Ojämn temperatur bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-06-16 20:47

Tjena! Jag har nu bryggt två gånger med min Brewzilla och det har inte blivit en katastrof.
Råkar ju däremot såklart ut för lite problem och huvudbry.

Jag har märkt att mitt bryggverk skiljer sig ganska mycket från bryggverkets egna temperaturmätare i botten till när jag använder en fysisk och kollar övre skicket. Första gången jag bryggde hade jag dålig genomströmning med cirkulationspumpen så tänkte att det berodde på det.

Andra gången jag bryggde gick cirkulationen runt fint, jag hade om möjligt för grov kross för fick lite dåligt utbyte och spargen rann igenom för snabbt.

Iaf: Under min andra bryggning så kunde jag ha en bottentemp på 72C och en topptemp på 62C. Lösningen fick bli att höja till 78c något för att topptemperaturen skulle börja arbete sig uppåt mot rätt temp. Någon grads skillnad är såklart förståelig men det här slår för mycket.

Summa: För varmt i botten, för kallt i toppen. Trots lock och värmejacka till bryggverket. Hur gör ni andra?Samma problem? Kör ni alltid efter topptemperatur isf eller bryggverkets egna?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav HakanO » tisdag 2020-06-16 21:24

Nu har jag en BM50 och har tagit för givet att temperaturen är rätt enligt maskinen.

Hur mäter du temperaturen i botten?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Perwaste » tisdag 2020-06-16 22:31

Hur varmt är vattnet när du häver i malten? Plussa några grader när du häller i, och röra om en aning brukar göra susen för att jämna ut tempen i hela mäsken. De flesta bryggprogram har med vilken temp man mäskar i för att nå det önskade.

Nu har ju jag Bulldogs bryggverk för all del. Jag har isolerat med liggunderlag för att undvika utstrålning av värme, och sammantaget fungerar det bra.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-06-17 12:11

HakanO: Har Brewzillan och tempsonden sitter i botten på bryggverket! Har du det också så testa att ta en termometer och mäta högre upp?

Perwaste: Bra tips och det är så jag gör! När jag bryggde Weizen i helgen så la jag mig några grader högre än rekommenderat och rörde runt och mätte topp så det stämde. Sedan mäskade jag in under omrörning.

Problemet uppstod när jag skulle arbete i 3 temperaturer på förslag från Herr Lindh.

Jämn temperatur under första stadiet på säg 44c, sedan ska jag höja till 63c och efter 30 minuter till 72c. Det var där det kom av sig. Trots cirkulationspump så blir det stora temperaturskillnader mellan botten och toppen, när botten när 63c så är fortfarande toppmätningen på ca 50c.

Samma när jag gick från 63 till 72. Höjde tempen till 78 för att det skulle fungera men icke. Toppmätningen visade på 66c medan bryggverkets egna i botten på ca 78c.

Alternativet är att öppna upp allt och röra om då och då - Men vafan det ska inte behövas?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Perwaste » onsdag 2020-06-17 21:57

Jaha, det fattade jag inte förrän nu; det är när du kör med olika raster.

Ja, då är tipset att köra med full effekt för att höja tempen, och sedan hålla en viss tid. Ofta brukar man väl ge tiden 10 minuter att stegra, men det ser jag nog oftast som ett önsketänkande. Det kan nog ta några minuter till. Och sen hålla tempen den tid som receptet vill. Det är ju en rätt stor massa som ska ta emot värmeenergi för att få rätt temperatur. Det kan ju ta ett tag.

Men här ska du nog inte röra så mycket i mäsken mer. Om jag kör med den metoden brukar jag ta det lite på känn; när jag märker att elementen inte slår på så ofta, utan mer är avslagna tar jag det som att rätt temp uppnåtts. Då startar jag tiden för just den rasten. Men funkar det så för ditt bryggverk? Mitt är ju avsevärt enklare.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-06-18 16:39

Kegland rekommenderar i manualen att enbart köra med 500w under mäskning. Men kan nog konstatera att det fungerar inte alls.

