Skruva isär fatventil

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Skruva isär fatventil

Inlägg av Brewhog »

Jag har en snabbkoppling längs vägen på kolsyreslangen och dum som jag var öppnade jag den när kulkopplingen satt på fatet med tryck och med öl i. Jag fick upp ölskum fram till snabbkopplingen och allt är lätt att rengöra utom just fatventilen. Jag har letat men inte sett att man faktiskt skall kunna öppna den för rengöring. Iaf inte på alla fatventiler. Jag skulle vilja göra lite mer den här gången än att bara slänga ned den i rengöringslösning. Finns det något sätt att komma åt innanmätet på den?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Re: Skruva isär fatventil

Inlägg av skyking »

Exakt vilken del är det du har problem att öppna?

Är det fatventilen så plockar du bara av den med en blocknyckel/ringnyckel, se bara till att du inte har tryck i fatet först bara. I den sitter en sputnik eller motsvarande. Det är bara att stoppa i rengöring, men är kanske lite pilligt att få på plats igen.

Är det däremot kulkopplingen du syftar på? I så fall är det en skåra på ovansidan så du kan skruva upp den med ett mynt eller liknande. I princip samma konsruktion som fatventilen, men var beredd på att själva ventilen är fjäderbelastad och kan skutta iväg från dig. Glöm inte att kolla hur delarna sitter ihop när du öppnar den (därför viktigt att du inte låter delarna hoppa isär).
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Det är fatventilen jag syftar på. Jag vet inte hur man får ut "sputniken" men det ser definitivt ut som en del jag vill demontera från ventilens. Vad gäller? Våld? Verktyg?
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Brewhog skrev:Det är fatventilen jag syftar på. Jag vet inte hur man får ut "sputniken" men det ser definitivt ut som en del jag vill demontera från ventilens. Vad gäller? Våld? Verktyg?
Den kan sitta i gängorna och då bör det bara till att "skruva ur" den.
Skriv svar