Beslutsångest kylning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Beslutsångest kylning
Tack, och ja, men så länge det innebär nån sorts tidsvinst så ska jag nog kunna intala mig att det var värt det
Vill ju inte erkänna dåliga beslut 
Blir det inte lite kontraproduktivt att klämma in en sprial i den andra,så att rörvarven blir ihopklämda?pekktur skrev:Snabba bud på ölbryggning.se![]()
Så här blev det. Lite ormbo-varning på trädgårdsslangarna men det blir säkert bra. Provkörning imorgon förhoppningsvis.
Kontraproduktivt, hmm kanske. Eller kanske inte optimalt, men spiralerna hade i princip samma diameter så jag tänkte att om jag flätar samman dom så spänner dom isär varandras spiraler och vätskan får möjlighet till cirkulation mellan spiralerna. Bäst skulle väl varit att man haft en spiral med mindre diameter som stått inuti den större utan att dom nuddar varandra. Eller finns det smartare sätt att ha dom i förhållande till varandra ? Jag är öppen för förslag
Gjorde ett test nu på förmiddagen, dels för att kolla att kopplingarna höll tätt(det gjorde dom inte
) och för att se hur lång tid det tar att kyla från kok till pitch.
Kylvattentemperaturen var 15,7 grader, 45 liter vatten i kokkärlet. 100-50 tog 6 minuter. 100 till 18 grader tog 20 minuter och 30 sekunder. Jag upplevde tiden som fullt acceptabel. Glömde bort att slå på cirkulationspumpen i början, så 3:30 minuter utan cirkulation, men det gör nog inte så hemskt mycket på det stor hela.
Knappast rekordtider, men säkert mer än halverad tid än, innan, med samma enkla rengöring efteråt, så jag får vara nöjd. Det som skulle vara kul att testa nu när kylvattnet inte är så kallt är vilken effekt det har om man kör spiralerna i serie, men lilla spiralen i jäshink med vatten och is som får kyla inkommande vatten till stora spiralen i kokkärlet, men det får bli ett annat test
Gjorde ett test nu på förmiddagen, dels för att kolla att kopplingarna höll tätt(det gjorde dom inte
Kylvattentemperaturen var 15,7 grader, 45 liter vatten i kokkärlet. 100-50 tog 6 minuter. 100 till 18 grader tog 20 minuter och 30 sekunder. Jag upplevde tiden som fullt acceptabel. Glömde bort att slå på cirkulationspumpen i början, så 3:30 minuter utan cirkulation, men det gör nog inte så hemskt mycket på det stor hela.
Knappast rekordtider, men säkert mer än halverad tid än, innan, med samma enkla rengöring efteråt, så jag får vara nöjd. Det som skulle vara kul att testa nu när kylvattnet inte är så kallt är vilken effekt det har om man kör spiralerna i serie, men lilla spiralen i jäshink med vatten och is som får kyla inkommande vatten till stora spiralen i kokkärlet, men det får bli ett annat test
20 minuter till 18 grader låter toppen, det är kanske lite snabbare än vad mina satser som är hälften så stora tar utan omrörning/cirkulation.
Kylspiral ett i hink med isvatten vidare till kylspiral två i vörten?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, sett att en del gör så på Youtube, men då har nog många av dom en betydligt högre kranvattentemperatur än oss.
En del kör också ett slutet system, med dränkbar pump i isvatten som trycker kallvatten genom kylspiralen och tillbaka till isvattnet igen, lär ju vara vattenbesparande men man måste nog ha en hel del is på lager.
En del kör också ett slutet system, med dränkbar pump i isvatten som trycker kallvatten genom kylspiralen och tillbaka till isvattnet igen, lär ju vara vattenbesparande men man måste nog ha en hel del is på lager.
Ja - så är det nog, men en möjlighet vid behov i alla fall. Mycket is eller många kylklampar...