Någon med erfarenhet av WLP013?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Någon med erfarenhet av WLP013?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2020-10-30 14:36

Har testat WLP013 i ett par batcher för första gången. En engelsk IPA och en Stout. När jag smakat av båda satserna under processen så upplever jag en rätt tung bitter/syrlig ton. Ser ju på beskrivningen av jästens karaktär att den kan ge just en lätt bitter ton, men denna är väldigt påtaglig och precis samma i båda batcherna, så det lär bero på jästen. Jag har inte fatat/flaskat nån av dessa batcher än, den ena har stått snart 2 v och den andra över 1 vecka. Smaken har varit exakt likadan hela tiden, så börjar tveka på om detta släpper över tid eller om jag kommer få leva med ett par rätt bittra öl. Nån som använt denna jäst och känner igen smaken?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Någon med erfarenhet av WLP013?

Inläggav Grindcrusher » fredag 2020-10-30 20:37

Har jäst en hel del med denna och känner inte igen problemet. Det jag haft problem med vissa gånger är svavel, men är fortfarande under utredning om det är jästen eller vattnet, eller en kombination. När det blir bra blir det mycket bra.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Någon med erfarenhet av WLP013?

Inläggav ekstedt » lördag 2020-10-31 16:37

Har också använt den utan att uppleva något negativt.

Det som står på beskrivningen är att den framhäver humlebeska, och det kan ju knappast ses som något problematiskt i sig. Gillar man inte humlebeska ska man kanske välja en annan stam (och/eller dra ner på bitterhumlen). Humlebeska avtar sakta förvisso med varmlagring, men åtminstone engelsk ipa är ett öl som bör drickas så färskt som möjligt. Bara att gilla läget.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Någon med erfarenhet av WLP013?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2020-11-01 10:59

Tack. Jag gillar både läget och humlebeska. Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Båda recepten har jag gjort förut med annan jäst. WLP013 var ett medvetet val för att testa skillnaden. Att den framhäver humlebeska visste jag. Det som överraskade mig var den oerhört stora skillnaden i upplevd beska/bitterhet/syrlighet jämfört med annan jäst. Så det som jag egentligen undrade med mitt något snurriga inlägg var om denna jäst har en sådan karaktär att den upplevs väldigt mkt mer så under processen men s a s mjuknar/landar efter ett tag. Spelar egentligen ingen roll, jag vet ju om ett par veckor. Mest nyfiken på om det var ett udda karaktärsdrag under själva jäsprocessen för denna jäst, men så verkar det ju inte vara.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Någon med erfarenhet av WLP013?

Inläggav ekstedt » söndag 2020-11-01 14:12

Alltid svårt att säga något utan att prova ölen.

Hursom hade jag faktiskt tänkt att brygga en engelsk ipa runt jul/nyår, och nu blev jag sugen på att prova WLP013 igen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 74 gäster