Klar vört med Grainfather
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Finn Olsen
- Satsbryggare

Klar vört med Grainfather
Hej alla,
Brygger med en Grainfather och i det stora hela funkar det bra!
Har dock ett problem, jag tycker inte att vörten som pumpas till jästanken är så klar som den ska kunna bli.
Hur gör ni för att få en klar vört ur bryggverket?
/Finn
Har dock ett problem, jag tycker inte att vörten som pumpas till jästanken är så klar som den ska kunna bli.
/Finn
Re: Klar vört med Grainfather
Edit:Finn Olsen skrev:Hej alla,
/Finn
Låt det stå och sedimentera längre, jag låter det stå 60 min minst.
Sen är det första man tappar av blandat med bottengojs så det slänger jag, inte för
att det egentligen är nödvändigt tror jag.
-
Finn Olsen
- Satsbryggare

Låter som en god ide, jag har nog sedimenterat för kort tid!
Fast det strider emot vad jag har hört och läst, att vörten skall kylas så fort som möjligt!
Fast det strider emot vad jag har hört och läst, att vörten skall kylas så fort som möjligt!
Kyl först, låt den stå med lock sedan och sedimentera....Finn Olsen skrev:Låter som en god ide, jag har nog sedimenterat för kort tid!
Finn Olsen skrev:Hej alla,
/Finn
Låt vörten vila under 15 minuter -efter "whirlpool", eller ej.
Se till att ha så kallt vatten som möjligt till kylaren, och håll ett öga på trycket i slangen runt kopparröret.
Ställ en humlebehållare med ett finmaskigt metallnät i jäskärlet.
Stoppa i dubbla skikt av IKEA:s "Teresiatyg", eller motsvarande i behållaren.
Öppna ventilen sakta, tills att ett godkänt flöde uppnås. Inte mer.
Det finns inget självändamål med att öppna fullt, då kommer det såklart mer grums med till jäskärlet.
-
Finn Olsen
- Satsbryggare

