Jag har problem med för mycket vätekarbonat i bryggvattnet (340 mg/l och 57 mg/l Ca och Mg)) och och samtidigt höga halter av natrium och klorid (150 mg/l). Därför vill jag inte tillsätta andra joner än kalcium. Jag har funderat på släckt kalk, Ca(OH)2. Detta leder till högre pH vilket skulle kunna kompenseras med en organisk syra. Finns någon som har erfarenheter?
Hjalmar Björling
Vätekarbonat
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
-
018.592029
- Delmäskare

Vätekarbonat
Hjalmar Björling
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

Vätekarbonat
Vet inte om det svara på frågan.. men några idéer...Jag har problem med för mycket vätekarbonat i bryggvattnet (340 mg/l och 57 mg/l Ca och Mg)) och och samtidigt höga halter av natrium och klorid (150 mg/l). Därför vill jag inte tillsätta andra joner än kalcium. Jag har funderat på släckt kalk, Ca(OH)2. Detta leder till högre pH vilket skulle kunna kompenseras med en organisk syra. Finns någon som har erfarenheter?
Hjalmar Björling
Mjölksyra brukar jag köra med i mindre mängder.
Ang avkalking: Till viss den kan ju Ca(OH)2 fälla ut karbonater i den mån det finns Kalcium i vattnet som balanserar karbonatet, så långt kommer borde alkaliniteten att sjunka, inte öka om man bara ser till att inte få över utfällningen i det vatten man brygger på. Svårigheten med ditt vatten verkar vara att du har mycket natrium och andra salter som kanske har lättlösliga karbonater swå behöver du tillsätta ännu mer Ca(OH)2 för att fälla ut karbonatet, och då stiger pH. Jag antar att det är det du syftar på.
En annan idé beroende på hur mycket som går åt är att tillsätta lite calcium sulfat för att kompensera för icke kalcium baserad karbonat när du avkalkar. Men börjar men tillsätta mer och mer salter till vattnet går väl en gräns någonstans där man kanske ska försöka få ned halterna genom avjonat vatten för att inte få för mycket salter och andra tillsatser i vattnet.
Att ta bort allt kalcium ur vattnet är väl kanske inte optimalt heller eftersom det hjälper till att sänka pH i mäsken, när du nu inte vill tillsätta kalcium klorid så kanske kalcium sulfat då? Det brukar ju sägas ha vissa andra funktioner också under jäsningen.
Små justeringar är väl ok, men måste man göra grova justeringar kanske man kan ersätta en del av vattnet med källvatten eller rent avjonat vatten eller liknande?
Jag som har inte bara mycket karbonater utan som tur är en del kalcium brukar fökoka vattnet först, så fäller man ut en del kalk som man kan hälla bort, på så sätt behöver jag tillsätta mindre syra.
Hur ser den kompletta analysen ut?
/Fredrik