Jag kommer vid nästa bryggning köra nästan som du säger: Kommer dra på 1900W elementet och ca 5c högre än tilltänkt till topptemperaturen ligger på ungefär rätt, sedan startar jag rasträknaren.

Har du testat att mäta topptemperaturen och om det skiljer sig från vad ditt bryggverk säger? (Förutsatt att sonden sitter i botten av bryggverket dådå)

Min oro är att när jag ska mäska ut vid 72-75c och behöver höja bryggverket till 80c för att få rätt temp högre upp i bryggverket så kan det bränna/generera konstiga smaker från botten där det är ca 80c?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Perwaste » torsdag 2020-06-18 19:00

För den rena värmehållningen vid en konstant rast kan det nog räcka med 500 W. Men för en ökning av temperaturen krävs det nog mer.

Här kommer dina erfarenheter efter hand hur just din utrustning fungerar. Det som du föreslår till dig själv kan vara en idé. Men jag tror inte du ska öka tempen mer än en sådär två, tre grader över det önskade ändå, efter ett litet tag är det ju de graderna som blir i det övre skiktet. Sen kommer det efter hand att filtreras ned i mäsken och även höja det som är i mitten. Då är det litesynd att vara kvar för högt i toppen av mäsken.

I mitt bryggverk tar det också tid att få jämn temp vid olika raster. Så det blir en hel del manuell handpåläggning vid den typen av bryggning. Jag brukar mäska ut vid 77-78 grader, och det brukar bli bra.

Nu kör ju jag oftast med en enkel rast beroende på vilken karaktär jag vill ha.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-06-19 08:25

Tack för tipsen!
Jag ska testa och se om det räcker med ca 3c höjning. Men såhär i början är jag med under hela mäsken i princip och håller (försöker) stenkoll och testar temperaturer mm. Så när det börjar bli varmare kan jag sänka! Men har för mig att 80c+ i temp och det kan börja dyka upp tråkiga smaker?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Djonk » fredag 2020-06-19 10:22

Kan det inte vara så att den lägre effekten värmer på i närmare takt som maltbädden kan ta emot värmen? Låt det ta den tid det tar tänker jag, skulle föredra jämn temperatur över hastighet och kanske justera rasterna lite om det verkar behövas.

Om det nu inte bara är fastbränning tillverkaren vill undvika med den lägre effekten..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav SGP » fredag 2020-06-19 10:42

Är du säker på att dina termometrar visar korrekt värde? Att det skulle skilja 10 grader mellan topp och botten när man cirkulerar vörten tycker jag låter märkligt. Även om det kan skilja några grader just när man ökar temperaturen mellan raster så borde det jämnas ut ganska snabbt tycker jag. Sen vet jag inte exakt hur Brewzilla är byggd, om temperaturproben är placerad precis bredvid värmeelementet kanske den rapporterar en för hög temperatur när man drar på värmen?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-06-25 12:49

Djonk: Jag körde på 500w och efter ca 17 minuter så var tempskillnaden ca 6c mellan topp och botten. Skulle gå från 44 till 63 cirkus. Botten mätte ca 60 och toppen ca 54. Trots cirkulationspump.

SGP: Det är nog så att proben är placerad så att den hamnar väldigt nära falskbotten. Antagligen det som ställer till allt? Blir mkt extra värme i botten där, så någonting där är vajsing.

Om ingen har en superb lösning så ska jag nästa bryggning köra med 1900w mellan rasterna. Samt på en gång ta höjd för att proben visar för varmt, så om jag ska upp till 72 så sätter jag den på 77-78 och hoppas pumpen på så kraftigt det går. Alternativet är ju att röra en gång ordentligt i mäsken men det kanske kan ställa till saker?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav vips » onsdag 2020-07-01 09:44

Behövs falskbotten under mäskningen, maltpipan har väl ett lika fint nät den också? Annars kunde man lägga i falskbotten innan koket, om nu syftet bara är att stoppa humle från att blocka pumpen...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Ojämn temperatur bryggverk

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-07-01 17:40

Intressant förslag! Ska titta på konstruktionen och se om det kan fungera, tack!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster