Brewfather på svenska
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Brewfather på svenska
Tjenare! Jag har precis översatt bryggprogrammet Brewfather till svenska och håller nu på att finslipa detaljerna. Det är inte alldeles enkelt att översätta ett ölspråk som på många sätt är baserat på engelska till svenska, så en handfull av de vanligaste engelska bryggarutrycken har fått vara kvar. Men i övrigt försöker jag jobba så mycket som möjligt för att skapa en helsvensk version av programmet med våra klassiska svenska uttryck istället. Hoppas det blir bra till slut!
Jag behöver er hjälp att hitta översättningar till några ord/uttryck som fortfarande hänger i luften. Jag kommer skapa nytt ett nytt inlägg för varje ord, så för enkelhetens skull kunde det vara bra om ni "citerar" inlägget ni har tips om översättningar för. Tack för all ev hjälp!
Jag behöver er hjälp att hitta översättningar till några ord/uttryck som fortfarande hänger i luften. Jag kommer skapa nytt ett nytt inlägg för varje ord, så för enkelhetens skull kunde det vara bra om ni "citerar" inlägget ni har tips om översättningar för. Tack för all ev hjälp!
Re: Brewfather på svenska
Hur skulle ni översätta "adjunct" i ett recept? Tillsats, tillbehör, övrigt? "Addition" är mer tillsats i min bok.. Eller något annat?
"Top-up volume" i kontexten när man späder ut vörten i jäskärlet tex.
"Ramp time" har jag klurat på.. Det kan handla om dagar eller timmar oftast
Senast redigerad av ecmik den måndag 2020-08-03 12:26, redigerad totalt 1 gång.
"First Wort" i kontexten "first wort hops" eller att man tillsätter ingredienser under lakningen i kastrullen
"Styles", "Style Guide" och "Style Guidelines" har jag översatt till öltyper och öltypsdefinitioner. Ölstilar är ett alternativ, talspråk kanske, men inte lika korrekt eller?
Hur skulle ni översätta "Fermentables" i ett recept? Jag har skrivit "Förjäsbara ingredienser", men tycker det är lite krångligt. Finns det något snyggare ord för det?
"Conditioning", i kontexten att det är ett steg i bryggprocessen bland "Brewing, Fermenting, Finished", har jag översatt till Mognad tillsammans med Bryggning, Jäsning osv. Känns det korrekt eller?
Både tillsats och tillbehör är väl okej men känns som om det behöver specificeras lite, t.ex. "övriga tillsatser". Tillbehör kanske är mer "hårdvaror", slev, skål etc.ecmik skrev:Hur skulle ni översätta "adjunct" i ett recept? Tillsats, tillbehör, övrigt? "Addition" är mer tillsats i min bok.. Eller något annat?
Påfyllning... nånting?ecmik skrev:"Top-up volume" i kontexten när man späder ut vörten i jäskärlet tex.
Mognad funkar tycker jag, vet inte om konditionering är ett korrekt alternativ på svenska även om jag tror att alla skulle veta precis vad som menas.ecmik skrev:"Conditioning", i kontexten att det är ett steg i bryggprocessen bland "Brewing, Fermenting, Finished", har jag översatt till Mognad tillsammans med Bryggning, Jäsning osv. Känns det korrekt eller?
Vad är det för skillnad på förjäsbart och jäsbart egentligen? Är jäsingredienser ett riktigt ord?ecmik skrev:Hur skulle ni översätta "Fermentables" i ett recept? Jag har skrivit "Förjäsbara ingredienser", men tycker det är lite krångligt. Finns det något snyggare ord för det?
Jag säga extraktgivareramsus skrev:Vad är det för skillnad på förjäsbart och jäsbart egentligen? Är jäsingredienser ett riktigt ord?ecmik skrev:Hur skulle ni översätta "Fermentables" i ett recept? Jag har skrivit "Förjäsbara ingredienser", men tycker det är lite krångligt. Finns det något snyggare ord för det?
Tycker top up funkar bäst att ha kvar på engelskaecmik skrev:"Top-up volume" i kontexten när man späder ut vörten i jäskärlet tex.
Lagring?ecmik skrev:"Conditioning", i kontexten att det är ett steg i bryggprocessen bland "Brewing, Fermenting, Finished", har jag översatt till Mognad tillsammans med Bryggning, Jäsning osv. Känns det korrekt eller?