Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » tisdag 2020-10-20 14:44

Jag söker en enkel lager-öl, men jag kan inte brygga en lager-öl. Därför får det bli en American Pale Ale. En blek ale med andra ord. Låter bra enligt mig.
Jag har ett recept (American dream ale):

4.8 kg Pale Ale malt
0.180 kg ljus karamellmalt
154g cascade humle
BC Chico Ale vid 18 grader

Bryggd av Adam Baan vid år 1998 och placerades på plats 2 av DT(Vad nu DT betyder?) år 1998.

Men jag vill ändra lite. Jag vill att den ska vara mustig. Går det bra att om jag häller i ca 0.5 kg veteflingor där i då?
Skulle ni rekommendera torrhumling här? Eller ska jag undvika det? T.ex. man slänger ned resterande humle på ca 56 gram ned i hinken(om man köper 200 gram casade pellets), bara för att få extra kryddigt under sekundärjäsningen?
Jag älskar humle!

P.S! Visst är Chico Ale Yeast = Wyeast 1056?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Djonk » tisdag 2020-10-20 15:14

Skulle inte kalla vete mustigt. Möjligtvis havre eller råg, om det är tjockare munkänsla du är ute efter. Eller så har du bara i mer karamellmalt.

DT borde vara kort för domartävling.

Wyeast 1056, WLP001 och US-05 sägs alla vara Chico men har i jämförelser ändå lett till distinkta skillnader. Finns säkert ännu fler alternativ att välja bland.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » tisdag 2020-10-20 15:53

Djonk skrev:Skulle inte kalla vete mustigt. Möjligtvis havre eller råg, om det är tjockare munkänsla du är ute efter. Eller så har du bara i mer karamellmalt.

DT borde vara kort för domartävling.

Wyeast 1056, WLP001 och US-05 sägs alla vara Chico men har i jämförelser ändå lett till distinkta skillnader. Finns säkert ännu fler alternativ att välja bland.


Oj! Menar havre! Havreflingor.

Karamellmalt är väll bara till för färgen och lite smak? Jag vill ha fylligt öl.

Hittar inte Chico Ale. Men har kört Wyeast 1056 och jag gillar jästen. Perfekt smak. Jag kan använda den i detta recept ovan?

Vad tycker du om 0.5 kg havre?
Vad tycker du om torrhumling bara för att få extra krydda efter vörten har jäst klart?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Djonk » onsdag 2020-10-21 06:25

Du får inte mycket färg av ljus karamellmalt, men utöver sötma är det just fyllighet som är tanken. Du kan också använda hög mäsktemperatur om du vill. Men ha i ett halvt kilo havre, visst.

Ja speciellt om du redan har 1056 blir det ju ett lätt val.

Torrhumla om du vill, men var medveten om att det ökar risken för oxidation.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Humlegatan » onsdag 2020-10-21 10:21

Danielm skrev:Jag söker en enkel lager-öl, men jag kan inte brygga en lager-öl. Därför får det bli en American Pale Ale. En blek ale med andra ord. Låter bra enligt mig.
Jag har ett recept (American dream ale):

4.8 kg Pale Ale malt
0.180 kg ljus karamellmalt
154g cascade humle
BC Chico Ale vid 18 grader

Bryggd av Adam Baan vid år 1998 och placerades på plats 2 av DT(Vad nu DT betyder?) år 1998.

Men jag vill ändra lite. Jag vill att den ska vara mustig. Går det bra att om jag häller i ca 0.5 kg veteflingor där i då?
Skulle ni rekommendera torrhumling här? Eller ska jag undvika det? T.ex. man slänger ned resterande humle på ca 56 gram ned i hinken(om man köper 200 gram casade pellets), bara för att få extra kryddigt under sekundärjäsningen?
Jag älskar humle!

P.S! Visst är Chico Ale Yeast = Wyeast 1056?



Jag skulle välja en annan jäst då jag anser att US-05, wlp001 och 1056 är ganska "rena" i sin smakprofil. Det är en kanonjäst, men vill du ha mer munkänsla så skulle jag kika på något annat. Kanske en engelsk jäst? Själv är jag ganska förtjust i Imperial Yeast Juice.

Ett annat tips jag har är att lägga till en giva med munich 1, upp till 10% för lite mer kropp. Carapils likaså, kanske inte lika stor mängd.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » onsdag 2020-10-21 13:56

Humlegatan skrev:
Danielm skrev:Jag söker en enkel lager-öl, men jag kan inte brygga en lager-öl. Därför får det bli en American Pale Ale. En blek ale med andra ord. Låter bra enligt mig.
Jag har ett recept (American dream ale):

4.8 kg Pale Ale malt
0.180 kg ljus karamellmalt
154g cascade humle
BC Chico Ale vid 18 grader

Bryggd av Adam Baan vid år 1998 och placerades på plats 2 av DT(Vad nu DT betyder?) år 1998.

Men jag vill ändra lite. Jag vill att den ska vara mustig. Går det bra att om jag häller i ca 0.5 kg veteflingor där i då?
Skulle ni rekommendera torrhumling här? Eller ska jag undvika det? T.ex. man slänger ned resterande humle på ca 56 gram ned i hinken(om man köper 200 gram casade pellets), bara för att få extra kryddigt under sekundärjäsningen?
Jag älskar humle!

P.S! Visst är Chico Ale Yeast = Wyeast 1056?



