäsning och fått en alltför snabb oxidering att jag nu gått över till att låta lite jäsning vara kvar när jag går i med torrhumlen. Det är i min värld nån slags balansgång här, mkt beroende på vad man har för utrustning/process, mellan max nyttjande av smaker kontra oxidering.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 96 gäster

cron