Bryggverk
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bryggverk
Hej tänkte börja brygga lite öl å tänkte införskaffa ett bryggverk .Har kikat lite brewtools då det har mycket delar samt massa olika konfigurationer . Så min fråga handlar lite om för och nackdelar samt erfarenheter hittar inget skrivet om dom
Det är b40 pro som jag funderar på
Det är b40 pro som jag funderar på
Re: Bryggverk
Utan att ha använt bryggverket själv tänker jag att en negativ aspekt hos Brewtools är just att de har så många delar. Det blir mycket pill och meck varje bryggning. Sen använder de uteslutande tri clamps, vilket gör det ännu lite pilligare. Men som sagt, har inte använt bryggverket så kan vara helt fel ute. Om du har planer på att börja brygga LoDo i framtiden verkar de inte helt optimerade för det heller.
Fördelar är väl att de verkar bättre än andra bryggverk (gjorda för hembryggning) på marknaden när det kommer till i princip allt.
Fördelar är väl att de verkar bättre än andra bryggverk (gjorda för hembryggning) på marknaden när det kommer till i princip allt.
Jag måste nog säga tvärt om där dom tillverkar mycket delar som förbättrar produkten. och som jag ser det så kan man bygga ut systemet under tiden med alla tillbehör inkopplade (bara ändra på kranarna å styra systemet som du vill utan att ändra å byta kopplingar ) .Men det är bara min tanke vill gärna höra av någon som har erfarenhet eller har testat produkten
-
Silverhanden
- Torrhumlare

Tomazz är du nybörjare?
Jag köpte nyss ett bryggverk och lade väldigt många timmar på recensioner mm.
Det jag kom fram till kortfattat:
Brewtools Topnotch - Helt överlägset system, kostar därefter. TIll för erfarna bryggare då alla finesser är svåra att utnyttja som nybörjare. Kräver en del tillköp för 100% nyttjande.
Braumeister högt - Gediget och välgjort bryggverk med mycket kvalité. Kritiken är att de länge stod ganska ensamma på marknaden och att det pressat upp priserna, lite för dyra helt enkelt.
Grainfather/Brewzilla mellan - Jag har ett Brewzilla och är väldigt nöjd förutom att temperaturen mellan botten och toppen krånglar, jagar lösning. Vilket som är bäst mellan de här två diskuteras flitigt och är lite smaken som baken, Pros och cons tar ut varandra ganska mycket. Grainfathern kostar lite mer och är enligt vissa lite överprisade, också stått ensam ett tag i mellansegmentet. Haft problem med mjukvaran vilket sänkt recensionerna en del. För tekniknörden är ett appstyrt program säkert helsmutt!
Resterande - undre medelklass och ner.
Tittar du på Brewtools så är du nog inte intresserad av de som är under mellanklassen.
Det finns säkert andra bra bryggverk men det är såhär jag uppfattat marknaden för tillfället!
Brewtools Topnotch - Helt överlägset system, kostar därefter. TIll för erfarna bryggare då alla finesser är svåra att utnyttja som nybörjare. Kräver en del tillköp för 100% nyttjande.
Braumeister högt - Gediget och välgjort bryggverk med mycket kvalité. Kritiken är att de länge stod ganska ensamma på marknaden och att det pressat upp priserna, lite för dyra helt enkelt.
Grainfather/Brewzilla mellan - Jag har ett Brewzilla och är väldigt nöjd förutom att temperaturen mellan botten och toppen krånglar, jagar lösning. Vilket som är bäst mellan de här två diskuteras flitigt och är lite smaken som baken, Pros och cons tar ut varandra ganska mycket. Grainfathern kostar lite mer och är enligt vissa lite överprisade, också stått ensam ett tag i mellansegmentet. Haft problem med mjukvaran vilket sänkt recensionerna en del. För tekniknörden är ett appstyrt program säkert helsmutt!
Tittar du på Brewtools så är du nog inte intresserad av de som är under mellanklassen.
Det finns säkert andra bra bryggverk men det är såhär jag uppfattat marknaden för tillfället!
Värt att nämna att man kommer långt med t.ex. en bryggpåse i grytan eller kylbox med falskbotten/bazookafilter.
Hej Jag har typ kommit fram till samma slut sats som du jag la oxå massa tid på recensioner så mitt intresse gick till braumeister men sen så dök brewtools upp , plus att b40pro kan man växa i sen kostar dom typ lika mycketSilverhanden skrev:Tomazz är du nybörjare?
Jag själv har en BM50 och är nöjd, som dom flesta så är det alltid något man vill ändra på.
Jag tycker den ser ut som riktigt bra kvalitet, det jag gillar är tri Clamp så du är inte låst att köpa alla tillbehör hos maskinens tillverkare.
Tri Clamp delarna går att köra i vanliga diskmaskinen.
Är inte riktigt säker på hur rörbiten som gör att man inte behöver en fläkt fungerar, men går den att använda så att allt blir en hembränningsmaskin?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Jag tycker den ser ut som riktigt bra kvalitet, det jag gillar är tri Clamp så du är inte låst att köpa alla tillbehör hos maskinens tillverkare.
Tri Clamp delarna går att köra i vanliga diskmaskinen.
Är inte riktigt säker på hur rörbiten som gör att man inte behöver en fläkt fungerar, men går den att använda så att allt blir en hembränningsmaskin?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Mitt tråkiga förslag är att börja med ett enkelt, funktionellt och billigt bryggverk eller bara gryta och påse för att testa om ölbryggning är nåt för dig.
Innan du spenderar en hel massa pengar.
Det är ganska enkelt att Sälja/Byta/Köpa och uppgradera sin utrustning efterhand. Här på köp/sälj-forumet exempelvis.
Tänk på att det är mycket annan utrustning som du sannolikt behöver köpa också.
Du kanske vill bygga en termostatstyrd jäskammare av ett kylskåp till exempel. Sånt kostar också.
Men tillbaka till din fråga, en bryggarbekant till mig kö B40 och är väldigt nöjd. Han sa att rengöringen var lite jobbigare, men det var hans enda negativa omdöme om jag minns rätt.
PS: Jag sneglade själv lite på B80 men 6kW skrämmer mig lite - rädd att propparna kommer att rassla i proppskåpet när man värmer med den.
Innan du spenderar en hel massa pengar.
Det är ganska enkelt att Sälja/Byta/Köpa och uppgradera sin utrustning efterhand. Här på köp/sälj-forumet exempelvis.
Tänk på att det är mycket annan utrustning som du sannolikt behöver köpa också.
Du kanske vill bygga en termostatstyrd jäskammare av ett kylskåp till exempel. Sånt kostar också.
Men tillbaka till din fråga, en bryggarbekant till mig kö B40 och är väldigt nöjd. Han sa att rengöringen var lite jobbigare, men det var hans enda negativa omdöme om jag minns rätt.
PS: Jag sneglade själv lite på B80 men 6kW skrämmer mig lite - rädd att propparna kommer att rassla i proppskåpet när man värmer med den.
-
picobrewer
- Satsbryggare

Du måste ju ha 2st kablar med B80 och dessa bör ju då komma från olika faser. Däremot kan du skruva-ner/begränsa effekten på dessa två individuellt (10/13/15/16). Så om du 'bara' kan köra 10A på en ena men har ett uppsäkrat på 13A eller 16A så går det bra om jag förstått det hela rätt. Full effekt kräver ju 2x16A även om 2x13 kommer väldigt väldigt nära.Bobby skrev:PS: Jag sneglade själv lite på B80 men 6kW skrämmer mig lite - rädd att propparna kommer att rassla i proppskåpet när man värmer med den.
Med lillebror B40 är det ju bara "en" matning men där bör man å andra sidan kanske inte köra med 13A utan 16A är det som gäller för full effekt.