Intressant med en filtrering!
Enl. Grainfathers instruktion ska man låta den varma vörten cirkulera igenom kylaren och tillbaka i "kokaren" 5-10min i syfte att sterilisera rören.
Gör man det efter sedimenteringen, så är det min uppfattning att vörten blir grumlig igen och gör man det innan så kallnar vörten i kylaren under tiden som sedimenteringen pågår, med risk för bakterietillväxt.
Hur gör ni med detta?
Enl. Grainfathers instruktion ska man låta den varma vörten cirkulera igenom kylaren och tillbaka i "kokaren" 5-10min i syfte att sterilisera rören.
Gör man det efter sedimenteringen, så är det min uppfattning att vörten blir grumlig igen och gör man det innan så kallnar vörten i kylaren under tiden som sedimenteringen pågår, med risk för bakterietillväxt.
Hur gör ni med detta?
1) Kokar vatten kvällen innan, och pumpar det igenom kylaren kvällen innan bryggning.Finn Olsen skrev:Intressant med en filtrering!
Hur gör ni med detta?
eller
2) Struntar i detta moment.
Du sätter väl inte på kylvattnet när du pumpar genom kylaren för desinficering? Sterilt blir det inte, men pastöriserat/desinficerat. Om 85 grader duger för sjukhus så..
Jag cirkulerar kokande vört genom pumpar, slangar och kranar för att "kill da shiat".
Du kyler först och låter det sedimentera efter det.
OM du ska använda motströmskylaren till att
kyla och gå direkt i jäskärlet så lär du filtrera på något sätt, hur nu det ska gå till utan att man får ett psykbryt
med igensatta saftsilar, terseier stålkorgar etc....
Kan ju möjligen funka om man får till en whirpool
Du kyler först och låter det sedimentera efter det.
OM du ska använda motströmskylaren till att
kyla och gå direkt i jäskärlet så lär du filtrera på något sätt, hur nu det ska gå till utan att man får ett psykbryt
med igensatta saftsilar, terseier stålkorgar etc....
Kan ju möjligen funka om man får till en whirpool
Jag förstår inte grejen med igensatta saftsilar. På sin höjd fastnar det lite protafloc för mig eller någon centiliter druv om det vill sig riktigt illa. I övrigt har jag sällan något som hamnar i silpåsen.
Kör du wirlpool?Hövdingen skrev:Jag förstår inte grejen med igensatta saftsilar. På sin höjd fastnar det lite protafloc för mig eller någon centiliter druv om det vill sig riktigt illa. I övrigt har jag sällan något som hamnar i silpåsen.
Nej, så fort koket är färdigt börjar jag pumpa genom min pvv. Men sen brygger jag sällan överdrivet humliga öl. De få gånger jag använder väldigt mycket humle brukar jag köra med humlestrumpor.
Humlen brukar sätta igen saftsilen mot slutet för min del, men det är när jag häller i det sista för att försöka klämma ut någon liter till. Oftast lösa pellets i koket.. men om jag använde bryggverk skulle jag nog vara försiktigare för att inte t.ex. sätta igen motströmskylare/pump. Man kan röra eller klämma silen om man vill få med de sista dropparna, men jag är inte särskilt bekymrad över att få klar vört - sedimenterar så småningom ändå.
När jag tidigare bryggde med Grainfather så brukade jag använda en ”mellanlandnings-hink” där jag pumpade över den kylda vörten till. Till den spelade det ingen roll hur mycket slabb, humle, kalldruv osv som kom med, jag lutade till och med bryggverket i slutet för att få med all vört och det sög såklart med en hel del bös. Men sen fick vörten stå och sedimentera i hinken i 30-45 min kanske medan jag gjorde i ordning jäskärl mm och städade upp. Efter det var det bara att tappa över från hinken till jäskärlet - helt spegelblank och fin vört.
Det viktiga med ”mellanlandnings-hinken” va att jag satte tappkranen runt 5L-strecket har jag för mig, så att jag lämnade kvar allt skräp som samlades på botten. Man kan ju också använda hävert såklart. Blir en del ”förlust” men jag kände det va värt det med tanke på resultatet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det viktiga med ”mellanlandnings-hinken” va att jag satte tappkranen runt 5L-strecket har jag för mig, så att jag lämnade kvar allt skräp som samlades på botten. Man kan ju också använda hävert såklart. Blir en del ”förlust” men jag kände det va värt det med tanke på resultatet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Finn Olsen
- Satsbryggare

Hej o tack för alla intressanta inlägg!
Har gjort en bryggning idag där jag har använt några av förslagen.
Innan mäskningen pumpade jag hett vatten genom motströmskylaren i drygt 5 minuter, tömde och förslöt slangarna.
Efter kokningen gjorde jag en rejäl Whirlpool och lät vörten vila i 30 min. (det blev verkligen en "pyramid)
Kylde i mottryckskylaren direkt över i jästanken.
Resultatet blev mycket bättre än vad jag har åstadkommit tidigare!
Men det finns nog ytterligare åtgärder att vidta, så jag kommer att testa även med filtreringen vid nästa bryggning.
Att använda en "mellanlandnings-hink" är också intressant att prova och då slipper man ju vara så noggrann i stegen före.
Har gjort en bryggning idag där jag har använt några av förslagen.
Innan mäskningen pumpade jag hett vatten genom motströmskylaren i drygt 5 minuter, tömde och förslöt slangarna.
Efter kokningen gjorde jag en rejäl Whirlpool och lät vörten vila i 30 min. (det blev verkligen en "pyramid)
Kylde i mottryckskylaren direkt över i jästanken.
Resultatet blev mycket bättre än vad jag har åstadkommit tidigare!
Men det finns nog ytterligare åtgärder att vidta, så jag kommer att testa även med filtreringen vid nästa bryggning.
Att använda en "mellanlandnings-hink" är också intressant att prova och då slipper man ju vara så noggrann i stegen före.