Chimay triple

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Chimay triple

Inlägg av Bönan »

Drack den förra helgen, och gillade den skarpt! Sitter nu och läser, och tittar recensioner på ölen, haha jag kan ju inte ha en enda smaklök i käften =) Nåja god var den, och tyckte den hade ett trevligt bett i beskan, men inget som var för mycket på något sätt.
Jag läste någonstans att det var Galenahumle, det tvivlar jag dock starkt på, tror nog munkarna använder något närproducerat, kanske något av de ädla tyska varianterna.
Finns ju lite olika recept som florerar på siter med recept. Vad tror ni som har gommen, tungan och sådana sinnen kvar=) Tror jag mist allt vad smaklökar heter av alla år som lackerare och mekaniker =)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Chimay triple

Inlägg av Djonk »

Har inget minne av att jag har druckit den, men jag skulle utgå från http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3 ... _-_040.pdf som använder klassisk humle och byta ut sirapen mot vanligt strösocker.

Även om det konstaterades i en annan tråd att deras recept kanske inte är kloner rakt av så verkar ambitionsnivån ligga rätt i att efterlikna originalsmakerna.
Skriv svar