Lagerjäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Lagerjäst
Nej, men jag är väldigt sugen på att testa den när jag ska göra 45 liter baltisk porter. Men det blir inte för än mot sommaren. Skönt att kunna pitcha ~100g relativt billig torrjäst istället för att göra en förkultur på 25 liter med 5+ påsar flytande jäst i. Den ska enligt MM vara ganska lik W-34/70 så förhoppningsvis är den inte allt för pjåkig.
- MegalodoNBrewing
- Delmäskare

Inte provat, men den verkar helt klart intressant. Billig framförallt!
Problemet är vad man gör med resterande 400+ gram. Tillverkarna själva brukar tycka att man ska använda jästen inom en vecka.. lite beroende på vilken tillverkare visserligen - kanske går det att packa om i mindre vakuumförpackade påsar och förvara i frys en längre stund, på egen risk.
@Djonk Ja, det var det som var tanken. Samma princip som när man köper storpack humle. Men samtidigt, det är billigare att köpa torrjäst för 250 eller vad det är och vaska det man inte behöver än att köpa 5-6 paket flytande för 89kr/st.
Varför tycker du att man behöver 5+ påsar flytande jäst till förkulturen? Och framförallt vad skall du med en 25L förkultur till?Hövdingen skrev:Nej, men jag är väldigt sugen på att testa den när jag ska göra 45 liter baltisk porter. Men det blir inte för än mot sommaren. Skönt att kunna pitcha ~100g relativt billig torrjäst istället för att göra en förkultur på 25 liter med 5+ påsar flytande jäst i. Den ska enligt MM vara ganska lik W-34/70 så förhoppningsvis är den inte allt för pjåkig.
Både Brewfather och MrMalty räknar ut det till det. Jag vill köra 45-50 liter med OG 1.10-20 med lagerjäst. Funderar på att låta en svagare sats lager agera förkultur men min poäng är att det är billigt och okomplicerat att kasta i torrjäst.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Just de kalkylatorerna är väl lite ökända för att ta i så innihelvete. Se https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... mangd.html
Hade aldrig hört om det förut. Man lär sig något nytt varje dag. Men samtidigt känns 26 liter med 6 påsar jäst som absurd mängd. Jag brukar dock lita på brewfathers egen kalkylator men även använda MrMalty för att få volymerna bekräftade.
Ja det känns som det är läge att testa man behöver ju bara göra två 20l batcher för att gå plus mot att köpa Saflager W-34/70 för 59kr påsen.
Min tanke var att man kunde vakumpacka några påsar med 30g i varje sen bara förvara i kylen. Jag har för mig att jag läst något om metoden på amerikanskt forum. Torrjäst är ju ganska stabil så det borde ju inte påverka bästföredatumet alltför mycket?
Min tanke var att man kunde vakumpacka några påsar med 30g i varje sen bara förvara i kylen. Jag har för mig att jag läst något om metoden på amerikanskt forum. Torrjäst är ju ganska stabil så det borde ju inte påverka bästföredatumet alltför mycket?