Fermzilla 27 eller 55 liter?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Greve
Satsbryggare
Satsbryggare

Fermzilla 27 eller 55 liter?

Inlägg av Greve »

Hej!
Jag är sugen på att ge mig på att jäsa under tryck. Jag har kapacitet att brygga 50+ liter men brygger oftast 23 literssatser. Har väntat länge på att skaffa mig en Fermzilla 55l men läste på ölbryggnings produktsida att det inte rekommenderas att ha ett headspace större än 5-8 procent och att det i första hand rekommenderas för satser mellan 35 och 50 liter.

Just nu brygger jag som sagt mest 23-literssatser för att testa lite olika recept men kommer framöver att vilja börja brygga större satser. Går det fortfarande att köra på Fermzilla 55-liter då? Jag tänker att David Heath snackade om att det blir ca en PSI mer i botten per feet total höjd i kärlet och att man kanske bara behöver kompensera för det? Eller är det någon annan faktor jag missat att ta med?

Man kan ju alltid börja med en 27 liter och sen uppgradera men det blir onödigt dyrt.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Fermzilla 27 eller 55 liter?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Tror inte att det är något större problem, ha ventilen helt öppen det första dygnet så ventilerar du ur all syre bara.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Fermzilla 27 eller 55 liter?

Inlägg av Djonk »

Kommer gå fint att jäsa 23L i 55-liter versionen. En PSI är inte mycket. Bättre än att ha ventilen öppen - kör med spundningsventil och välj hur mycket tryck som ska vara kvar.

Det där med 5-8% headspace låter som något för färdigjäst öl.. i vanliga fall vill man mellan 20 ända upp till 50% för att undvika att det svämmar över. När man jäser under tryck får man visserligen inte lika hög kräusen men 5% är för lite.
Skriv svar