Jag skulle välja en annan jäst då jag anser att US-05, wlp001 och 1056 är ganska "rena" i sin smakprofil. Det är en kanonjäst, men vill du ha mer munkänsla så skulle jag kika på något annat. Kanske en engelsk jäst? Själv är jag ganska förtjust i Imperial Yeast Juice.

Ett annat tips jag har är att lägga till en giva med munich 1, upp till 10% för lite mer kropp. Carapils likaså, kanske inte lika stor mängd.


Jag tror jag kör på antingen en US-05 eller 1056. Flytande jäst sägs väll vara lite bättre i smaken, eller hur? Jag har hört och läst det.

Djonk skrev:Du får inte mycket färg av ljus karamellmalt, men utöver sötma är det just fyllighet som är tanken. Du kan också använda hög mäsktemperatur om du vill. Men ha i ett halvt kilo havre, visst.

Ja speciellt om du redan har 1056 blir det ju ett lätt val.

Torrhumla om du vill, men var medveten om att det ökar risken för oxidation.


Okej. 1056 + 0.5 kg havreflingor. Eller ska jag testa med US-05?

Okej. Då ska jag inte torrhumla :)

Ska göra en beställning då.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » onsdag 2020-10-21 14:29

Det fick bli detta i min beställning. Jag planerar 20 Liter färdig öl. Dvs jäsa ca 22-23 liter.

4 Kg Pale Ale malt(5% alkoholprocent tycker jag är för starkt)
200 g Cascade humle (kommer använda 150g endast)
1 kg havreflingor (kommer använda 0.5 kg endast)
1 kg Carapils malt(ljus karamellmalt och jag kommer använda 0.2 kg endast)
Safale US-05

Önska mig lycka till till min Golden Ale :D

P.S!
Jag beställde även en extra US-05 för Stonehammar Stout(än fast det receptet använder 1056), skapad av Kenneth Johansson här på forumet. Jag har aldrig någonsin smakat så bra stout någon gång. Rekommenderar den starkt!
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Djonk » onsdag 2020-10-21 14:55

Danielm skrev: . Flytande jäst sägs väll vara lite bättre i smaken, eller hur? Jag har hört och läst det.


Det var nog så en gång i tiden, tror inte att det stämmer lika bra längre.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-10-21 15:00

Det handlar mer om att det finns mer att välja på när det kommer till flytande jäst. Med flytande jäst kan du anpassa strain efter produktion av fenoler, av särskilda estrar, utjäsningsgrad, flokulering etc (end of thinking capacity). Med torrjäst får anpassa dina förväntningar utifrån det lilla utbud som finns. Dessutom är det mycket dyrare med torrjäst.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » onsdag 2020-10-21 15:04

Hövdingen skrev:Det handlar mer om att det finns mer att välja på när det kommer till flytande jäst. Med flytande jäst kan du anpassa strain efter produktion av fenoler, av särskilda estrar, utjäsningsgrad, flokulering etc (end of thinking capacity). Med torrjäst får anpassa dina förväntningar utifrån det lilla utbud som finns. Dessutom är det mycket dyrare med torrjäst.


Jag har testat Mangrove's Liberty Bell och den har varit bra för Engelsk Bitter. Bara hälla ned i hinken och jästen startar efter 15 timmar.
Har resulterat bra öl.

Så nu testar jag med US-05 :)
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Djonk » onsdag 2020-10-21 15:20

Nja, torrjäst är billigare - så länge man inte hivar i många paket, om det är det Hövdingen är inne på.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-10-21 15:31

Nja, det beror på. Om du köper ett nytt paket flytande jäst varje gång du brygger är torrjäst självfallet billigare. Återanvänder man det istället är det betydligt billigare. Ser inte varför man skulle köpa nytt paket varje gång.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Danielm » onsdag 2020-10-21 15:37

Hövdingen skrev:Nja, det beror på. Om du köper ett nytt paket flytande jäst varje gång du brygger är torrjäst självfallet billigare. Återanvänder man det istället är det betydligt billigare. Ser inte varför man skulle köpa nytt paket varje gång.


Jag brukar köpa ett nytt paket varje gång. Är dålig på köra förkultur. Därför tänkte jag bara hälla ned en torrjäst i 20L hink.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav ekstedt » onsdag 2020-10-21 15:55

Hövdingen skrev:Nja, det beror på. Om du köper ett nytt paket flytande jäst varje gång du brygger är torrjäst självfallet billigare. Återanvänder man det istället är det betydligt billigare. Ser inte varför man skulle köpa nytt paket varje gång.


Fast du kan ju återvinna torrjäst lika väl som flytande.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vill få en APA-öl mustigare - Ska jag hälla i vete?

Inläggav Snow » onsdag 2020-10-21 22:38

ekstedt skrev:
Hövdingen skrev:Nja, det beror på. Om du köper ett nytt paket flytande jäst varje gång du brygger är torrjäst självfallet billigare. Återanvänder man det istället är det betydligt billigare. Ser inte varför man skulle köpa nytt paket varje gång.


Fast du kan ju återvinna torrjäst lika väl som flytande.


Prexis, jag har kört på jästkaka efter både US05 och US04, upp till 3ggr på raken, men det blir mycket jäst på slutet om man inte skopar ur lite :shock:

Lycka till med din golden!

Psst jag skulle lagt till någon skön sen giva med Amarillo eller liknande, brukar gifta sig bra med Cascade, speciellt om du inte
kör någon torrhumling. Personligen tycker jag det lyfter Alen lite med en sen giva som ger härliga dofter oxå :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 125 gäster