Enkla etiketter för kapsyler

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav ecmik » lördag 2020-02-01 15:14

Tjena! För den som det berör: Tänkte bara tipsa om ett enkelt sätt att etikettera sina flaskor om man vill slippa frystejp eller inte orkar göra mer avancerade etiketter.

Det finns runda klisterlappar med perfekt diameter (25mm) som man kan skriva på med tunn permanentpenna. Lapparna används i normala fall av tex jägare som markerar hålen i sina skyttetavlor. Som sagt, 25mm runda lappar funkar fint på kronkapsylerna och går att köpa på vanliga jaktbutiker och på nätet.

Jag skriver alla etiketter innan tappning, och klistrar på efteråt när det torkat ordentligt. Har testat att skriva direkt på kapsylerna men tycker det är lite bökigt och lätt att det blir snett och lite kladdigt. Detta är mycket trevligare. Hoppas nån kan få nytta av det!

BildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav TobiasW » lördag 2020-02-01 15:43

Bra tips! Det ska jag ta till mej!
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav Rotsac » söndag 2020-02-02 19:11


Det finns runda klisterlappar med perfekt diameter (25mm) som man kan skriva på med tunn permanentpenna. Lapparna används i normala fall av tex jägare som markerar hålen i sina skyttetavlor. Som sagt, 25mm runda lappar funkar fint på kronkapsylerna och går att köpa på vanliga jaktbutiker och på nätet.

Jag skriver alla etiketter innan tappning, och klistrar på efteråt när det torkat ordentligt. Har testat att skriva direkt på kapsylerna men tycker det är lite bökigt och lätt att det blir snett och lite kladdigt. Detta är mycket trevligare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Jobbigt att skriva 54 lappar, väl?

Varför inte använda sig av de cirka 18 färger för kapsyler som finns, och skriva på ett papper vad respektive kapsyl representerar..?

Skickat från min köksdator.

https://maltmagnus.se/p/eget-tryck/eget ... 80-st.html
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav Djonk » söndag 2020-02-02 19:28

Bra när man ska ge bort flaskor men ändå tänker att de ska gå att återanvända enkelt. Skulle uppskattat en länk till klisterlapparna dock.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav ecmik » söndag 2020-02-02 20:00

Rotsac skrev:Jobbigt att skriva 54 lappar, väl?

Varför inte använda sig av de cirka 18 färger för kapsyler som finns, och skriva på ett papper vad respektive kapsyl representerar..?


Haha, njae jag skrev 33 lappar på 5 minuter max. Minimal insats. Ditt förslag är ju långt mycket bökigare tänker jag. Om du får hem nån som vill ha med ett par olika flaskor hem, skickar du med en A4-lapp också då menar du? Detta är ju ett extremt simpelt sätt att få en etikett på varje flaska med ölstil och procent vilket dom flesta ändå uppskattar som inte kan så mycket om öl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Enkla etiketter för kapsyler

Inläggav ecmik » söndag 2020-02-02 20:02

Djonk skrev:Bra när man ska ge bort flaskor men ändå tänker att de ska gå att återanvända enkelt. Skulle uppskattat en länk till klisterlapparna dock.


Jag köpte de här: https://staffansvapen.se/skyttetillbeho ... unda-25mm/

Men!! Frakten va skitdyr av nån anledning så jag skulle definitivt rekommendera en annan återförsäljare alternativt hitta en jaktbutik att hämta direkt hos.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 73 gäster

cron