Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » måndag 2019-12-02 09:49

lukedaduke skrev:
Saint skrev:Hej

Lägg upp ditt senaste recept som du var missnöjd med. Det känns som att du fokuserar på för mycket faktorer

- Recept, Testat olika recept och ölstilar. Även bryggt single malt och single hop. [b]Låt höra?

- Renlighet, använder starsan, PBW och diskmedel. Jag kokar även min vörtkylare för att vara helt säker. Där tror jag att du är helt safe.
- Koket, kokar alltid utan lock och i minst 60 min. Här har jag även testat i 90 min. Har inte med saken att göra
- Mäskning, Mäskar i minst 60 min på 68 grader, har testat att ligga nära 60 och nära 70 och även mäskat längre på 75 min. Bör inte heller påverka
- OG-värde Jag kontrollerar alltid OG värdet och brukar pricka rätt, är få gånger jag missar och då oftast bara med några enheter. Sluta tänka på att träffa rätt hela tiden
- Utrustning Jag har bytt ut all min utrustning för säkerhets skull och kontrollerat så allt är rent och att inga skador finns. Varför?
- Vattenbehandling Jag vattenbehandlar med hjälp av beersmith och kontrollerar så att jag kör rätt mängd vatten. Överdrivet
- Jäsning Jag brukar jäsa i rumstemperatur på ca 20 grader nere i ett mörkt rum i källaren[/b] Perfekt

Skulle säga att ditt problem är 100% receptet. Hoppas verkligen att du inte följer recept som liknar det första inlägget du gjorde.


Hej Saint!

Här är det senaste receptet jag bryggde från humlegården:

Volym: 20 liter
OG: 1058
FG: 1008
IBU: 32
Effektivitet: 73 %
Alkohol: 6,6% vol.
Koktid: 90 minuter

Malt
4 kg Pale Ale
0,50 kg Aromatic Malt
0,5 kg Strösocker

Mäskning 75 minuter (64 grader)
Utmäskning 10 minuter (78 grader)

Humle
50 g Styrian Goldings, 6,4 % alfasyra (60 min.)
40 g Styrian Goldings 6,4 % alfasyra (5 min.)

Kryddor
20 g apelsinzest eller pomerans (5 min.)
10 g Krossade korianderfrön (5 min.)

Jäst
French Saison Wyeast Labs eller Fermentis Safale BE-134

Tillsätt strösockret under kokning.
Jäs i rumstemperatur cirka 14 dagar.

Recept Här är single hop receptet:

10 Liter färdigt öl:

2,4 kg pale ale malt

60 min 20 g Citra
15 min 40 g Citra
0 min 30 g Citra

Torrhumling 20 g Citra

Jäst: US-05

Utrustning Går i hand med renligheten, hade nån gammal hävert som behövdes bytas ut.

Nej precis! Nu utgår jag från recept från antingen humlegården, böcker eller på nätet.

/Luke


Enl dessa recept är det för mig helt obegripligt att de är smaklösa. Den första hade jag nog kunnat kopiera rakt av. Visst kan man ändra lite i maltnota och humleschema men på papper ska de smaka utmärkt. Det kan inte vara så att du har för höga förväntningar?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav Chubb » tisdag 2019-12-03 07:26

Jag tror det skulle hjälpa en hel del om trådskaparen beskrev på vilket sätt ölen upplevs "smaklösa". Det kan ju betyda väldigt många olika saker och det är väldigt svårt att spekulera om vi inte har mer än det att gå på. Jag skulle även rekommendera att du noggrant dokumenterar bryggprocessen för en öl och delar med dig i den här tråden så att folk har mer att gå på när de ger dig råd. T.ex. så skulle du kunna försöka klona en öl som du gillar och sedan beskriva hur dom skiljer sig åt.

Det enda tips jag kan ge utifrån informationen som finns tillgänglig i den här tråden är att försöka fokusera på en ölstil och inte ändra för många parametrar på en gång. Om du ändrar flera parametrar och samtidigt brygger en saison med kryddor istället för en APA, hur ska du kunna dra någon lärdom av vad dina ändringar i bryggprocessen medförde?
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: onsdag 2009-07-22 22:00

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » tisdag 2019-12-03 09:27

Chubb skrev:Jag tror det skulle hjälpa en hel del om trådskaparen beskrev på vilket sätt ölen upplevs "smaklösa". Det kan ju betyda väldigt många olika saker och det är väldigt svårt att spekulera om vi inte har mer än det att gå på. Jag skulle även rekommendera att du noggrant dokumenterar bryggprocessen för en öl och delar med dig i den här tråden så att folk har mer att gå på när de ger dig råd. T.ex. så skulle du kunna försöka klona en öl som du gillar och sedan beskriva hur dom skiljer sig åt.

Det enda tips jag kan ge utifrån informationen som finns tillgänglig i den här tråden är att försöka fokusera på en ölstil och inte ändra för många parametrar på en gång. Om du ändrar flera parametrar och samtidigt brygger en saison med kryddor istället för en APA, hur ska du kunna dra någon lärdom av vad dina ändringar i bryggprocessen medförde?


Helt övertygad om att det inte är bryggprocessen. Det har vi gått igenom och lukedaduke verkar ha koll på temperaturer och renlighet. Skulle han missa temp och tider med några grader/minuter så ska det inte påverka smaken nämnvärt. Allt detta tycker jag att vi har uteslutit.
Börjar bli helt säker på att lukedaduke har för höga förväntningar. Det kommer inte att bli en Amazing Haze bara för att man bestämmer sig för att brygga en NEIPA. Än mindre en Leffe när man brygger belgiskt. Visst kommer det att bli bra öl (och har kanske redan blivit det det) men jämfört mot favoriterna hos proffsbryggerierna så har man inte en chans.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2019-12-08 18:51

Djonk skrev:Jag har använt en sodastream med slang för att blåsa ur flaskor.. men om det inte smakar som du vill innan du fyller flaskan lär det inte vara där problemet ligger.

Det första receptet skulle jag jäst varmare, det andra har rätt blygsam torrhumling så vill du ha mer humlesmak använd 2-4ggr mer


åh, jag råkar faktiskt ha en sodastream som ligger hemma på vinden, får kolla den! Nej precis, jag skulle säga att den färdiga vörten när det är utjäst varken smakar bra eller dåligt. Är det meningen att jag ska känna humlen och smakerna innan jag flaskar?

Ok, jag får väl testa torrhumla lite mer den här gången då, finns det något bra mått på hur mycket man bör torrhumla?

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2019-12-08 18:53

140cab skrev:Skulle också prova att öka primsockermängden. Använder själv 8-9 gr/ liter.
Tillsätter varm sockerlag direkt i pet carboyn och väntar typ 15 min innan tappning.


Oj har du så mycket socker? smäller inte flaskorna? Jag brukar köra 5g/liter men ska testa i några flaskor till nästa brygg!

Blandar du i sockerlagen med all vört och rör runt?

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2019-12-08 19:04

Saint skrev:
Enl dessa recept är det för mig helt obegripligt att de är smaklösa. Den första hade jag nog kunnat kopiera rakt av. Visst kan man ändra lite i maltnota och humleschema men på papper ska de smaka utmärkt. Det kan inte vara så att du har för höga förväntningar?


Ja, jag förstår inte heller varför det inte smakar. Jo det är möjligt men någonstans så känner jag att jag gör någonting fel eftersom olika typer av öl smakar exakt likadant. Saisonen smakar alltså likadant som en pale ale som är torrhumlad. :?

Vad felsmaken exakt är kan jag inte riktigt förklara bara att det är en stark eftersmak och det ända jag känner är maltnotan. Jag vet inte hur det ser ut med koket, måste det vara stormkok eller är det OK så länge det är 100 grader? Det är min ända teori att koket kanske är för svagt?

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » söndag 2019-12-08 19:25

Chubb skrev:Jag tror det skulle hjälpa en hel del om trådskaparen beskrev på vilket sätt ölen upplevs "smaklösa". Det kan ju betyda väldigt många olika saker och det är väldigt svårt att spekulera om vi inte har mer än det att gå på. Jag skulle även rekommendera att du noggrant dokumenterar bryggprocessen för en öl och delar med dig i den här tråden så att folk har mer att gå på när de ger dig råd. T.ex. så skulle du kunna försöka klona en öl som du gillar och sedan beskriva hur dom skiljer sig åt.

Det enda tips jag kan ge utifrån informationen som finns tillgänglig i den här tråden är att försöka fokusera på en ölstil och inte ändra för många parametrar på en gång. Om du ändrar flera parametrar och samtidigt brygger en saison med kryddor istället för en APA, hur ska du kunna dra någon lärdom av vad dina ändringar i bryggprocessen medförde?


Min bästa beskrivning skulle vara: Jag känner maltnotan men absolut ingen humle, jag har bryggt både saison, pale ale, stout men humlen finns inte där.
Jag har bryggt idag så jag kan dela med mig av en mer exakt bryggdag från start.

Recept:
10 Liter West Coast IPA

2,5 kg pilsner malt
0,125 kg cara red malt

Humle:
Mosaic
Citra

kok:
60 min - ingen humle.
30 min - Mosaic 12,5g
20 min - kylspiral
15 min - Mosaic 12,5g Citra 12,5g
1 min - Mosaic 12,5 Citra 12,5g

Torrhumling 20g Citra

Mäskning:
Efter jag rengjort min kokgryta med PBW och diskmedel fyller jag upp 16,6 Liter vatten till 71 grader. Därefter lägger jag i påsen som jag kokat sen tidigare och häller i malten lite i taget medans jag rör om med en stor slev. Tempen är nu på 67 grader som jag håller och isolerar i 60 min.

Kok:
När jag mäskat färdigt höjer jag tempen till max och lyfter ur påsen och låter den droppa av. Vid koket följer jag givorna ovan och har även i min kylspiral vid 20 min för att koka bort eventuell smuts. (här har jag även rengjort den noggrant innan med diskmedel PBW och starsan.

När koket är klart start jag kylspiralen och kyler ner till ca 18-20 grader på 20 min.

Jäsning:
Efter koket låter jag vörten rinna ur en kran och genom en desinfekterad saftsil och ner i en desinfekterat jäskärl. Häller i jästen och skakar runt jäskärlet i någon minut för att syresätta vörten. Här mäter jag också OG värdet och brukar nästan alltid hamna på pricken eller någon enhet under.

Flaskning:
Vid flaskningen brukar jag koka upp ca 1 dl vatten med socker (5g/liter öl) i detta fall blir det ca 5 x 10 = 50 g socker. Jag blandar sedan sockerlagen med den avsilade vörten i en ny tunna som jag sedan kör direkt ner i flaskorna.

Flaskorna tvättar jag i diskmaskinen och desinfekterar sedan i ett stort jäskärl där jag dränker flaskorna i vatten och starsan.

Sorry om det blev lite rörigt!

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-09 02:05

lukedaduke skrev:Är det meningen att jag ska känna humlen och smakerna innan jag flaskar?


Ja, humle blir allt annat än bättre med tiden.

lukedaduke skrev:Ok, jag får väl testa torrhumla lite mer den här gången då, finns det något bra mått på hur mycket man bör torrhumla?


4-8g/L ungefär.

Angående prima, bäst att ha tjocka flaskor om man kör med 9g socker/L - det är uppe i belgisk/veteölsnivå.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav Perwaste » måndag 2019-12-09 21:39

Jag tycker du gör allt rätt i dina metoder osv.

Men kan det ändå inte vara så att en del av det du tycker du saknar ändå ligger i frånvaron av bitterhumlen, 60-givan?
Den beskan kan ju vara den beståndsdelen som skall till tänker jag.

Liksom att börja om med grunderna bittergiva - smakgiva- aromgiva. Och från ett "vanligt" recept ur en utgiven bok med gott renommé.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » fredag 2019-12-13 11:18

Djonk skrev:
lukedaduke skrev:Är det meningen att jag ska känna humlen och smakerna innan jag flaskar?


Ja, humle blir allt annat än bättre med tiden.

Ok, får se hur det smakar när jag flaskar ikväll, återkommer! 8)

lukedaduke skrev:Ok, jag får väl testa torrhumla lite mer den här gången då, finns det något bra mått på hur mycket man bör torrhumla?


