Hej,
Hoppas kunna ge mig på att brygga mölska.
Vad jag förstått så ska detta gärna lagras ca 6 månader.
Jag har kört recept från lilla köksbryggerit där man låter det stå i jäskar ca 14 dagar sedan på flaska 14 dagar.
Hur tror ni det är med mölska. Kan den stå i jäskaret fem och en halv månad och sen tappas på flaska för att stå 14 dagarna till. Eller bör man göra det omvända?
Mvh
Fredrik
Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar
I regel tappar man om för att lagra utan en massa bottensats, så omvänt skulle jag tippa.
Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar
Jag skulle tappa på flaska.
Att ha det stående i ett jäskärl i fem månader rekommenderar jag inte.
Att ha det stående i ett jäskärl i fem månader rekommenderar jag inte.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Mölska - bör man tappa på flaska eller låta stå i jäskar
Enormt stort tack för svaren!
Det hade jag inte trott faktiskt.
Då blir det att tappa på flaska om några veckor.
Mvh
Fredrik
Det hade jag inte trott faktiskt.
Då blir det att tappa på flaska om några veckor.
Mvh
Fredrik
