Värmekälla

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Ska dra igång ölbryggning, och funderar lite över värmekällan. Har en 35 liters gryta, men i min lägenhet har jag gamla keramikplattor, vilket jag är rätt säker på inte kommer kunna leverera rullande kok.
Tänkte köpa en induktionsplatta - men har bara 10A i lägenheten, och således är jag tvek att få ut effekt nog.

Hade gärna mottagit lite tips av Er med lite rutin.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Har kollat både på en Hendi induktionshäll och en doppvärmare från Humlegården. Men de båda kräver 16A dessvärre.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Värmekälla

Inlägg av Hövdingen »

Tror Hendi ska gå att köra på 2000w vid 10a. Det enda är att du inte kan göra lika stora satser. När jag brygger 23 liter brukar jag få okej kok på 1500w.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Värmekälla

Inlägg av Perwaste »

Innan jag bytte till bryggverk kokade jag i gryta. 36 l Patina.

Kjelles induktionsplatta fixade det. Det tog lite tid, men inte så fasligt ändå. Jag har också 10A, så det är bara att spela med de kort man har på handen.
//Perwaste
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Hövdingen skrev:Tror Hendi ska gå att köra på 2000w vid 10a. Det enda är att du inte kan göra lika stora satser. När jag brygger 23 liter brukar jag få okej kok på 1500w.
Ja, står att man kan trycka upp Hendin, "Kan användas med 10 A säkring upp till 2300 W".
Med isolerad kastrull kanske det fungerar hyfsat ändå.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Perwaste skrev:Innan jag bytte till bryggverk kokade jag i gryta. 36 l Patina.

Kjelles induktionsplatta fixade det. Det tog lite tid, men inte så fasligt ändå. Jag har också 10A, så det är bara att spela med de kort man har på handen.
Åh fasiken. Ja då kanske det bara är jag som oroar mig lite.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Värmekälla

Inlägg av Perwaste »

Men absolut, med isolering i form av liggunderlag, eller vad man nu kan uppbåda.
//Perwaste
skyking
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Värmekälla

Inlägg av skyking »

Du ska kunna köra Hendi upp till runt 2kW om jag förstått det rätt. Har du smältsäkringar kan du nog köra bra bit högre än så, men det får man inte (och när väl säkringen går så måste du ha skyddshandskar för att byta).

Är spisen kopplad i uttag så kan du koppla in Hendi där med en adaptersladd: https://www.elbutik.se/product.html/gre ... ry_id=2134
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Har lagt mitt projekt lite på is; men får ta tag i det.
Är det denna som många använder?

Tänkte komplettera med denna
Borde la gå att få till ett bra kok med de två komponenterna?
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Comforting skrev:Har lagt mitt projekt lite på is; men får ta tag i det.
Är det denna som många använder?

Tänkte komplettera med denna
Borde la gå att få till ett bra kok med de två komponenterna?
Har en Har en 35 liters gryta skall tilläggas.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Värmekälla

Inlägg av Djonk »

Ja, om du har de på olika säkringar. Men du kommer ganska långt med endera var för sig. Kokar 25L med 2000W induktion, locket på under uppvärmning för att skynda på det hela.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Djonk skrev:Ja, om du har de på olika säkringar. Men du kommer ganska långt med endera var för sig. Kokar 25L med 2000W induktion, locket på under uppvärmning för att skynda på det hela.
Tack!
Är det någon likande platta som ovan?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Värmekälla

Inlägg av Djonk »

Ja, en från Lidl istället men tror inte att det gör någon skillnad. Sålde den från Kjell eftersom fläkten fortsätter en bra stund efter man stängt av om man inte drar ur kontakten.
Användarens profilbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Värmekälla

Inlägg av JW Bottomtooth III »

Induktionsplattan från Kjell & co har utgått ur sortimentet.

Har du balkong till lägenheten? Isåfall, ha du funderat på att använda gasol istället?

Jag var i samma sits som du med en spis i lägenheten som inte klarar att koka upp tillräcklig mängd vatten, hittade aldrig någon tillräckligt stark kokplatta som bara skulle fungera att plugga in i väggkontakten utan konstigheter. Smidigt att koka utomhus också så slipper man all kondens i lägenheten, spisfläktar/kåpor i lägenheter har ju sällan jättebra uppfångningsförmåga. Går ju att koka ute med en kokplatta också men känns sådär ifall det är fuktigt väder...
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Värmekälla

Inlägg av Djonk »

Glöm inte brandrisken.

Bild

Långt ifrån alla värdar/föreningar som tillåter gasol på balkongen.
Skriv svar