Tjena!
Hittade dessa när jag diskade bryggverket...
Kalciumklorid, magnesiumsulfat, kalciumsulfat, jästnäring, protafloc och mjölksyra i koket.
Något som koagulerat eller har 3-åringen kastat i nappen?
Lukt och smaklösa.
Visste jag inte bättre hade jag gissat på gelatin...
Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Max Damage
- Torrhumlare

- Inlägg: 58
- Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44
Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Gissar på protafloc. Lämnar som små geléklumpar efter sig.
Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Har du använt pilsnermalt? Har enbart stött på såna när jag bryggt med pilsnermalt. Har inte den blekaste vad det kan vara. Ölet smakar bra och jag har hittills inte dött så är ganska säker på att det är ofarligt.
-
Max Damage
- Torrhumlare

- Inlägg: 58
- Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44
Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Tack för svar!Hövdingen skrev:Har du använt pilsnermalt? Har enbart stött på såna när jag bryggt med pilsnermalt. Har inte den blekaste vad det kan vara. Ölet smakar bra och jag har hittills inte dött så är ganska säker på att det är ofarligt.
Ingen pilsnermalt, Crisp extra pale.
Nu när jag tänker på det har jag nog aldrig använt protafloc i kombination med den malten innan.
Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Jag skulle också gissa protafloc. Ser liknande ut det jag får varje gång jag använder det.
Re: Jaha?!? Vad f@n är nu detta?
Intressant! Jag har själv nyligen upptäckt dessa klumpar i min Grainfather och undrade vad det var för något men sen glömde jag bort att fråga 
Jag var lite rädd för att det var nåt som lossnat inifrån moströmskylaren, typ nåt skyddslager eller så men Protafloc är nog en bra förklaring. Märkligt dock att jag inte har sett dem förut, jag har ju använt Protafloc ända sedan jag började brygga.
Jag var lite rädd för att det var nåt som lossnat inifrån moströmskylaren, typ nåt skyddslager eller så men Protafloc är nog en bra förklaring. Märkligt dock att jag inte har sett dem förut, jag har ju använt Protafloc ända sedan jag började brygga.