Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på flaska?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-09 10:20

Observationen att det vid snabb flaskjäsning byggs upp mer tryck i flaskans hals inledningsvis står jag fast vid oavsett.

När det är så lite socker litar jag inte på att kunna mäta det tillförlitligt.

Sen när det gäller ett långsammare förlopp på grund av trött jäst eller någon försvårande omständighet som lågt pH eller hög alkoholhalt kanske det blir annorlunda.

Att det smakar sött vid låg kolsyra skulle också kunna bero på just låg kolsyra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav SGP » måndag 2020-11-09 10:44

Att det blir tryck i halsen i flaskan beror väl mest på att ölet är varmt/rumstempererat? Varmt vatten löser mindre koldioxid än kallt vatten således släpper vätskan ifrån sig co2 tills det blir ett jämviktstryck. När man sedan lägger in flaskan i kylen så löser sig mer co2 i vätskan och trycket i halsen minskar.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav ekstedt » måndag 2020-11-09 13:03

Djonk skrev:Observationen att det vid snabb flaskjäsning byggs upp mer tryck i flaskans hals inledningsvis står jag fast vid oavsett.

När det är så lite socker litar jag inte på att kunna mäta det tillförlitligt.

Sen när det gäller ett långsammare förlopp på grund av trött jäst eller någon försvårande omständighet som lågt pH eller hög alkoholhalt kanske det blir annorlunda.

Att det smakar sött vid låg kolsyra skulle också kunna bero på just låg kolsyra.


Men vad för slags "observation" är det du avser?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-09 14:07

Dels att det kan finnas gott om kolsyra i halsen medan ölet fortfarande är halvt avslaget, men det tydligaste tecknet tycker jag fontänen man kan bli belönad av om man är alldeles för otålig. T.ex. en dag efter flaskning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav ekstedt » måndag 2020-11-09 14:19

Djonk skrev:Dels att det kan finnas gott om kolsyra i halsen medan ölet fortfarande är halvt avslaget, men det tydligaste tecknet tycker jag fontänen man kan bli belönad av om man är alldeles för otålig. T.ex. en dag efter flaskning.


Och "gott om kolsyra i halsen" avgör du genom pyset när du öppnar flaskan?

I så fall kan jag rapportera totalt motsatta observationer. Jag öppnar alltid flera flaskor under kolsyrejäsningen på flaska och det finns en tydlig korrelation mellan pyset och kolsyrenivån i ölet. De enda tillfällena när det är mycket pys vid flasköppnandet med lägre kolsyra än förväntat av pyset är när man har en halvfylld flaska. Och att man skulle få fontän med mycket koldioxid i halsen men låg kolsyrenivå i ölet låter helt kontraintuitivt. Makes no sense. Däremot kan det ölet som kvarstår efter en flaskfontän ofta ha ganska låg kolsyra eftersom det mesta har stuckit iväg i fontänen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kan man dricka en öl som har lagrats nu i 6 dagar på fla

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-09 16:34

Jaja, gissa om förvåningen första gången det hände. Andra gången tycker man ju att jag borde ha lärt mig men.. Numera låter jag alltid flaskorna stå väl kylda innan öppning om de är nyfyllda. Då finns det tydlig korrelation mellan pys och kolsyrenivå eftersom kolsyran har haft tid att lösa sig.

https://www.youtube.com/watch?v=FlBlnTfZ2iw där kan du se fenomenet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 47 gäster