Jag skall flytta och kommer förvara mina tomma fat i ett Shurgard förråd ett par månader, hur förvara jag dom bäst, min tanke är att rengöra dom och hälla ner en deciliter polska vodka och fylla med kolsyra, eller finns det något bättre sätt?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Förvara fat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Förvara fat
Någon trevlig öl i som passar för lagring
Annars helst rengjorda såklart men inte behöver du väl någon vodka. Fyllda med kolsyra kan de vara färdiga för användning istället.
Annars helst rengjorda såklart men inte behöver du väl någon vodka. Fyllda med kolsyra kan de vara färdiga för användning istället.
Tramsa inte nu: rengör faten, låt dem torka och sätt på locket och in i förrådet med dem.
Ser inte varför man skall hälla i vodka i dem. Desificering? Nej, det gör man väl i samband met att man skall fylla dem med öl. Jag tycker det räcker att de är rengjorda efter tömning i väntan på nästa fyllning. Och varför trycka i kolsyra? De är ju rostfria och lär inte oxidera så lätt. Vill man ha dem syrefria så fixar man det också i samband med fyllning av nytt öl genom att trycka ur starsanlösningen med CO2.
Ser inte varför man skall hälla i vodka i dem. Desificering? Nej, det gör man väl i samband met att man skall fylla dem med öl. Jag tycker det räcker att de är rengjorda efter tömning i väntan på nästa fyllning. Och varför trycka i kolsyra? De är ju rostfria och lär inte oxidera så lätt. Vill man ha dem syrefria så fixar man det också i samband med fyllning av nytt öl genom att trycka ur starsanlösningen med CO2.
Fråga tillverkaren av dina fat hur de förvaras under många månader -knaske ett år- innan de till slut via en återförsäljare säljs till en hembryggaremånade...HakanO skrev:Jag skall flytta och kommer förvara mina tomma fat i ett Shurgard förråd ett par månader, hur förvara jag dom bäst, min tanke är att rengöra dom och hälla ner en deciliter polska vodka och fylla med kolsyra, eller finns det något bättre sätt?
Rengör faten:-)
Dom som jag köpte begagnade från humle kändes som något spritliknande vätska i, därför min fråga, jag gör rent dom trycker in lite övertryck med kolodioxid, tack för hjälpen
De jag köpt har kommit trycksatta, men det kanske är lika mycket för att testa faten.