Beskhet vid flasktappning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Beskhet vid flasktappning

Inläggav fredand44 » söndag 2020-07-26 22:40

Hej
Smakade på mitt öl vid flasktappningen och tycker mig känna en beskhet jag liknar vid humlepelletsen om ni smakat på en sådan.
Jag gissar därför att jag haft i för mycket humle och att det är alfasyran som ger beskheten.
Hade jag kunnat göra något vid flasktappningen eller var det redan försent?
Mvh
Fredrik
fredand44
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2014-11-05 08:05

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-07-27 07:49

Var det mycket torrhumle? Om du hade det kan beskan dels vara pga det man brukar kalla hop burn. Det försvinner med tiden. Det kan även vara betasyrorna som bidragit med beska då. Man brukar inte räkna in det i IBU:n så man får alltid ha det i åtanke. Om du inte torrhumlat kan det helt enkelt vara så att du haft för mycket humle i koket eller att den beräknade alphasyran var lägre än den faktiska. Kolla alltid angiven alphasyra på paketet. Det kan skilja avsevärt från vad som är standard i bryggprogrammen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav Djonk » måndag 2020-07-27 10:09

Tycker att man ska smaka på ölet när man tappar om, då vet du om smaken fanns där från början.

Hop burn kan man minska genom att kallkrascha innan, det påminner om att äta pellets eftersom det är små humlebitar som bränns.

Om du helt enkelt hade i för mycket humle i koket lägger sig den beskan också något med tiden. Testa med jämna mellanrum så kommer den kanske smaka mer som du hoppats så småningom.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav fredand44 » torsdag 2020-07-30 07:26

Enormt tack för svaren.
Jag kommer göra några tester.
Kommer att testa genom att smaka en flaska varje månad.
Mvh
Fredrik
fredand44
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2014-11-05 08:05

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-07-30 19:31

En flaska varje månad låter snålt Fredrik? Eller du gör en mörk öl?

Jag fick en del beska i min första ale, men den sjönk fint efter några veckors lagring. Kan vara lite humle som bränt eftersom jag inte då använde en hopspider eller liknande!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav fredand44 » onsdag 2020-08-05 21:13

Hej
Har provat något jag aldrig testat, mölska. Då ska jag tillägga att jag är att betrakta som nybörjare även vid vanlig ölbryggning.
Jag har prövat två varianter, en med maltextrakt för ljus öl och humle Saaz. Sen även en med maltextrakt för mörk öl tillsammans med Citra som humle.
Mölska ska ju vara söt förmodligen tack vara honungen. Sen ska den även lagras ganska länge har jag förstått, 3-6 månader.
Men vid tappning tycker jag båda var lite vasst beska snarare än söta.
Mvh
Fredrik
fredand44
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2014-11-05 08:05

Re: Beskhet vid flasktappning

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-08-06 01:52

För att den ska bli söt måste du använda en jäst som lämnar mycket maltotriose (d.v.s att den lämnar mycket socker andra jästsorter skulle käka) alt. ta kål på jästen m.h.a sulfiter för att förhindra att den kalasar på sockret. Honung innehåller i princip bara förjäsbara sockersarter så alkoholhalten kommer boostas, det kommer torras ut och bli beskare om du inte neutraliserar jästen. Om du gör det kommer du dock inte kunna flaskjäsa. Lagring kommer inte förändra resultatet. Mitt förslag är att försöka med en jäst som inte jäser ut lika långt nästa gång (exempelvis WLP002), alternativt använda dig av sulfiter och tvångskolsyra (om du har utrustning för det). Av dessa alternativ skulle jag rekommendera det sistnämnde. Honung innehåller i huvudsak väldigt enkla sockerarter vilket skulle göra att de flesta jästsorter hinner käka upp det mesta. Detta gör att den lilla mängden restsötma som jästen lämnar ändå skulle göra att din mölska uppfattas som förhållandevis torr.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron