Smaksätta med körsbärsträd

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-06-30 15:56

Tja! Jag har stått och sågat upp 1 körsbärsträd och funderade lite på om någon här på forumet smaksatt öl på samma sätt som går att göra med vin:

Rosta ek/körsbär/trevlig typ av träd och släng i en stav/kuber under jäsningen.

Någon som testat?

Vänligen

Alex
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-30 17:06

Det är jättevanligt att smaksätta med trä, framförallt ek. Just hur man ska göra är en hel vetenskap i sig men de går in hyfsat bra på det i American Sour Beers och Wild Brews. Där behandlar de främst ekfatslagring och inte andra träslag. Kan verkligen rekommendera dem om du vill sätta dig in i det lite mer. Sen finns även en bok som säljs på humle med fokus just på trä i öl. Minns dock inte vad den heter. Men förenklat är reglerna:
1. Less is more. För mycket ek ger för påträngande smak som dessutom avtar väldigt långsamt.
2. Ha stor kontaktyta. Detta gör att du får en mer komplex smak. Men inte för stor.
3. Tjocka bitar framför tunna (kuber vs chips). I tunna bitar är rostningsgraden mer jämn vilket ger ett mer endimensionellt resultat.
4. Tunnare bitar (chips) blir färdiga snabbare medan kuber tar längre tid att utveckla smak.
5. Kolla vilken rostningsgrad du föredrar. Här minns jag inte riktigt vad hårdare rostat bidrar med men mjukare rostning brukar ge en mer träig smak.


Sen skiljer det från eksort till eksort och antar att det därför skiljer mellan andra träslag på samma sätt. Om du hugger ner ett eget träd har du inte så mycket att välja på så det är väl ett ickeproblem.

Det finns en skitbra forumtråd någonstans där de går in mer i detalj. Googla på det så lär du hitta den snabbt.

Edit: Kan ha varit denna tråd jag syftade på. https://www.homebrewtalk.com/threads/oak-guide.193596/
Senast redigerad av Hövdingen tisdag 2020-06-30 21:11, redigerad totalt 1 gång.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav HakanO » tisdag 2020-06-30 21:06

Jag har druckit en öl som malten var kall rökt från körsbärsträ, blir visserligen en helt annan smak, den smakade riktigt bra, en rökig red Ale

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav filip » onsdag 2020-07-01 19:37

Hur vet man vilken eksort som är bäst? Nån här borde starta en eksort-service.
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-07-02 18:33

filip skrev:Hur vet man vilken eksort som är bäst? Nån här borde starta en eksort-service.

Kolla med Paulo Roberto. Han har säkert koll på sånt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Smaksätta med körsbärsträd

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-07-03 19:22

Tack Hövding för ett informativt och därmed väldigt bra inlägg!

Kul att du testat något med det Hakan0, min tanke är att det borde passa i viss mörkare öl med lite underliggande körsbärstoner!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster