Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Danielm » fredag 2020-09-18 17:17

Hej!

Jag har bara möljlighet att koka 5 liter vatten som lakvatten. Enligt receptet Stone Hammar Stout så skall man ha vattenbehandling i lakvattnet. Men hur löser man detta om man bara har 5 liter lakvatten att värma till från början?

Ska jag delar upp "pulvret" så jag kör 50% första 5 literna och sedan andra 50% de andra 5 literna?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-09-18 17:19

Lägg ner det du hade tänkt ha i lakvattket i mäskvattnet istället. Då sänker du RA också. Det är så pass lite lakvatten att du inte behöver behandla med mjölksyra heller.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Danielm » lördag 2020-09-19 11:02

Hövdingen skrev:Lägg ner det du hade tänkt ha i lakvattket i mäskvattnet istället. Då sänker du RA också. Det är så pass lite lakvatten att du inte behöver behandla med mjölksyra heller.


Jag har hört att man inte ska ha vattenbehanding i mäskvattnet. Då förstörs vörten.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-09-19 11:09

Jag vet inte vart du hört det men det är trams. Den primära anledningen till att vattenbehandla är att få rätt pH under mäskning.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Danielm » lördag 2020-09-19 11:45

Hövdingen skrev:Jag vet inte vart du hört det men det är trams. Den primära anledningen till att vattenbehandla är att få rätt pH under mäskning.


Ska brygga en stout idag. Vad ska dom ha för pH värde?
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2020-09-19 11:50

Ja, att vattenbehandla mäsken för rätt PH är ju den ena och viktigaste grejen med vattenbehandling. Den andra delen är att efterlikna ett specifikt vatten för att få hjälp på traven att framhäva stilen. Balans mellan sulfat och klorid styr fokus på humle eller malt i slutprodukten, och övriga mineraler behöver ofta upp till en miniminivå för att ge rätt smakbild på stilen.
Enklast är då såklart att innan bryggning vattenbehandla hela vattenmängden. Om du av nån anledning inte kan/vill vattenbehandla lakvattnet skulle jag skicka i den dosen direkt i koket.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav MCMLXXXII » lördag 2020-09-19 15:19

Danielm skrev:
Hövdingen skrev:Jag vet inte vart du hört det men det är trams. Den primära anledningen till att vattenbehandla är att få rätt pH under mäskning.


Ska brygga en stout idag. Vad ska dom ha för pH värde?

Oavsett stil är det 5,2 - 5,4 (vid rumstemperatur) som gäller. Anledningen är att det är det som har visat sig vara den kompromiss som är den gynnsammaste för de olika enzymerna att verka i.
Brygger du en stout kommer du troligtvis inte behöva göra några justeringar eftersom rostad malt sänker pH mer än ljus basmalt. Lite beroende på vilken vattenprofil ditt kranvatten har kan du möjligen behöva justera pH uppåt, men det är mer sällsynt skulle jag våga påstå.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-09-19 15:47

Däremot kan man använda mjölksyra/fosforsyra i lakvattket och man ska ha stora mängder lakvatten. Jag brukar använda syra när lakvattnet överstiger 30% av mäskvattenvolymen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Djonk » lördag 2020-09-19 16:50

Rekommenderat pH skiljer ju lite beroende på vad man försöker åstadkomma. För mörk öl vill man kanske sikta på 5.4-5.6 istället enligt t.ex. https://www.brunwater.com/water-knowledge
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Hasse Basse » söndag 2020-09-20 05:40

Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: torsdag 2013-07-18 15:52

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Danielm » måndag 2020-09-21 11:28

Jag följde receptet så noga som det går :) Nu bubblar det på! :D
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: måndag 2020-08-24 17:13

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav skyking » måndag 2020-09-21 16:16

Danielm skrev:
Hövdingen skrev:Lägg ner det du hade tänkt ha i lakvattket i mäskvattnet istället. Då sänker du RA också. Det är så pass lite lakvatten att du inte behöver behandla med mjölksyra heller.


Jag har hört att man inte ska ha vattenbehanding i mäskvattnet. Då förstörs vörten.


Tänker du efter så inser du nog att sådana och liknande rekommendationer är överkurs deluxe (i den mån de faktiskt öht är nåt att hänga i granen). Vattenbehandling handlar ju ofta om att efterlikna det vatten som traditionellt används för att brygga stilen - och traditionellt så använder man samma vatten till mäskning och lakning, det kan vara en lämplig utgångspunkt att man gör det när man vattenbehandlar också.

Angående din fråga: om du bara kan behandla en del av vattnet åt gången så delar man lämpligen upp tillsatserna i flera portioner.

Förresten om du bara kan koka 5L vatten så kan du väl inte koka mer än 5L vört? Då har du inte heler någon glädje av mer än 5L lakvatten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Djonk » måndag 2020-09-21 17:54

Överkurs eller inte så är det mot rekommendation att använda bikarbonat eller kalciumkarbonat i lakvatten. I synnerhet för en stout.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-09-21 20:16

skyking skrev:Tänker du efter så inser du nog att sådana och liknande rekommendationer är överkurs deluxe (i den mån de faktiskt öht är nåt att hänga i granen). Vattenbehandling handlar ju ofta om att efterlikna det vatten som traditionellt används för att brygga stilen - och traditionellt så använder man samma vatten till mäskning och lakning, det kan vara en lämplig utgångspunkt att man gör det när man vattenbehandlar också.


Nu förstår jag inte hur du tänker. Det finns inget egenvärde i att lakvattnet ska ha en viss saltkomposition. Däremot vill du ha rätt RA och pH i mäsken. Det är ju dessutom vörtens saltvärden som är viktiga för att efterlikna ett specifikt vatten och du får samma oavsett om du behandlar bara mäskvattnet eller både mäsk/lakvatten. Därför är det mer fördelaktigt att använda allt salt i mäskvattnet om det inte sänker pH för mycket. Då slipper du dessutom väga i fler omgångar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vattenbehandling i lakvattnet - Minimalt bryggverk

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-09-22 14:36

Hövdingen skrev:
skyking skrev:Tänker du efter så inser du nog att sådana och liknande rekommendationer är överkurs deluxe (i den mån de faktiskt öht är nåt att hänga i granen). Vattenbehandling handlar ju ofta om att efterlikna det vatten som traditionellt används för att brygga stilen - och traditionellt så använder man samma vatten till mäskning och lakning, det kan vara en lämplig utgångspunkt att man gör det när man vattenbehandlar också.


Nu förstår jag inte hur du tänker. Det finns inget egenvärde i att lakvattnet ska ha en viss saltkomposition. Däremot vill du ha rätt RA och pH i mäsken. Det är ju dessutom vörtens saltvärden som är viktiga för att efterlikna ett specifikt vatten och du får samma oavsett om du behandlar bara mäskvattnet eller både mäsk/lakvatten. Därför är det mer fördelaktigt att använda allt salt i mäskvattnet om det inte sänker pH för mycket. Då slipper du dessutom väga i fler omgångar.


Instämmer helt med Hövdingen. Dessutom är den här idén med att efterlikna ett specifikt vatten en smula dubiös då bryggarna man försöker efterlikna mycket väl kan vattenbehandla själva.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster