Lallemand Philly Sour

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lallemand Philly Sour

Inläggav JoTh » torsdag 2020-09-24 12:16

Håller på att testa Philly Sour från Lallemand.
I går tre dagar efter pitch tog jag ett SG på 1.032.

Det jag undrar över är en tydlig doft av honung, kanske någon här med erfarenhet?
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-09-26 02:17

Har inte bryggt särskilt mycket surt och har framförallt inte använt Philly. Däremot är inte honung är del i profilen för den produkten. Vissa mer/högre kölnade maltsorter kan dock ha en (lätt!) honungskaraktär. Hur ser ditt recept ut? Annars tänker jag att dina näsborrar gör ovanliga associationer.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav JoTh » söndag 2020-09-27 08:27

Castle Malting Pilsner
4% vete
1,7% cara pils
Mäskade på 66°

Magnum på 60 min 11,7 ibu
Huell melon på 10 min 4,4 ibu
Tettnang på 10 min 2,9 ibu

OG 1.054

Jäser på 23°

Balanserad vattenprofil.

Idag har doften lagt sig lite, smakar bra men inte så surt men självklart syrligt.
En mild syra skulle jag säga.
Jästen har varit lite långsamm men är nere på 1.018-1.020 så hallonen åker i idag 150gr per liter.
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Djonk » söndag 2020-09-27 09:10

Sägs att glukos hjälper jästen att producera syra och dessutom lägger till lite stenfrukt-karaktär. Vet inte om det fungerar i slutet av jäsningen men om du känner för det kan du ju ha i lite bryggsocker.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav JoTh » söndag 2020-09-27 11:49

Djonk skrev:Sägs att glukos hjälper jästen att producera syra och dessutom lägger till lite stenfrukt-karaktär. Vet inte om det fungerar i slutet av jäsningen men om du känner för det kan du ju ha i lite bryggsocker.

Intressant med glukos. Kommer nog att testa denna jäst igen och då skulle det vara kul att dela batchen och se vad glukosen gör i skillnad.
JoTh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2019-04-24 13:09

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Djonk » söndag 2020-09-27 12:58

Tyvärr verkar det som att den inte lämpar sig för återanvändning, så att man får köpa nytt varje gång om man vill vara någorlunda trygg i att den syrar tillräckligt. Har köpt ett paket men inte använt än, ska bli spännande att se om det verkar lönt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-11-07 22:58

Jag försöker nu mig på en Körsbärssuröl med samma jäst!
Följde receptet från David Heath, körde samma malter men andra märken dårå.
Primärjäsningen verkade faktiskt ganska färdig på 4 dagar, hade lugnat ner sig ordentligt när jag tog ut den. Jag tog den egenplockade frukten och koka den lite för att sedan peta ner den i tyg/nätpåsar från lidl. Stora, rymliga och bra pris! Därefter ner i ett nytt sekundärkärl där den ska få puttra på i några dagar till. Det tog 7 dagar för David, så ska börja mäta FG däromkring.

Allt såg bra ut vid omtappningen men vi får se vad som händer xD
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-11-07 23:29

Silverhanden skrev:Jag försöker nu mig på en Körsbärssuröl med samma jäst!
Följde receptet från David Heath, körde samma malter men andra märken dårå.
Primärjäsningen verkade faktiskt ganska färdig på 4 dagar, hade lugnat ner sig ordentligt när jag tog ut den. Jag tog den egenplockade frukten och koka den lite för att sedan peta ner den i tyg/nätpåsar från lidl. Stora, rymliga och bra pris! Därefter ner i ett nytt sekundärkärl där den ska få puttra på i några dagar till. Det tog 7 dagar för David, så ska börja mäta FG däromkring.

Allt såg bra ut vid omtappningen men vi får se vad som händer xD


Hoppas du inte glömde att räkna med hur mycket nytt extrakt du tillsatte till sekundären. Samtidigt är det ju inte hela värden om man inte har koll på exakta alkoholhalten.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Djonk » söndag 2020-11-08 11:30

Inte försent att försöka räkna på: http://sourbeerblog.com/a-guide-to-blen ... ith-fruit/

Skeptisk till att det verkligen ska vara nödvändigt att överföra eller få bort jästkakan som Heath påstår. Så länge ölet inte står åtskilliga månader bör det inte vara några problem.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lallemand Philly Sour

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-11-12 15:29

Hövding: Egenplockad frukt så har inte sockerhalten i det, sedan är det från 2 olika träd och sorter med xD

Djonk: Jag brukar inte tappa om till sekundär när det bara ska gå upp till 3 veckors jästid. Men tänkte att jästen från just den här surstammen kan påverka lite smakmässigt. Känns ändå lite rimligt eftersom det är lite speciellt med en jäst som försurar?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster

cron