Torrhumling i påse eller lösa pellets?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Torrhumling i påse eller lösa pellets?

Inläggav Velvetize » söndag 2020-01-12 11:06

Då var det dags för en fruktig neipa igen då. Återigen så lite beska som möjligt men mycket smak och doft.
Tänkte kasta i humlen (ca 250gram i 25l batch) vid dag 3 då det fortfarande bubblar ordentligt.
Frågan är om jag ska använda humlepåsar och Torrhumla 3-4 dagar och sedan ta upp humlen.
Eller om jag ska kasta i humle pellets löst och låta det va i hela vägen.

Vad tror ni gör skillnad i metoderna?
Räcker 3-4 dagar för att få ut allt det gottaste ur humlen?
Rädd för att det ska bidra till mer beska om jag låter allt va kvar hela vägen.

?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Torrhumling i påse eller lösa pellets?

Inläggav Djonk » söndag 2020-01-12 14:17

Det räcker sannolikt med 1-2 dygn för att få ut allt från humlen, lite beroende på temperatur.

Med det sagt har jag börjat lämna kvar humlen tills det är dags för flaskning/fatning utan att bekymra mig för "gräsighet" eftersom jag inte har sett några bra belägg för att längden på torrhumlingen ska orsaka det hela. Rätta mig gärna om det finns, men än så länge verkar det inte orsaka några negativa konsekvenser för min del.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumling i påse eller lösa pellets?

Inläggav staf » onsdag 2020-01-15 16:58

Jag har inte upplevt någon märkvärd extra beska eller gräsig smak om humlen varit i jäskärlet 3 dagar gentemot uppåt två veckor.
Använde i början humlepåse men har på senare tid slutat med det, då jag inte kännt något behov att avlägsna humlen.

Om jag hade torrhumlat sekundärjäsningen och planerat att lagra vidare i längre period än några veckor hade det varit en annan sak förstås.
staf
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2019-05-20 21:09
Ort: Lysekil

Re: Torrhumling i påse eller lösa pellets?

Inläggav Djonk » torsdag 2020-01-16 00:17

Mitt senaste exempel är ett okokt öl med kveik som jag inte blev nöjd med. Misstänkte någon form av svavel, som dämpades ordentligt efter en längre tids lagring på fat. Tillräckligt för att jag tyckte det var värt att se om torrhumling kunde få det att smaka gott.. Så inför julen hade jag i 8g/L Fuggles-kottar i humlepåsar. Bottensatsen rördes upp när jag släppte ut trycket för att kunna öppna fatet så än en gång blev jag tvungen till att lagra.

25 dagar senare är ölet klart igen, inte ett spår av "gräsighet" och beskan som tillfördes har dämpats. Läste en tråd innan med titeln "Fuggles Is A Grassy Bastard" men för min del gav det en behaglig ton som för tankarna till te. Ganska övertygad om att kontakttiden kan göra skillnad, se t.ex. http://brulosophy.com/2015/10/26/dry-ho ... t-results/ - men lika mycket tyder för min egen del på att det inte behöver vara någon katastrof att ha i humlen länge.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron