Få ned FG på lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Få ned FG på lager

Inläggav erihog » fredag 2019-12-27 11:40

Hej,

har bryggt min första lager och fick ett OG på 1.052.
Pitchade med en förkultur på WLP830 och både vört och förkultur var då 10C.
Efter 12 dagar i 10C var SG 1.015, då höjde jag temp till 15C utan att tappa om eller röra i hinken.
Tre dagar senare var SG 1.013 och där ligger den nu också efter ytterligare två dagar i 15C. Smakar en hel del jäst.

Antar att det bör jäsa ut lite till innan tappning på flaska?
Skall jag prova att höja till 21C ett par dagar för att få liv i jäsningen? Bör jag isåfall skaka hinken innan?
Eller skall jag tappa på flaska som den är nu och hoppas att jästsmaken försvinner under jäsning och lagring på flaska
Är det stor risk för flaskexplosion om FG är kvar på 1.013

Erik
erihog
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2019-11-01 23:58

Re: Få ned FG på lager

Inläggav skyking » fredag 2019-12-27 12:24

Ett FG på 1013 från OG på 1052 är inte något speciellt märkvärdigt, och med tanke på att du har haft samma SG som för två dagar sedan gör att man kan anta att det är färdigjäst. Är du orolig kan du förvisso vänta ett tag till, det skall rätt lång tid innan ölet står och väntar på upptappning dvs man kan vänta med att tappa tills man har tid inom rimliga gränser. Jäst som finns i suspension kan fälla ut efter flaskning och bildar i så fall bottensats.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Få ned FG på lager

Inläggav MegalodoNBrewing » tisdag 2020-02-11 10:17

Precis som sagts så är din FG i sig inte uppseendeväckande. En utjäsning på 75 % ligger väl inom normala för jästen i fråga.
Men om du som sagt känner av oönskade bismaker så låt den jäsa på lite högre temperatur under ett par dagar och låt jästen städa upp efter sig. Det är möjligt, men osannolikt nu att någon ytterligare utjäsning sker.

Risken för flaskexplosion påverkas inte i sig av ölens FG. Det är den kvarvarande mängden jäsbart socker som styr, och trots att du ligger på 1.013 verkar din jäst ha "ätit" det den har kunnat.

EDIT: En gammal tråd såg jag, antar att ditt problem redan har löst sig.
Användarvisningsbild
MegalodoNBrewing
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2020-02-11 09:25

Re: Få ned FG på lager

Inläggav Bönan » fredag 2020-02-21 22:26

12 dagar är för länge, kör 7 dagar, och vrid upp tempen för diacetyl, så kommer den jäsa ut bättre.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron