Flaskfontäner

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Flaskfontäner

Inläggav ABengtsson » måndag 2020-07-27 21:07

Hej!

Hällde precis ut 24 33cl med en klon av Beerblioteks Bobek Citra. Igår hade dom kolsyrejäst 2 veckor på flaska och idag skulle det provas! Kaos! Välde ut skum! Den kylda flaskan va något mindre tryck i men det pös ändå över ordentligt. Bryggt med biab. En moccabit per flaska vid flaskning. Var ska jag leta felkälla? Var noggrann med rengöring hela vägen men kan självklart varit något skit någonstans. Lite varmt vid mäskningens början, ca 74 grader. Vet dock inte om det kan göra att det blir fontäner? Recept fick jag med hjälp av ölkompaniet i göteborg, utgår från att dom har koll och att felet ligger hos mig eller utrustningen. Jästen som användes var Lallemand new england east coast. Jäsningen kom igång bra och höll på för fullt ca 2 dygn, därefter lugnare. Torrhumlade dag 10 i jäskärlet. Ös på med tankar och ideer! Tänker testa samma recept snart igen och sanera allt väldigt noga! Tack på förhand!
ABengtsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2020-07-27 20:55

Re: Flaskfontäner

Inläggav Perwaste » måndag 2020-07-27 22:44

Hann du smaka någonting? Lukten? Motsvarade färgen det önskade?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Flaskfontäner

Inläggav ABengtsson » måndag 2020-07-27 22:56

Perwaste skrev:Hann du smaka någonting? Lukten? Motsvarade färgen det önskade?


Japp, tyckte till en början att den va ok men lite syrlig eftersmak. Färgen ok, lite grumlig.
ABengtsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2020-07-27 20:55

Re: Flaskfontäner

Inläggav Perwaste » tisdag 2020-07-28 08:16

Jag är nog mer inne på att du flaskade innan jäsningen var helt färdig. Den måste ha stannat av på något sätt.

Hur länge hade du ölen i hinken? jag ser att det var torrhumling dag 10. Har du mätt med hydrometer före, under och efter? Vad var det förväntade värdet för utjäsning? Vilken temp har du jäst i?

Jag läste på jästens produktblad att den kan vara aningen mer långsam än andra alestammar, men även den borde ju jäsa ut vid normala förhållanden. Det ska sägas att jag inte har använt den jästen själv.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Flaskfontäner

Inläggav Djonk » tisdag 2020-07-28 09:28

Nästa gång behöver du inte hälla ut, går fint att pysa ur överflödig kolsyra.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flaskfontäner

Inläggav ABengtsson » tisdag 2020-07-28 11:58

Perwaste skrev:Jag är nog mer inne på att du flaskade innan jäsningen var helt färdig. Den måste ha stannat av på något sätt.

Hur länge hade du ölen i hinken? jag ser att det var torrhumling dag 10. Har du mätt med hydrometer före, under och efter? Vad var det förväntade värdet för utjäsning? Vilken temp har du jäst i?

Jag läste på jästens produktblad att den kan vara aningen mer långsam än andra alestammar, men även den borde ju jäsa ut vid normala förhållanden. Det ska sägas att jag inte har använt den jästen själv.


Lite min tanke också så här i efterhand. Og var 1060 och fg 1018 (förväntat 1010) stabilt i ca 3 dagar. Troligtvis lite högt för flaskning kanske? Total tid i hink 14 dagar i 22-23 grader i totalt mörker. Känns som du säger att jäsningen avstannat eller så.

Kan anledningen till dålig utjäsning vara att jag hade för varmt i början av mäskningen? Knappt 75 grader en kvart kanske innan jag fick ner den på 69? Kansek även det lite för varmt?
ABengtsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2020-07-27 20:55

Re: Flaskfontäner

Inläggav ABengtsson » tisdag 2020-07-28 12:00

Djonk skrev:Nästa gång behöver du inte hälla ut, går fint att pysa ur överflödig kolsyra.


Ska prova det nästa gång, om det händer igen...Blev mest sur på mig själv så tänkte sälja all utrustning och köpa finöl i fortsättningen! Men lugnat ner mig nu och gör nytt försök i en snar framtid!
ABengtsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2020-07-27 20:55

Re: Flaskfontäner

Inläggav Rotsac » tisdag 2020-07-28 13:48

Djonk skrev:Nästa gång behöver du inte hälla ut, går fint att pysa ur överflödig kolsyra.


Japp, det stämmer!

Jag har en Saison som är lite överkolsyrad, viliket drar upp bottensatsen ionödigt mycket.
Men det är ju bara att göra så här:

Kyl ordentligt under ett dygn.
Lätta ytterst försiktigt på kronkapsylen (man hör på pyset, hur pass mycket överskott på kolsyra flaskan har).
Markera med en tuschpenna på kapsylen var den öppnades.
Kläm helst försiktigt åt kapsylen.
Kyl ytterligare MINST 4 timmar (hels 6-12 timmar).

Upprepa ovanstående, tills att du hittar den metod som är minst tidsödande, och smidigast.
Min Saison behöver två pysninar, utförda under samma dygn.

En Stout jag har behöver ett pys.

Tips:

Använd en bygelflaska och följande för att ha STENKOLL på vad som handäner i flaskorna, vad koller kolsyrebildning:

https://shop.humle.se/utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron