Nej, du missförstår. Malten är redan skadad redan när den lämnar mälteriet. Fusariumskadad malt orsakar flaskfontäner.dagw skrev:
Förstår jag dig rätt att svamporganismer kan överleva kokning 1h ? Mjölksyrabakterier lär väl knappast klara det.
Bomber och granater !
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Bomber och granater !
Att BE-256 inte skulle ha jäst klart på 16 dagar låter väldigt osannolikt.dagw skrev: Betyder det att BE-256 jäste detta efter flaskning, dvs att jag flaskade för tidigt eller att en annan organism jäste resterande sockerarter som BE-256 inte bryter ner ?
Tippar att något hände vid flaskningen. Så länge det smakar gott var det ju inte helt misslyckat. En procentenhet ABV som bonus
Mjölksyrabakterier lär du kunna utesluta i alla fall.
Intressant. Hur funkar kemin här. Bildas det några slags sockerarter som jästen bearbetar på annat vis? Varför denna co2-produktion pga defekt malt?ekstedt skrev:Nej, du missförstår. Malten är redan skadad redan när den lämnar mälteriet. Fusariumskadad malt orsakar flaskfontäner.dagw skrev:
Förstår jag dig rätt att svamporganismer kan överleva kokning 1h ? Mjölksyrabakterier lär väl knappast klara det.
Bra att utesluta det men varför drar du den slutsatsen? För att det inte smakar surt?Djonk skrev:Tippar att något hände vid flaskningen. Så länge det smakar gott var det ju inte helt misslyckat. En procentenhet ABV som bonus![]()
Det handlar inte om någon extra CO2: https://beerandbrewing.com/dictionary/0mYtD39Hxb/.dagw skrev:
Intressant. Hur funkar kemin här. Bildas det några slags sockerarter som jästen bearbetar på annat vis? Varför denna co2-produktion pga defekt malt?
Senast redigerad av ekstedt den tisdag 2020-01-14 00:09, redigerad totalt 1 gång.
Ja, mjölksyrabakterier kan inte producera märkbara mängder CO2 utan att producera minst lika märkbara mängder mjölksyra.dagw skrev: Bra att utesluta det men varför drar du den slutsatsen? För att det inte smakar surt?
"Fusarium species can also produce hydrophobin proteins that initiate gushing in beer"ekstedt skrev:Det handlar inte om någon extra CO2: https://beerandbrewing.com/dictionary/0mYtD39Hxb/.dagw skrev:
Intressant. Hur funkar kemin här. Bildas det några slags sockerarter som jästen bearbetar på annat vis? Varför denna co2-produktion pga defekt malt?
OK, visar sig inte som övertyck i buteljen utan mera som intensivt skummande kan man kanske tolka det.
Nä, det skrev jag ju flera inlägg upp.dagw skrev: OK, visar sig inte som övertyck i buteljen utan mera som intensivt skummande kan man kanske tolka det.
Ok du var inte supertydlig kanske därför sökte jag bekräftelse på min tolkning. Och nu säger du tror jag/hoppas jagekstedt skrev:Nä, det skrev jag ju flera inlägg upp.dagw skrev: OK, visar sig inte som övertyck i buteljen utan mera som intensivt skummande kan man kanske tolka det.
JA, det skrev jag ju flera inlägg upp.
Tack för infon fö. Alltid bra att få hjälp.