4-8g/L ungefär.

Ok, då testar jag lite mer än vanligt den här gången!

Angående prima, bäst att ha tjocka flaskor om man kör med 9g socker/L - det är uppe i belgisk/veteölsnivå.
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » fredag 2019-12-13 11:20

Perwaste skrev:Jag tycker du gör allt rätt i dina metoder osv.

Men kan det ändå inte vara så att en del av det du tycker du saknar ändå ligger i frånvaron av bitterhumlen, 60-givan?
Den beskan kan ju vara den beståndsdelen som skall till tänker jag.

Liksom att börja om med grunderna bittergiva - smakgiva- aromgiva. Och från ett "vanligt" recept ur en utgiven bok med gott renommé.


Det är skönt att höra.

Det är möjligt, jag har testat att göra mycket öl när jag även kört med givor från 60 min men problemet kvarstår. Jag får väl köra om kanske från "brygg öl" boken och hitta något lämpligt recept. :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav 140cab » måndag 2019-12-16 18:41

lukedaduke skrev:
Oj har du så mycket socker? smäller inte flaskorna? Jag brukar köra 5g/liter men ska testa i några flaskor till nästa brygg!

Blandar du i sockerlagen med all vört och rör runt?

/Luke


Har aldrig lyckats med flaskbomb. Var för sig nära med blåbärscider då jag tömde i på måfå. 75 % skummade bort när jag öppnade den i slasken.
Använder som jag redan nämnt pet carboy. Använder även silikon propp så jag utgår enbart efter färg och synlig aktivitet då jag anser att det jäst färdigt.
Kokar lag för 8 gr/liter som jag låter kyla av till typ 55 grader. Tömmer i via en tratt som jag vinklar runt så det sprider sig efter kallkrash. Väntar en 10-15 min så att det värsta har lagt sig. Sedan kör jag hävert till flaska.
Bär ner dom i källaren ( 8 grader) efter att de fått efterjäsa kring 20 grader i 2 veckor.

Lite diff kan det nog bli men inget som jag har hängt upp mig på.
Använder även ibland minibit men föredrar nog sockerlag då det ger lite mera kolsyra.

Hmm har en bryggning på gång så kanske man skall prova vart smärtgränsen går.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-16 18:56

140cab skrev:Väntar en 10-15 min så att det värsta har lagt sig.


Bättre att inte vänta på att sockerlagen lägger sig, man vill ju helst att det ska vara så jämnt fördelat som möjligt.

140cab skrev:Hmm har en bryggning på gång så kanske man skall prova vart smärtgränsen går.


Du ligger nära nog som det är, räcker med att felbedöma jäsningen lite eller att råka ut för en försvagad flaska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2020-02-04 10:20

Hej allihop!

Det verkar som det äntligen har löst sig, nu är det första gången på väldigt länge som ölen faktiskt smakar bra! :D

Det jag ändrade på var att ha i en pH Stabilisator och testade att jäsa svalare i ca 16-18 grader. Eftersom jag ändrade två saker samtidigt tänkte jag dela upp nästa brygg i två och ha i pH stabilisator i ena och jäsa i vanlig temp ca 20 grader och köra den andra på 16-18 för att se vad som bidrog till resultatet.

Jag hör av mig när jag bryggt igen så får vi se vad problemet till slut kan vara!

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav ekstedt » tisdag 2020-02-04 10:57

lukedaduke skrev:Hej allihop!

Det verkar som det äntligen har löst sig, nu är det första gången på väldigt länge som ölen faktiskt smakar bra! :D

Det jag ändrade på var att ha i en pH Stabilisator och testade att jäsa svalare i ca 16-18 grader. Eftersom jag ändrade två saker samtidigt tänkte jag dela upp nästa brygg i två och ha i pH stabilisator i ena och jäsa i vanlig temp ca 20 grader och köra den andra på 16-18 för att se vad som bidrog till resultatet.

Jag hör av mig när jag bryggt igen så får vi se vad problemet till slut kan vara!

/Luke


Det är välkänt att pH-stabilisatorerna är poänglösa, så det behöver du nog inte testa vidare.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster