Det finns nackdelar med PVV också - de är svåra att rengöra och känsliga för om det kommer med malt- eller humlerester. Så länge du inte tänker brygga massa lager blir det mindre bök med den vanliga kylaren, som dessutom har fördelen att vara helt i stål i Brewzillas fall. Bättre investering med något som underlättar whirlpool, som https://www.kegland.com.au/brewzilla-wh ... l-65l.html
En sak som inte har nämnts är att Grainfather är bättre för mindre satser om jag förstår det rätt - kan vara trevligt att enkelt kunna göra halvsatser medan du lär dig.
Välja bryggverk
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Välja bryggverk
Stämmer. Micro Pipework. Underlättar väldigt mycket även när man vill brygga något alkoholsvagare stilar.Djonk skrev:En sak som inte har nämnts är att Grainfather är bättre för mindre satser om jag förstår det rätt - kan vara trevligt att enkelt kunna göra halvsatser medan du lär dig.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

Så ni tror inte att ett snabbare kylsystem kommer göra så stor skillnad? Tack det var ett bra tips med whirlpoolen!
Det är ju säkrare ekonomiskt att brygga mindre satser om jag råkar ställa till det xD Men tror att jag ändå tänker helsatser. Ska ha bra system, vara noggrann med rengöringen och köpa vettiga ingredienser/följa recept - Självklart kan det bli fel ändå men händer inte så ofta?
MCM: Tänker du på 4% och nedåt då?
Det är ju säkrare ekonomiskt att brygga mindre satser om jag råkar ställa till det xD Men tror att jag ändå tänker helsatser. Ska ha bra system, vara noggrann med rengöringen och köpa vettiga ingredienser/följa recept - Självklart kan det bli fel ändå men händer inte så ofta?
MCM: Tänker du på 4% och nedåt då?
Alla batcher med ~4kg malt och nedåt. Vad det blir för % beror ju på lite fler faktorer.Silverhanden skrev:MCM: Tänker du på 4% och nedåt då?
För det mesta blir det bra till ok. En sak som jag brukar göra är att dela upp vörten i olika jäskärl för att kunna få olika versioner med samma bas. Kanske använda olika jästsorter, jästemperatur, torrhumling osv. För egen del tycker jag att det är trevligare att känna att man kunde bryggt lite mer av något än de gånger jag önskat att jag bryggt mindre 
..men mer vört betyder fler chanser att experimentera, så länge det inte är maltbasen som är variabeln. Beror såklart på vad man har för mål med sin bryggning.
..men mer vört betyder fler chanser att experimentera, så länge det inte är maltbasen som är variabeln. Beror såklart på vad man har för mål med sin bryggning.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

Det är bra synpunkter angående mindre batcher. Ska ta med det i beslutsprocessen. Lutar fortfarande åt BZn än GF dock.