Vart köpa öl-kit för suröl?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Vart köpa öl-kit för suröl?
Har fått stark smak nu för suröl. Så jag vill köpa ett komplett kit för suröl då kit är alltid billigare och enklare.
Någon som kan rekommendera vart köpa?
Det måste innehålla mald malt redan. Har ingen kvarn.
Någon som kan rekommendera vart köpa?
Det måste innehålla mald malt redan. Har ingen kvarn.
Re: Vart köpa öl-kit för suröl?
Humlegården har ett för Berliner weisse om det är den typen av suröl du är ute efter. Kit för spontanjäst/långtidssura öl tror jag inte jag har stött på
-
Lövenhagen
- Torrhumlare

För att göra en snabbsuris, krävs inget kit. Men antar du är ute efter någon annan form av utrustning.
Jag gör öl i vinhinkar.Lövenhagen skrev:För att göra en snabbsuris, krävs inget kit. Men antar du är ute efter någon annan form av utrustning.
Är det ett utrustnings-kit lr ingrediens-kit du är ute efter?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den där jästen i kittet. Visst ska man hälla i den vid 35-40 gradigt vört och röra om. Där där efter kan man börja med att koka stormkoket?jolle995 skrev:Humlegården har ett för Berliner weisse om det är den typen av suröl du är ute efter. Kit för spontanjäst/långtidssura öl tror jag inte jag har stött på
Låter som ett bra kit. Tror du man kan köra på smaktillsatser istället för riktiga bär?
Blir rätt mycket om man ska ha 100 gram bär per liter och det är 20 liter, dvs 2 kg bär. Rätt mycket.
Ölkit för att brygga suröl. Alltså malt, humle och jästjolle995 skrev:Är det ett utrustnings-kit lr ingrediens-kit du är ute efter?
Ja mjölksyrebakterierna tillsätter du innan du kokar, låter det stå varmt runt 35-45C i 1-3 dygn utan att va i kontakt med syre. Sedan kokar du och jäser som vanligt.Danielm skrev:Den där jästen i kittet. Visst ska man hälla i den vid 35-40 gradigt vört och röra om. Där där efter kan man börja med att koka stormkoket?jolle995 skrev:Humlegården har ett för Berliner weisse om det är den typen av suröl du är ute efter. Kit för spontanjäst/långtidssura öl tror jag inte jag har stött på
Låter som ett bra kit. Tror du man kan köra på smaktillsatser istället för riktiga bär?
Blir rätt mycket om man ska ha 100 gram bär per liter och det är 20 liter, dvs 2 kg bär. Rätt mycket.
Du kan smaksätta med typ vad som. Bär/frukt/juice är väl det vanligaste men jag har smaksatt med essenser och liknande med och det kan funka. Men 2kg frusna bär är annars inte jättedyrt
Den möjlighet har jag dock inte.jolle995 skrev:Ja mjölksyrebakterierna tillsätter du innan du kokar, låter det stå varmt runt 35-45C i 1-3 dygn utan att va i kontakt med syre. Sedan kokar du och jäser som vanligt.
Du kan smaksätta med typ vad som. Bär/frukt/juice är väl det vanligaste men jag har smaksatt med essenser och liknande med och det kan funka. Men 2kg frusna bär är annars inte jättedyrt
Humlegården säljer 250gram bär för 250 kr.
De säljer väl bara torkade bär så 250g motsvarar typ 2kg färska.
Okej. Jaha. Då förstår jagjolle995 skrev:De säljer väl bara torkade bär så 250g motsvarar typ 2kg färska.
Men har du annat förslag på öl-kit där man kan göra sin sura öl? Jag har bara minimal bryggutrustning i köket. Gör ofta ALE öl.
Hembryggeriet verkar ha ett gäng också.
https://www.hembryggeriet.se/suroel-berliner-weisse
Om du inte har temperatur-kontroll är det bäst att använda lactobacillus plantarum, som t.ex. finns i Proviva. I med en deciliter/10 liter ohumlad vört och låt stå i rumstemperatur upp till tre dagar innan du kokar färdigt ölet.
Kit är inte billigare såvitt jag vet..
Eller hur blir det när man ska göra en sådan öl? Jag tror jag har utrustning för att reglera temperaturen.jolle995 skrev:Hembryggeriet verkar ha ett gäng också.
Men ska jag hälla i bakteriejästen vid 35-40 grader efter jag har lakat färdigt?
Jag kan isolera vörten i en vinhink som har en tekokare i sig och en temperaturregulator. Men syre kommer alltid finnas där i hinken trots locket på.
Jag köpte mitt ALE kittlar hos en lokal bryggningssaffär. 449 kr som ger 23 liter färdig öl.Djonk skrev:Om du inte har temperatur-kontroll är det bäst att använda lactobacillus plantarum, som t.ex. finns i Proviva. I med en deciliter/10 liter ohumlad vört och låt stå i rumstemperatur upp till tre dagar innan du kokar färdigt ölet.
Tror du det blir billigare om jag frågar lokala bryggningsaffärer om de kan beställa ett kit åt mig? Dom betalar väll mindre skatt?