Kalciumhydroxid

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kalciumhydroxid

Inläggav Hövdingen » måndag 2019-12-30 06:44

Hej!
Jag har en del mörkare öl inplanerade den närmsta tiden och har behövt börja fundera kring hur jag ska höja alkaliniteten. Jag har märkt att den enda produkt med det syftet som finns tillgänglig i de svenska butikerna är kalk, som är ökänt dåligt på att höja alkalinitet och ofta ger ett oförutsägbart resultat. För tillfället kommer jag jobba med bakpulver men med tanke på de ökande natriumnivåerna är det inte optimalt. Istället har jag börjat kolla på kalciumhydroxid. Det verkar ju vara den perfekta tillsatsen. Hur kommer det sig att det är så få som använder och så svårt att få tag på? Det verkar vara ett effektivt sätt att höja alkalinitet utan att vara allt för farligt (Palmer och Kaminski beskriver det som "medium hazard"). Är det livsmedelslagar, kostnad, lathet eller jag som fått en felaktig bild av ämnet?

Fördel är ju också att mitt bryggprogram har kalciumhydroxid i sin kalkylator. Det är rätt skönt att slippa switcha mellan program stup i kvarten för att räkna ut saker, föra journal och ha allt samlat. NaHCO3 finns också men som sagt, det är inte optimalt att använda i för stora mängder, särskilt om man ska göra något man vill ha hög sulftat-ratio på.

TL;DR - Varför använder så få Ca(OH)2 i syfte att höja alkalinitet, varför är det så svårt att få tag i och varför envisas folk med att fortsätta använda kalk, trots dess starka brister?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav skyking » måndag 2019-12-30 08:55

Kan det vara för att CaOH är en stark bas och överdosering leder till katastrofala följder? Dessutom är det farligare att hantera än salter som man normalt använder.

Om ditt program inte hanterar de salter man brukar använda till vattenbehandling så borde du fundera på att byta program istället. Jag menar vad är det för program som har stöd för CaOH som så få använder och samtidigt saknar stöd för de salter som man normalt använder?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-30 11:04

Vad har sulfat-ratio med saken att göra? Hur som helst, det går fint att ha i en hel del natrium i ölet - har fegat med 50ppm i mörk öl, men här är ett exempel på mer: http://brulosophy.com/2018/01/22/water- ... t-results/
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav assistredo » måndag 2019-12-30 16:30

Det som normalt kallas för "kalk" är kalciumhydroxid eller specifikt för "släckt kalk". "Osläckt kalk" eller "bränd kalk" är kalciumoxid som reagerar med vatten under utveckling av värme till kalciumhydroxid - man "släcker" kalken. "Kalksten" är kalciumkarbonat. Kalciumvätekarbonat förekommer inte fritt i fast form utan kan "bildas" när svårlösligt kalciumkarbonat löses i vatten som innehåller löst koldioxid som då kommer att innehålla vätekarbonatjoner. När man talar om "kalk " kan det ibland lite förvirrande handla om olika kalciumföreningar.

Till största delen står innehållet av vätekarbonatjoner för alkaliniteten i vatten. Vid högre pH bidrar även hydroxid- och -karbonatjoner i högre grad.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav Hövdingen » tisdag 2019-12-31 01:39

Använder Brewfather och tycker överlag att det är ett sjukt bra program. Det finns en del saker som de skulle kunna lägga till men så är det ju alltid. Misstänker att de inte har med kalk just därför att det är svårt att räkna på hur effektivt det är. För att kunna lita på de siffror man får när man räknar ut måste man nästan ha ett cornyfat som står trycksatt med kalkberikat vatten.

Alltså, om man vill ha ett öl med en torrare avslutning bör man inte tillsätta natrium. Det framhäver maltsötman. Det är som att öka kloridnivån när man vill ha mycket sulfater.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav assistredo » tisdag 2019-12-31 02:21

Hövdingen skrev: Istället har jag börjat kolla på kalciumhydroxid. Det verkar ju vara den perfekta tillsatsen. Hur kommer det sig att det är så få som använder och så svårt att få tag på? Det verkar vara ett effektivt sätt att höja alkalinitet utan att vara allt för farligt (Palmer och Kaminski beskriver det som "medium hazard"). Är det livsmedelslagar, kostnad, lathet eller jag som fått en felaktig bild av ämnet?

Fördel är ju också att mitt bryggprogram har kalciumhydroxid i sin kalkylator.


Hur mycket behöver du? :mrgreen:
https://www.granngarden.se/slackt-tekni ... /p/1048406
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav simonarvestrand » tisdag 2019-12-31 10:33

En av fördelarna med brewfather är att det bara är att skicka in önskemål , ses det aim något bra läggs det i skapakön

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-01-01 22:26

@assistredo Ja, alltså det där är ju lite av min poäng ^^ Det är så stora mängder att det inte ens är värt det om man går ihop ett gäng och delar på
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav skyking » torsdag 2020-01-02 10:26

Hövdingen skrev:Använder Brewfather och tycker överlag att det är ett sjukt bra program. Det finns en del saker som de skulle kunna lägga till men så är det ju alltid. Misstänker att de inte har med kalk just därför att det är svårt att räkna på hur effektivt det är. För att kunna lita på de siffror man får när man räknar ut måste man nästan ha ett cornyfat som står trycksatt med kalkberikat vatten.

Alltså, om man vill ha ett öl med en torrare avslutning bör man inte tillsätta natrium. Det framhäver maltsötman. Det är som att öka kloridnivån när man vill ha mycket sulfater.


Jag har då aldrig sett någonstans där det hävdas att natrium framhäver maltsötman, var har du läst det? Vad jag läst så framhäver klorid maltsötman medan natrium i för höga doser kan leda till en salt smak. Enligt länkad artikel (brulosophy) så ledde natrium snarare till motsatsen av vad du hävdar: "To me, the high sodium beer had a cleaner more pronounced hop aroma with sharper flavors and crisper mouthfeel than the low sodium beer. To my surprise, I preferred the high sodium beer."

Vill du undvika natrium så borde du kunna använda kalciumkarbonat (som finns hos t.ex. humlegården).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kalciumhydroxid

Inläggav assistredo » torsdag 2020-01-02 14:08

Hövdingen skrev:@assistredo Ja, alltså det där är ju lite av min poäng ^^ Det är så stora mängder att det inte ens är värt det om man går ihop ett gäng och delar på

Jag har ju stämt av med Granngården och priset gäller helpall så en säck på 20 kg kostar 249 kronor. Det går säkert att bara handla en säck i butiken. Överskottet kan ju användas till lutfisk, göra murbruk eller till trädgården. :wink:

Jag har köpt en annan produkt där, "brunnskalk"(krossad kalksten i 6 mm korn), 70 kronor för 20 kg i "vattenbehandlingssyfte" enligt följande:

Vi har en grävd brunn på sommartorpet. Ett brunnsborrnings/pumpföretag erbjöd en enklare gratistest av vattnet . Det visade lite lågt pH och förhöjt järn. Utrustning för flera tiotusentals kronor för att åtgärda detta erbjöds ( :twisted: ).
Efter sondering på nätet kunde följande idé "snos" https://www.winnerhaga.se/brunnsfilter.

En 30-liters jäshink inhandlades, försågs med hål på sidan som täcktes med rostfritt nät från stekskydd vilket limmades fast med smältlim. I hinklocket ett hål i mitten som försågs med tätning/packning från Biltema i vilket PEM-slangen till pumpen träddes. Kring inloppet på PEM-slangen i hinken ett extra filter av ett rostfritt bestickställ från IKEA med en massa hål och övertäckt med filterduk. Därikring fylldes hela hinken med brunnskalk. Detta brunnsfilter placerades på botten i brunnen. Jag strödde även ut några säckar brunnskalk på botten i brunnen. Några hundralappar istället för tiotusentals kronor.

Ett vattentest hos ackrediterat lab gjordes därefter:

pH= 7,5
Hårdhet=5,3 dH
Alkalinitet, HCO3= 110 mg/l
Kalcium= 33 mg/l
Natrium= 6,8 mg/l
Klorid= 9,4 mg/l
Magnesium= 3,3 mg/l
Sulfat= 9,9 mg/l
och flera andra joner och värden, tjänligt enligt labbet.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster