Minska syresättning efter jäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Minska syresättning efter jäsning

Inläggav sladdbarn » torsdag 2019-12-12 11:55

Hej,

Jag använder mig av en flaskfyllare enligt bild.
Bild

Den fungerar ok men när jag öppnar kranen i början så släpps luften från flaskfyllaren upp genom ölet (syresättning).
Tänkte att detta kan motverkas med att sätta övertryck på jäshinken med hjälp av en:
Bild
Tillsammans med en regulator. Då borde luften i flaskfyllaren tryckas ut och syresättningen borde minimeras.
Vad säger ni om de?

Flaskorna tänkte jag blåsa med koldioxid för undvika syresättning där, låter de klokt?

Fler tankar och idéer?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav skyking » torsdag 2019-12-12 13:12

För det första: har du konstaterat att du har problem med syresättning?

Sen om jag tolkar det rätt så är det inte frånvaro av tryck som gör att luften i flaskfyllaren släpps upp genom ölet, det är skillnaden i densitet av luft vs öl. Detta avhjälps alltså egentligen inte av att lägga på tryck. Ett sätt att avhjälpa det är att skapa ett ölflöde genom flaskfyllaren så att luften följer med ut med ölen. Du ser alltså till att flaskfyllaren är öppen när kranen öppnas. Att lägga på tryck kan dock hjälpa att få upp tillräckligt flöde för att luften skall följa med ut. Dessutom kan det också göra så att jäshinken fylls med lämplig gas allteftersom hinken töms på öl (någon gas kommer sugas in i hinken och genom att trycka på CO2 så kan du styra så det blir det istf luft).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav sladdbarn » torsdag 2019-12-12 13:25

För det första: har du konstaterat att du har problem med syresättning?


Inte säkert nä. Men jag tycker mina öl tappar i kvalité ganska så snabbt, därför spånar jag på saker som kan påverka.
Har tidigare skickat en öl till SHBF för bedömning och de tyckte att ölen var utan felsmaker men då var ölen hyfsat ny.

Ska prova att forcera flaskfyllaren öppen nästa gång jag öppnar kranen, de borde undvika bubblorna genom ölet. Bra ide!

Vad tros om att blåsa flaskorna med CO2? Försumbart då jästen äter upp syret vid flaskjäsningen?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav Djonk » torsdag 2019-12-12 17:04

Nej, det gör skillnad att blåsa flaskor.. om man orkar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav Max Damage » fredag 2019-12-13 14:50

En enkel lösning kan ju vara att fylla flaskfyllare med vatten innan du monterar den på kranen och öppnar?
Max Damage
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: torsdag 2019-04-25 12:44

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav ecmik » fredag 2019-12-13 23:19

Max Damage skrev:En enkel lösning kan ju vara att fylla flaskfyllare med vatten innan du monterar den på kranen och öppnar?


Eller håll bara en flaska under flaskfyllaren så att fyllaren är öppen när du öppnar kranen på hinken. Eller en behållare för att ta ut ett litet FG/pH-prov. Man ska inte göra det krångligare än man behöver..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav ecmik » fredag 2019-12-13 23:30

Anekdotiskt, men de fåtalet öl jag flaskjäser klarar sig länge från oxidering tycker jag. Min taktik är att jag låter dem stå med kapsylen ”o-kapsylerad” tills hela batchen är flaskad (20-30 flaskor). Först då trycker jag på dem. Under flaskningen kan man se och höra hur kapsylerna lyfter lite av koldioxiden som lämnar ölen i flaskan, vilket borde vara någon form av syre-bortträngning i utrymmet över ölen. Ska tilläggas att jag aldrig flaskar något annat än öl med lite humle i sig (tex veteöl), så oxidering kanske inte visar sig lika tydligt där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav skyking » måndag 2019-12-16 09:13

Djonk skrev:Nej, det gör skillnad att blåsa flaskor.. om man orkar.


Och om man inte orkar så gör det inte skillnad eller? Jag är lite skeptisk till detta, låter lite som kolsyretäcketeorin (eller någon annan teori som någon med otillräckliga fysikkunskaper "tänkt" ut). Jag tänker att när man fyller så fyller man upp till kanten och sen när man drar ur fyllaren så uppstår headspace (motsvarande volymen av fyllaren som trängt undan ölet), detta headspace kommer fyllas med just omgivande luft och vadhelst man haft för gas i flaskan innan spelar då mindre roll.

Men det kan nog vara så att luft i headspace är det som man borde oroa sig för här. Nu kom fysikern inom mig fram. Uppskattningsvis så är innervolymen på fyllaren ett par centiliter, volymen som fyllaren tränger undan och därmed volymen på headspace ungefär densamma. Så här har vi alltså luft som är i kontakt med ölet under hela dess flasktid jämfört med en lika stor luftbubbla som bubblar upp genom ölet under någon sekund, lägger vi därutöver att bubblan är något som fördelas på hela satsen medan headspace i flaskan är per flaska så är det uppenbart att headspace är ett större hot. Räknar vi på en cl headspace och luften innehåller 252mg syre per liter och då är det 33 ggr så mycket öl som luft i flaskan så landar man på 7-8mg/L öl.

Jämförelsevis skulle bubblorna från fyllaren ge 0.1mg/L öl om allt syret därifrån hade hunnit absorberas. Här bör man i så fall först ge akt på headspacet i jäskärlet - kommer där in luft så är där kontaktytan större och kontakttiden längre, vilket innebär att det också är ett större hot.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav skyking » måndag 2019-12-16 09:28

ecmik skrev:Anekdotiskt, men de fåtalet öl jag flaskjäser klarar sig länge från oxidering tycker jag. Min taktik är att jag låter dem stå med kapsylen ”o-kapsylerad” tills hela batchen är flaskad (20-30 flaskor). Först då trycker jag på dem. Under flaskningen kan man se och höra hur kapsylerna lyfter lite av koldioxiden som lämnar ölen i flaskan, vilket borde vara någon form av syre-bortträngning i utrymmet över ölen. Ska tilläggas att jag aldrig flaskar något annat än öl med lite humle i sig (tex veteöl), så oxidering kanske inte visar sig lika tydligt där.


Frågan är om du inte bedrar dig själv lite. Det är förvisso nog någon form av syre-bortträngning, men frågan är hur mycket volym koldioxid som hinner lämna ölen? Observera att man inte kan räkna med kolsyretäcketteorin skall rädda dig, kommer det ut lika stor volym koldioxid som headspace så kommer det "bara" innebära en reducering av syrehalten på 63%.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Minska syresättning efter jäsning

Inläggav ecmik » måndag 2019-12-16 11:23

skyking skrev: frågan är hur mycket volym koldioxid som hinner lämna ölen?


Ingen aning, men med tanke på att kapsylerna lyfter lite så borde ju åtminstone lite syre försvinna. Poängen är att det är en väldigt enkel ”metod”, och värt ett försök om man vill testa ett eventuellt minska syrenivån i headspacet lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-16 13:05

Det tar ganska mycket tålamod att blåsa ur varenda flaska med co2, före och/eller efter fyllning. Men orkar man kan det definitivt vara värt för t.ex. välhumlad öl. Samma teori som att blåsa ur fat, inte särskilt kontroversiellt..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav skyking » måndag 2019-12-16 13:34

Djonk skrev:Det tar ganska mycket tålamod att blåsa ur varenda flaska med co2, före och/eller efter fyllning. Men orkar man kan det definitivt vara värt för t.ex. välhumlad öl. Samma teori som att blåsa ur fat, inte särskilt kontroversiellt..


Det är ganska stor skillnad i uppställning när man blåser ur ett fat. För det första så gör man det normalt med locket på vilket göra att inte luft kan leta sig in i fatet efterråt. För det andra så fyller man normalt fatet med vätska som man sen trycker ut ur fatet (man förlitar sig alltså inte på myten om CO2-täcket). För det tredje så trycker man inte ner en flaskfyllare i fatet som när den dras ut suger in frisk luft i fatet.

Blåsa ut kolsyran efter tappning skiljer sig också, främst genom att man i fallet fat gör det med locket på.

Inte alls samma teori med andra ord. Långt ifrån.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav Djonk » måndag 2019-12-16 17:01

Jag tycker att du blandar ihop teori med tillvägagångssätt. Men för att återgå till ämnet, vinner man mer på att blåsa ur efter fyllning? Möjligt.

Jag har valt att göra det både före - för att minimera syrekontakt under fyllningen, som sker med viss turbulens - samt efter, för att få bort så mycket syre som möjligt från flaskans hals. Ett bekymmer är att man kanske trycker ner lite syre i ölet samtidigt. Helt syrefritt blir det inte, men jag vågar påstå att det gör skillnad.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Minska syresättning efter jäsning

Inläggav sladdbarn » torsdag 2019-12-19 08:08

Tack för alla intressanta svar och funderingar!
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster