Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
fredand44
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2014-11-05 08:05

Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar?

Inlägg av fredand44 »

Hej,
Hoppas kunna ge mig på att brygga mölska.
Vad jag förstått så ska detta gärna lagras ca 6 månader.

Jag har kört recept från lilla köksbryggerit där man låter det stå i jäskar ca 14 dagar sedan på flaska 14 dagar.

Hur tror ni det är med mölska. Kan den stå i jäskaret fem och en halv månad och sen tappas på flaska för att stå 14 dagarna till. Eller bör man göra det omvända?

Mvh
Fredrik
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar

Inlägg av Djonk »

I regel tappar man om för att lagra utan en massa bottensats, så omvänt skulle jag tippa.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar

Inlägg av Kenneth »

Jag skulle tappa på flaska.
Att ha det stående i ett jäskärl i fem månader rekommenderar jag inte.
Härliga tider, strålande tider :)
fredand44
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2014-11-05 08:05

Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar

Inlägg av fredand44 »

Enormt stort tack för svaren!
Det hade jag inte trott faktiskt.
Då blir det att tappa på flaska om några veckor.
Mvh
Fredrik
Skriv svar