Första bryggningen, en Amber Ale

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Första bryggningen, en Amber Ale

Inläggav GGeorgss » söndag 2020-02-02 23:04

Har bryggt massor med öl tidigare, där jag har kört med maltkoncentrat på burk. Brukade bli bra resultat, så nu har jag tagit ett steg till, och köpt ett bryggverk.

Första batchen blev en Amber Ale enligt följande:

3.2kg Pale Ale
1.2kg Munich
0.25kg vetemalt
0.2kg Crystal 50
0.1kg Special B
0.05kg Carafa 2 Special

Blev två raster, 50 grader i ca 25 min och 65 grader i 90 min, samt utmäskning i 10 nin vid 78 grader.
För humle använder jag 30g Amarillo i 60 min, Azacca 30g/25 min, Azacca 20g/10 min samt Ekuanot 30g/10 min
Jäst blev 2 påsar Mangrove Jacks Empire Ale MI5

Lärde mig mycket av första koket, bland annat att ha en bra fläkt för att suga bort all ånga.
MEN! fick problem med att Bazooka filtret satte igen. Så jag var tvungen att stoppa ned armen och skruva bort det. (Tvättade mig noga innan, så jag hoppas det hjälper)

Då till den stora frågan. Hur gör ni med humlen?? har ni typ nätpåsar liknande XXXXXXL tepåsar? Eller hur gör ni för att undvika att humlen sätter igen filtret??
GGeorgss
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-01-26 23:23
Ort: Göteborg

Re: Första bryggningen, en Amber Ale

Inläggav Djonk » måndag 2020-02-03 02:02

Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Första bryggningen, en Amber Ale

Inläggav GGeorgss » måndag 2020-02-03 20:44

@Djonk

Tackar för tipset. Kommer att bli en sådan inför nästa kok.
GGeorgss
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-01-26 23:23
Ort: Göteborg

Re: Första bryggningen, en Amber Ale

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2020-02-06 12:06

Vill du spara ett par kronor och är lite pysslig kan du bygga en hop spider rätt lätt enl principen i bif bild. Jag gjorde en av bestickställ, några stålpinnar theresia-tyg och slangklämma. Hittade ritningen på nåt ölforum, många som gjort detta. Du får ungefär samma effekt som med "buren". Min känsla är att det är ca 10% effektförlust med hop spider kontra fri humle i koket, men om du kör väldigt mkt humle så behöver det röras om regelbundet för att inte effektförlusten ska öka pga trångt i påse/bur. Samma princip som vid torrhumling i påse kontra fri humle. Man får helt enkelt testa sig fram och anpassa sina recept, men det är klart positivt att slippa igensatta bazookas o/e saftsilar o d.
Bilagor
hop spider.png
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Första bryggningen, en Amber Ale

Inläggav GGeorgss » fredag 2020-03-13 23:48

Då var det dags för provsmakning. Ölen fick stå på jäsning i 3 veckor, sedan kallcrash i en vecka, och efter tappning, 2 veckor vid 20 grader.
Har varit på resa i Tyskland, så jag tyckte det var ett bra tillfälle att prova nu ikväll. Kan bara säga WOW!! Yummy!!

Har en bock på jäsning i nuläget, och nästa projekt blir väldigt spännande!
En Lager, där jag kommer att använda Hallertauer Diamant humle.
Denna kommer troligtvis först att komma på marknaden under nästa år, men jag har lyckats komma över 200 gram av den. :D
Bilagor
My_Valkyria.jpg
GGeorgss
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: söndag 2020-01-26 23:23
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron