Chemipro San

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Chemipro San

Inläggav Jäste » söndag 2020-02-09 21:04

Hej bryggarvänner!
Beställde Chemipro SAN, eftersom Starsan verkar vara tillfälligt förbjudet att sälja inom EU just nu.
Detta ska enligt hemsidor vara ett alternativ till Starsan, där man kan fylla utspädd vätska i sprayflaska. (Bra att ha till hands). Vid ”normal” dosering behövs det heller inte eftersköljas. (Dont fear the foam är väl då applicerbart gissar jag?)
Nu när jag läser på själva fysiska flaskan, så står det ”farligt vid förtäring”, ”orsakar allvarliga frätskador” osv...
Känns nu jäkligt fel att INTE efterskölja....
Lite kluven nu om jag törs använda utspädd Chemipro i sprayflaska.
Någon som använder/vet?

Provar även ett nytt Enzybrew 10 för grovrengöring vilket känns ok. Men då eftersköljer man ju ordentligt också.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Chemipro San

Inläggav ecmik » söndag 2020-02-09 22:36

Är det inte en varning för att förtära outspädd vätska?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Chemipro San

Inläggav Jäste » söndag 2020-02-09 23:23

0FCEB187-78FF-4F37-A2C3-FE7FA4A9B9BA.jpeg
Varningstext Chemipro San
Jo, men det känns ju ändå märkligt att späda enligt rekommendation och sedan inte efterskölja med den varningstexten.
Men Starsan kanske är samma varning på, jag har aldrig dykt ner i varningstexten eftersom nästan alla använder det.
Det var nu när jag bytte medel som jag började läsa...
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Chemipro San

Inläggav skyking » måndag 2020-02-10 08:01

Varningstexten avser den koncentration där är i flaskan och faran med ett ämne är beroende på dos och/eller koncentration. Redan när man spätt ut den till brukslösning så är det betydligt mer ofarligt. Kanske inte helt harmlöst, men antagligen inte något som skulle krävt samma varningstext. Sen om man inte sköljer utan fyller på med vört/öl på resterna så spär man en rejäl faktor till och skulle jag bedöma det som att vörten/ölet är betydligt större hälsofara än resterna av desinficeringsmedlet. Notera att eftersköljning också i princip innebär att man spär ut det hela ytterligare.

Men om det lindrar din oro kan det funka att skölja med kallt kranvatten. Visst, det finns kanske risk att man får i bakterier med kranvattnet, men min erfarenhet är att det inte är någon större fara.

Enzybrew har jag inte använt, men givet det är liknande PBW så uppfattar jag det som att det även i brukslösning är såpass att det skulle kräva varningstexter. Där skulle jag som sagt rekommendera eftersköljning (även om det skulle vara så att det kanske inte är någon medicinsk fara att missa det).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Chemipro San

Inläggav Jäste » måndag 2020-02-10 19:49

Tack för svar!
Okej, jag är med på resonemanget.
Jag tänker att det borde vara ok då att blanda ut i min sprayflaska för ”direktdesinficering”.
Vad använder ni själva för medel?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Chemipro San

Inläggav HakanO » måndag 2020-02-10 20:37

Jag använder det du har köpt och har inte eftersköljt jag lever och mår bra, jag har både den skummande och den låg skummande, märker ingen skillnad med dom andra som är förbjudna nu i EU.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron