Kolsyresättning - jäsa ipa under tryck, när?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kolsyresättning - jäsa ipa under tryck, när?

Inläggav Farjevall » lördag 2020-11-07 08:40

Hej,

Är förhållande novis på ölbryggning än så länge och har en fråga kring kolsyresättning genom jäsning under tryck.

Har just nu en IPA-batch i en fermzilla som precis kommit igång. Är lite intresserad av att kolsyresätta denna genom tryckjäsning med en spundventil men är lite osäker när jag bör byta jäsröret mot spundventilen?
Läst lite diverse i ämnet och tror mig förstått att jäsa under tryck kanske inte är optimalt för just en IPA, därav jag valde jäsrör till att börja med under primären.

Batchen ska torrhumlas om ca 1 vecka, är det då vettigt att byta jäsröret mot spundventilen? Eller ska jag göra det tidigare/senare?

När jag har spundventilen i, bör jag då även starta genom att tillsätta lite kolsyra till mitt önskade tryck direkt eller ska jag låta det ”ske” naturligt?

Som sagt ny i gemet så ni får ha lite överseende med mina frågor

Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Farjevall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2020-10-01 00:04

Re: Kolsyresättning - jäsa ipa under tryck, när?

Inläggav Max Damage » måndag 2020-11-09 10:54

Hej,

En av fördelarna med att jäsa under tryck är att slippa oönskade smaker som annars dyker upp när man jäser i lite högre temperatur.
Dessa smaker bildas främst under de första dagaren, så man kan med fördel använda spundventilen från början.
IPA brukar ju vara humledrivna, så jag förstår nog inte riktigt varför det skulle vara en nackdel att jäsa under tryck.
Minns du vilka farhågorna var att jäsa IPA under tryck?

Fördelen med att trycksätta med kolsyra direkt är att du kan kontrollera att kärlet håller tätt och du får möjlighet att justera spundventilen.

Själv är det lite olika om jag trycksätter direkt eller låter trycket öka naturligt.
Om jag t.ex jäser lager på sommaren, när kranvattnet är för varmt för att nå pitch temp, så låter jag jäskylen sänka temperaturen.
Då trycksätter jag direkt iom att tempen är allt för hög de första timmarna.

En liten passus...
Om man trycksätter direkt kan det vara lätt att tro att kärlet inte är tätt.
Trycket sjunker t.ex om temperaturen sjunker, kolsyran du tillsätter kommer att lösa sig i ölet till nytt jämvikt tryck.

Ett tips är att leda kolsyran från jäskärlet genom ett eller två fat så får du syrefria fat att tappa om ölet till.
(In på ölsidan och ut på gassidan)
Jag har en rätt nervös spundventil som har en tendens att vara känslig mot temperaturvariationer.
Därför sätter jag den på sista fatet för att slippa de problem jag fått när den befunnit sig i jäskammaren och jag höjer tempen mot slutet.
Det blir enklare när spundventilen har konstant rumstemperatur.
Dessutom har man gratis kolsyra av högre kvalitet än den du köper.

Om man skall torrhumla är det bra om det finns några pinnar kvar att jäsa, på så sätt blir du av med syret du introducerar vid torrhumling.
Beroende på vilken jäst du valt, jästemperatur och hur pigg den är kommer ju detta ta lite olika lång tid.
Antar att det är lite pill att byta jäsrör mot spundventil och att locket måste vara öppet under tiden?
I så fall hade jag nog gjort bytet vid torrhumling för att slippa öppna en extra gång.
Men jag hade torrhumlat tidigare tidigare, det är ingen ide med spundventil om ölen har jäst ut innan du fått på den.
Jag brukar torrhumla efter 3-4 dagar, men ibland går det fortare.
Det är enkelt att ta prover med piknikkran om man jäser under tryck för att hålla koll.

Ett sista tips.
Efter du torrhumlat blir det krångligt att ta prover iom att fermzilla drar öl från toppen, där din torrhumle antagligen kommer att befinna sig.
Lätt att det blir stopp i kopplingen.
En Cask Widge är ett enkelt och billigt sätt att lösa problemet.

Lycka till och hoppas IPAn smakar!

-Fredrik-
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Kolsyresättning - jäsa ipa under tryck, när?

Inläggav Farjevall » måndag 2020-11-09 11:29

Tack så hemskt mycket för mycket bra och utförligt svar som jag tror egentligen besvarar mina frågor och mycket därtill!

Om jag inte missminner mig kring IPA under tryck och dess eventuella negativa konsekvenser så verkar vissa av de trådar jag läst hävda att estrar inte i lika hög grad bildas, men det är väl samtidigt inte alltid negativt beroende på vad man vill åt.

Bra tips med att ”gratis” få kolsyra i faten genom seriekopplande.

Har relativt lätt att byta till spundventilen, egentligen bara att gänga loss nuvarande jäsrör som sitter i en PET-kork och gänga på en carbonation cap och ansluta ventilen/seriekoppla till fat med gaskopplingen.

Jag gjorde faktiskt så nu att jag torrhumlade och satte dit spundventilen. Dock trycksatte jag själv nu vid starten till drygt 8PSI genom en sodastreamflaska.
Hade nu nått 1020 och mitt siktade fg var 1016.

Nästa batch kör jag spundventil från starten för att testa även det!

Dock tre frågor till jag kom på:

1. När man sätter spundventil från starten av jäsningen och inte väljer att starta trycket genom att tillföra kolsyra direkt utan låta det ske naturligt. Ska då spundventilen vara helt stängd till att börja med så att trycket får byggas upp naturligt men att man efter en tid kollar till den och då släpper på skruven för att nå önskat tryck? Ungefär efter hur lång tid ”bör” man då kolla till om ett tryck uppnåtts?

2. Jag har mina batcher i en kyl som jag kan temperaturstyra som jag vill och jag förstår att det givetvis krävs ett högre tryck för att ”på köpet” få ölen kolsyrad i en ”varm” miljö. Men kan man med fördel göra så att man börjar med ett lägre tryck, typ 10-15 PSI i en miljö om säg 25 grader för att efter ett tag när det närmar sig flytt av ölet till fat kallkrascha i några dagar och samtidigt behålla/höja trycket så att ölet samtidigt blir kolsyrat enligt de önskemål man har? Kanske är en dum/uppenbar fråga men tar den ändå

3. Jag hade tänkt att vid vissa tillfällen fylla direkt ifrån min fermzilla till flaska via en mottrycksfyllare, men jag har ingen möjlighet i min fermzilla att dumpa jästen först, finns det nått negativt med att fylla direkt till flaska trots att jästen finns i kärlet?
Jag har givetvis en flytande kula, så ölet tas från toppen hela tiden.

TACK!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Farjevall
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2020-10-01 00:04

Re: Kolsyresättning - jäsa ipa under tryck, när?

Inläggav Djonk » måndag 2020-11-09 12:41

1. Nej, det kan bli farligt. Hellre lite för låg inställning på spundventilen så du kan höja eftersom. Men enklast att trycka i direkt så att du vet att det är tätt, sen kan du belöna ändå behöva justera ventilen efteråt - de är ofta inte helt stabila.

2. Då måste du koppla på sodastreamflaskan så att den fyller på. Fördelen med att göra så är att proverna inte får så fasligt mycket kolsyra eller skummar.

3. Nej. Sluta innan det kommer med för mycket jäst på slutet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster