Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av Max Damage »

Tjena!

Hittade dessa när jag diskade bryggverket...
Kalciumklorid, magnesiumsulfat, kalciumsulfat, jästnäring, protafloc och mjölksyra i koket.

Något som koagulerat eller har 3-åringen kastat i nappen?

Lukt och smaklösa.
Visste jag inte bättre hade jag gissat på gelatin...
6CC78FAC-923F-4A10-9AB4-DB3036439297.jpeg
6CC78FAC-923F-4A10-9AB4-DB3036439297.jpeg (16.58 KiB) Visad 3576 gånger
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av Djonk »

Gissar på protafloc. Lämnar som små geléklumpar efter sig.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av Hövdingen »

Har du använt pilsnermalt? Har enbart stött på såna när jag bryggt med pilsnermalt. Har inte den blekaste vad det kan vara. Ölet smakar bra och jag har hittills inte dött så är ganska säker på att det är ofarligt.
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av Max Damage »

Hövdingen skrev:Har du använt pilsnermalt? Har enbart stött på såna när jag bryggt med pilsnermalt. Har inte den blekaste vad det kan vara. Ölet smakar bra och jag har hittills inte dött så är ganska säker på att det är ofarligt.
Tack för svar!

Ingen pilsnermalt, Crisp extra pale.
Nu när jag tänker på det har jag nog aldrig använt protafloc i kombination med den malten innan.
Användarens profilbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av MCMLXXXII »

Jag skulle också gissa protafloc. Ser liknande ut det jag får varje gång jag använder det.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?

Inlägg av SGP »

Intressant! Jag har själv nyligen upptäckt dessa klumpar i min Grainfather och undrade vad det var för något men sen glömde jag bort att fråga :)

Jag var lite rädd för att det var nåt som lossnat inifrån moströmskylaren, typ nåt skyddslager eller så men Protafloc är nog en bra förklaring. Märkligt dock att jag inte har sett dem förut, jag har ju använt Protafloc ända sedan jag började brygga.
Skriv svar