Högt FG

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Högt FG

Inlägg av peterg »

Önskar lägre FG på mina lager. FG hamnar ofta runt 1015-1016 och vill gärna få ned den till 1010-1013 som mina ale brukar hamna på. Har läst Lindhs och Ekstedts artiklar i ämnet. Har Bm10 och mitt recept ser ut så här för 14 liter vört:
Basmalt, Pilsner/Munich 2,5kg
Karamellmat, Caramunch/Carahell 0.3kg
Humle, Mittelfruh
Jäst, slurry från Munich lager 0,6liter

Mäskning
63° 45 min
73° 30 min
76° 5 min
Lakar med 4 liter vatten 76°

Ph är 5,3-5,4 efter inmäskning och vattenjustering (CaCl +CaSO4+Lactol). Kokar 65 min och tillsätter Protafloc+jästnäring sista 15 min.
Pitchar vid 10° och fermenterar 7 dagar i 10° med vattenlås. Höjer sedan till17°och spundar med 0,8 bar i 6 dagar. Avslutar med kallkrasch 2° i 3 dagar.
Mina data OG 1052, FG 1015, Ph 4,6. Enligt BeerSmith ska det vara OG 1052, FG 1008.
Jag följer fermenteringen mha Tilt Hydrometer som jag inte riktigt litar på men mäter alltid med vanlig hydrometer före och efter fermentering. Hur kan jag sänka mitt FG?
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Högt FG

Inlägg av Karl R »

Hej Peter

Jag har/har haft liknande problem. Inte riktigt lika högt fg men över 1010.
Senast nådde jag 1010 men ofta 1012-13. Nu är det inte jätteskillnad men jag vill, liksom du, gärna ha lite lägre fg. Nu senast körde jag ett mäskschema som liknar ditt. jag har aningen lägre pH senast, på 5,2 vid inmäskning (enbart kalkylerat, inte mätt)

Hur ser det ut när du syresätter? akvariepump?
Hur pigg är jästen, alltså i huvudsak (tänker jag), när var den senast igång? Hur ser det ut om du bara kör basmalt en gång?

Ingen av de faktorerna ovan löser väl ensam problematiken, men sammanvägningen kanske ger något?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Kan ge lite allmänna råd.
1. Minska mängden Karamellmat, Caramunch/Carahell till max 5% av maltnotan.
2. Förläng "primärjäsningen" med minst en vecka gärna två eller fler veckor.
3. Förlängning av rasterna i mäskningsschemat.
4. Försök syresätta vörten mer.
5. Eventuellt byte av jäst till en med högre utjäsningsgrad, men det finns en risk att smakprofilen ändras för mycket.
Härliga tider, strålande tider :)
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av peterg »

Jag syresätter över 1 minut med Julas oxygen.
Hur pigg jästen är vet jag inte men sist använde jag slurry som stått i kyl 2 veckor och det var 5:e generationen.
Hur många gånger återanvänder ni jästen?
När man tar slurry ska man ta i första hand från botten eller från toppen?
Jag kanske borde skaka jäskärlet lite då och då?
Jag ska testa och sänka ph till 5.2 nästa gång.
Ska pröva med 34/70 nästa gång.
Ska pröva längre raster.
Ska minska karamellmalten.
Jag har följt Lindhs recept på tysk lager i stort sett.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Vad har du för regulator till syrgasen? Har letat febrilt efter något som passar men bara hittat på någon halvmysko holländsk site.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

peterg skrev: Hur många gånger återanvänder ni jästen?
När man tar slurry ska man ta i första hand från botten eller från toppen?
Jag kanske borde skaka jäskärlet lite då och då?
5:e generationen är nog maxgräns utan att tvätta jästen och odla upp på nytt.
Jag brukar återanvända max två gånger, dvs totalt tre bryggningar. Sedan köper jag ny jäst.
Ta från toppen, död jäst sjunker fortare till botten, den piggare jästen lägger sig ovanpå.
Endast om jästen flockulerar hårt behövs det eventuell skakning.
Härliga tider, strålande tider :)
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

Prova med 100% pilsner och förkultur på kommersiell jäst. PH på 5,4 eller 5,2 gör ingen som helst skillnad. Sedan behöver du bara en rast på 64-65 grader. Gör det inte så komplicerat
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har bara lyckats att komma under 1.010 en gång, det var en export sparkling lager med safelager 23 som jäst, den landade på 1.008. Vad jag gjorde vet jag inte men receptet var 52% pilsnermalt, 38% pale ale och 10% carared. Normalt för min del är annars 1.012-1.013 (iaf senast jag mätte, vilket var ett tag sedan)
Har ingen aning om vilket PH mäsken har när jag brygger, har aldrig mätt men funderar på att minska mängden vatten till en mer rekommenderad ratio. Har normalt 25l på 4,5-5kg malt vilket är att betecknas som tunn mäsk, men det funkar i BIAB och jag har bra effektivitet så jag har inte brytt mig.

Vad det gäller jäst så gör jag nog helt fel, numera (med början 2016) återanvänder jag jästen 8-10 ggr utan att varken tvätta eller odla upp den.
I min värld så hjälper det föga med "friskare" jäst, antingen äter jästen vad som finns eller så gör den inte det. För lite jäst ställer till det men när det inte finns något socker kvar att äta för jästen så avstannar jäsningen mer eller mindre ovillkorligt.

Har inte heller märkt någon skillnad om jag syresätter eller ej, möjligen kan jästen vara lite trögare i starten men det är nog mest en observation jag har fått för att ens få någon skillnad.
Brukar tillsätta jästnäring men även där kan jag inte säga att det gör någon skillnad. Glömmer det ibland men det jäser bra ändå.

Har provat med längre primärjäsning och längre D-rast men det har inte gjort någon skillnad, D-rasten har alltid sänkt FG med 2-3 enheter men sen händer det inte mycket mer. Nu ska jag inte vara för säker i mina uttalande för det var länge sedan jag mätte ett FG, det landar där det landar bara.

Skördar jästkakan i en glasburk som förvaras i kylen till nästa gång, när det är dags att tillsätta jästen häller jag av merparten av ölen som ligger överst i jästburken, skvalpar runt lite och häller i en skvätt (2-3dl) i jäskärlet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Senast jag jäste lager använde jag W34/70 och det gick från 1,048 till 1,007. Sista pinnen tog en hel vecka, saktar ner mot slutet så låt den stå lite längre - och så var det hälften så mycket karamellmalt.

80% pilsner zero
10% vienna
5% munich 1
5% carapils

61° 30 min
68° 30 min
utmäskning 77°
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

När jag skärskådat mina anteckningar från bryggningen så visar det sig att jag mäskade vid 62°, kan kanske varar en bidragande orsak till det låga FG.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Den långa rasten vid 63 grader borde ge en vört med mycket maltos. Men det är inte helt säkert. En del malt är svårare att gelatinisera. T.ex. rekommenderar Viking nu en längre rast vid 66 grader istf 63 för sin senaste pilsnermalt. Gör ett forcerat jästtest för att avgöra om det är vörten det är fel på. (Dvs ta undan nån halvliter nästa gång och jäs varmt med omskakning.) Jäser testet ut som det ska så är det inte fel på vörten.
Skriv svar