Ipa Dipa m.m.

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ipa Dipa m.m.

Inläggav Bönan » fredag 2020-02-07 22:14

varför brygger alla ipa/Dipa speciellt de som ska lansera på bolaget m.m.
Är humleöverskottet för att dölja andra felsmaker?
Är verkligen genomsnittssvensken sugen på överhumlade öl?
Jag gillar inte humlebomber, men poppels session ipa och dipa var riktigt goda
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav skyking » fredag 2020-02-07 22:30

Jag är rätt tveksam till din teori.

För det första så skall man nog se att IPA/DIPA normalt är en del i bryggeriets "ölportfölj", dvs kollar du vad bryggeriet har lanserat så finns det andra öl än IPA/DIPA också. IPA är en hyffsat populär stil och därför ingår det ofta en IPA i sortimentet. Jag har en känsla av att de flesta bryggerier som lanserar på bolaget börjar med någon lite mer mainstream öltyp, men det är väl en regel med endel undantag.

För det andra så om du ser på sortimentet ett normalt bryggeri har så brukar där även finnas mindre humlestinna ölsorter också. Då faller teorin om att man brygger humlestinna öl för att dölja något. Hade den teorin haft någon som helst bäring så skulle de ju BARA lansera humlestinna öl.

För det tredje skulle jag gissa att om man har problem med felsmaker så finns det risk att man får felsmaker i själva humlet. Tänk vad som händer när en IPA blir oxiderad, inte kul.

Min teori som jag berört lite är att IPA är en ganska populär ölstil och därför vill man finnas i det segmentet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav HakanO » fredag 2020-02-07 23:23

Nu är jag en av dom som testar i stort sett alla ipa och dipa som går att beställa på bolagets beställnings sortiment, gör man mindre batcher är det lättare att ta ett högre pris med en IPA/DIPA, det är inte så många som betalar 15 kronor mer för en Carlsberg kopia.

Dom flesta micro bryggerier har ett par Stout I sortimentet också vilket även det går att ta ut ett högre pris.

Mainstream IPA som börjar komma från dom större bryggerierna speciellt dom europeiska så smakar inte deras IPA/DIPA lika bra.

Så svaret på din fråga är mycket på grund av ekonomi är min gissning.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav MCMLXXXII » lördag 2020-02-08 11:34

Bönan skrev:Är verkligen genomsnittssvensken sugen på överhumlade öl?

Hela hantverkstrenden startade ju eftersom man var urless på vad ju genomsnittspersonen drack i ölväg. En tillräckligt stor minoritet älskar IPA/DIPA, just för att det inte är en trött smaklös lager.
Dessutom är "överhumlad" ett tämligen subjektivt begrepp.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-02-08 15:02

MCMLXXXII skrev:
Bönan skrev:Dessutom är "överhumlad" ett tämligen subjektivt begrepp.


Samma sak kan väl sägas om uttrycket "trött smaklös lager"
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav Bönan » söndag 2020-02-09 07:05

Det värsta jag smakat hittills var Nebuchadnezzar av Omnipollo, helt odrickbar (för något år sedan) Var som att dricka tallbarr, en mun, resten åkte i slasken, och när man läste recensioner, så hyllades den.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2020-02-09 11:18

När det skulle stoppas korv för ett antal år sedan var det mycket populärt att göra kryddstarka varianter. Och visst, om en pepparkorv smakar peppar har man ju lyckats, men sen om den är god kan ju diskuteras.

Att i den vevan göra prinskorv var lika "underligt" som att brygga industrilager idag. Min känsla är dock att det blir fler och fler som brygger lager, men det var rätt ensamt när jag började brygga. "Hur man brygger lager? Drick en god IPA, pissa i en flaska och du har en lager" Jo, det förslaget har kommit mer än en gång när det diskuterats recept på lager.

Samma sak med whiskey, när det blev en vurm var det "fint" att dricka Laphroaig. Kan väl säga att den har en tydlig rökighet, inte riktigt i min smak. Jag försökte att lära mig men till slut bestämde jag mig för att dricka de sorter jag tyckte om, inte de som var "inne" att dricka.

Varför mikrobryggerier helst säljer IPA/DIPA? Fram till för något år sedan var det segmentet tämligen tunt på bolaget så det var nog lättare att sticka ut och synas där än på ljus lager hyllan. Det har nog blivit betydligt svårare nu.

För egen del tycker jag nog att de flesta öl som säljs på bolaget inte är av någon högre kvalité, oavsett om det är lager, IPA eller annan sort. Vid de tillfällen jag köpt något för att prova har de oftast hamnat i vasken. En sak har jag märkt, ofiltrerad öl ska vara grumlig, det är fint, så bryggerierna har råg i maltnotan för att uppnå det. Men varför det skulle vara exklusivare vet jag inte.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2020-02-09 12:43

Hövdingen skrev:Samma sak kan väl sägas om uttrycket "trött smaklös lager"

Absolut. Skulle dock vilja se den som seriöst hävdar att Bud light är smakrik.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Ipa Dipa m.m.

Inläggav Bönan » söndag 2020-02-09 14:55

bud light och corona, är kolsyrat vatten. nä brygger mest lager själv, provar på lite belgiska aler, nu senast en trappist. Har aldrig gjort någon ipa, mer än den första, som var en coopers sats, india pale ale.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden


Återgå till Allmänt snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster