Avstannad voss kveik

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

EliasLindell
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2019-12-10 13:12

Avstannad voss kveik

Inlägg av EliasLindell »

Tjenare!
har en neipa som står och jäser men har avstannat på 1.020, og var 1.060 glömde slänga i jästnäring som tydligen är rätt viktig för att kveik jästen ska orka sista biten :cry:
Så undrar nu om det går göra en förkultur med ny jäst och jästnäring och hälla i eller om jag ska bita i det sura äpplet och börja om på nytt?
Jästemperatur 36C
jästen är lallemand voss kveik har både voss kveik och Safale S-33 hemma.
Eller om ni har något annat tips på hur jag kan få den att orka sista.
Mvh Elias
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av Djonk »

Hur länge har den jäst? Ibland tar den sista biten lång tid, men chansen är att den orkar en bit mer till slut.
EliasLindell
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2019-12-10 13:12

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av EliasLindell »

Djonk skrev:Hur länge har den jäst? Ibland tar den sista biten lång tid, men chansen är att den orkar en bit mer till slut.
Bara 36h men ser ingen aktivitet, men får vänta ett par dagar till och se!
Tack för svar
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av Hövdingen »

Vad var det förväntade FG? Jag tänker att det inte är helt orimligt högt om du använt mycket omältat och mäskat högt.
EliasLindell
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2019-12-10 13:12

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av EliasLindell »

Hövdingen skrev:Vad var det förväntade FG? Jag tänker att det inte är helt orimligt högt om du använt mycket omältat och mäskat högt.
Pale ale malt weyermann 5kg
Crisp torrefied wheat 0.5kg
Crisp flaked torrefied oats 0.5kg
Beräknad OG 1,060-1,064
Beräknad FG 1,016

så kanske råka mäska lite högt?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av Hövdingen »

Förmodligen. Som sagt, jag tycker inte att det är alarmerande högt FG, trots att typdefen föreslår högst 18. Notera att du fick högre FG än väntat och ha med det i beräkningen när du ska bygga maltnotan inför nästa bryggning med snarlikt recept.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av Djonk »

Voss är känd för att kunna stanna av på det viset när man använder laboratorie-versionerna. Ge det en vecka så har den nog jobbat sig ner några pinnar till.
EliasLindell
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2019-12-10 13:12

Re: Avstannad voss kveik

Inlägg av EliasLindell »

Djonk skrev:Voss är känd för att kunna stanna av på det viset när man använder laboratorie-versionerna. Ge det en vecka så har den nog jobbat sig ner några pinnar till.
Okej då väntar jag några dagar :)
Tack så mycket för hjälpen
Skriv svar